'Straks ook ontbijten en dineren op het terras'
DEN HAAG (ANP) - Als de druk op de ziekenhuizen blijft afnemen, mogen terrassen vanaf volgende week woensdag ook open voor ontbijt en diner. Dat maakt het kabinet dinsdagavond bekend in de coronapersconferentie, melden ingewijden. Wel wordt een "noodrem" ingebouwd: op maandag 17 mei wordt bekeken of de voorgenomen versoepelingen ook echt mogelijk zijn.
De terrassen zijn nu open tussen 12.00 en 18.00 uur. Dat wordt tussen 06.00 uur en 20.00 uur. Veel horeca-ondernemers hadden daar ook voor gepleit, vooral omdat de huidige openingstijden ontoereikend zijn om uit de kosten te komen.
Eerder werd al duidelijk dat het kabinet van plan is om op 19 mei stap twee van het openingsplan te zetten. Dat wil zeggen dat zogenoemde doorstroomlocaties buiten zoals pretparken en dierentuinen weer open mogen. Ook kan er zowel binnen als buiten meer gesport worden en worden bepaalde culturele evenementen buiten weer toegestaan. Het algemene advies om niet naar het buitenland te reizen vervalt ook, zo bleek eerder. Daarvoor komen reisadviezen per land in de plaats.
Noodrem
Het kabinet zal wel waarschuwen dat de versoepelingen niet doorgaan als de coronasituatie die niet toestaat. Hoe die noodrem er precies uit zal zien, wordt nog besproken. De verwachting is dat het advies van het Outbreak Management Team wordt gevolgd. Dat betekent dat het aantal ziekenhuisopnames deze week 20 procent lager moet liggen dan vorige week, zowel op de ic's als andere afdelingen van het ziekenhuis. De laatste dagen lag dat cijfer tussen de 10 en 20 procent.
Eén voorgenomen onderdeel van de tweede fase van de versoepelingen kan in ieder geval nog niet uitgevoerd worden. Het kabinet hoopte dat mensen die een negatieve test kunnen laten zien onder meer weer naar sportwedstrijden zouden kunnen en musea zouden kunnen bezoeken. De wet die voor dat zogenoemde toegangstesten nodig is, is nog niet door de Eerste Kamer. Dat zal waarschijnlijk nog enige weken duren
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
1 dag geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden