Strandtenthouders hopen op terrasbediening
DEN HAAG (ANP) - Strandtenthouders hopen dinsdagavond tijdens de persconferentie van het kabinet te horen dat er op de terrassen weer bediend mag worden. Dat laat de Nederlandse Vereniging Strandexploitanten Noordzee Strand (NSVN) weten. Volgens de vereniging zijn de strandtenthouders er klaar voor om weer open te gaan. "Dit frustreert, dat er nog niks kan. Er moet juist gekeken worden naar wat wel kan", zegt een woordvoerder.
Normaal gesproken begint het strandtentenseizoen begin maart. De vereniging zegt geen signalen te hebben ontvangen van strandtenthouders die ondanks de verplichte sluiting van de horeca toch willen opengaan. Dat zeggen sommige winkeliers wel te gaan doen, meldde winkeliersvereniging INretail eerder.
Volgens een woordvoerder van de NSVN is het allerbelangrijkste voor strandtenthouders perspectief. "Zoals 1 april of 1 mei weer open kunnen, zodat de ondernemers weten waar ze naartoe werken." Hij noemt de situatie uitzichtloos en zegt dat de maatregelen om coronaproof open te zijn, zoals in de zomer vorig jaar, nog steeds goed zijn. "Ik zou niet weten wat er nog meer bedacht moet worden." Klanten moesten zich toen onder andere registreren als ze ergens een drankje of hapje wilden.
In Nederland staan 340 strandpaviljoens. Ongeveer de helft daarvan mag er permanent staan en het hele jaar open zijn, de rest is seizoensgebonden. Vanwege de verplichte sluiting van de horeca in maart 2020 konden eigenaars van tijdelijke strandpaviljoens gebruik maken van een winterregeling waarin ze hun strandtent in de winter konden laten staan. Dat scheelde de eigenaars in de kosten voor afbouw en opslag. Dat deden zo'n 140 paviljoens.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
59 minuten geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
5 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
7 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
9 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
12 uur geleden