Stikstofprotest in Stroe ruim uur later dan gepland begonnen
STROE (ANP) - Het officiële programma van het protest tegen de stikstof- en natuurplannen van het kabinet in het Gelderse Stroe is omstreeks 13.15 uur begonnen. Eigenlijk zou het programma om 12.00 uur van start gaan, maar op dat moment waren nog veel mensen onderweg naar het terrein waar actie wordt gevoerd.
Vele duizenden boeren en andere tegenstanders van de stikstofplannen hebben zich verzameld op het terrein. Ook staan er duizenden tractoren rond het veld, waar een podium is neergezet. De sfeer is gemoedelijk. Uit de speakers schalt non-stop boerenrock. Veel betogers nuttigen een drankje, vooral alcoholvrij bier. Ook friet en ijsjes zijn in trek. Verder vlogen er vliegtuigjes met teksten erachter als 'no farmers no food' en 'proud to be a farmer'.
Aanleiding voor de demonstratie is een plan dat minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) onlangs naar de Tweede Kamer stuurde. De ammoniakuitstoot van de landbouw moet wat haar betreft gemiddeld met 40 procent omlaag, zodat de natuur niet langer wordt overbelast. In beschermde natuurgebieden zelf mag volgens de plannen vrijwel geen uitstoot meer plaatsvinden, direct daaromheen is volgens de minister een vermindering van 70 procent noodzakelijk. Alleen dan gaat het volgens haar lukken om de stikstofbelasting op de natuur genoeg te verminderen.
Bredere blik
Johan Veenstra (24) uit Burum (Friesland) vindt dat het beleid nu veel te veel draait om stikstofuitstoot van boeren. Je moet breder kijken, vindt hij. "Mensen willen ook massaal goedkoop op vliegvakantie. We moeten kijken naar onze algehele ecologische voetafdruk", zegt hij. De natuur vindt hij zeker belangrijk, maar "daar kun je niet je brood mee verdienen". Veenstra wijst ook op de oorlog in Oekraïne en de groeiende wereldbevolking. Nu een voedselcrisis dreigt, is het volgens hem wel een erg slecht moment om in te grijpen in de Nederlandse landbouw.
Marc de Vries (26) vult aan dat ook de industrie en Schiphol een bijdrage moeten leveren aan het terugdringen van de uitstoot van stikstof. Het kabinet heeft aangegeven in de komende maanden plannen te maken om de uitstoot van stikstofoxiden door de industrie en het vervoer terug te dringen, maar veel vertrouwen heeft De Vries daar niet in. "Daar hadden ze eerder mee moeten komen."
Meer uit Binnenland
DELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
50 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
3 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
21 uur geleden