
Stijgende grondstofkosten raken marges levensmiddelenconcerns
PARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Grote voedingsconcerns merken dat stijgende grondstofkosten hun marges raken. Bekende bedrijven als het Franse Danone, het Zwitserse Nestlé en de Britse drankenfabrikant Diageo stellen allemaal dat dit hun resultaten onder druk zet. Maar het valt minder op doordat ze tegelijkertijd hun verkopen hebben opgevoerd, wat uiteindelijk de winst ook omhoog helpt.
De stijgende prijzen spelen voor tal van grondstoffen, variërend van olie en aluminium tot maïs en de agave die wordt gebruikt om tequila te maken. Dit komt door een samenloop van omstandigheden. Bij sommige grondstoffen spelen tekorten omdat de vraag ernaar heel sterk is toegenomen. Daarnaast kampt de internationale scheepvaart met verstoringen als gevolg van de coronapandemie. De prijsstijgingen worden niet altijd direct verrekend in de prijzen van artikelen in de winkel, met als gevolg dat de fabrikanten zelf onvoordeliger uit zijn.
Danone voerde de omzet afgelopen kwartaal met bijna 7 procent op ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee overtrof het concern achter Evian en Badoit-water en Activia-yoghurt de verwachtingen van analisten. Maar de marge daalde juist. Deze kwam voor het eerste halfjaar als geheel uit op ruim 13 procent, van 14 procent in dezelfde periode vorig jaar. Daarbij waarschuwde het bedrijf voor een versnelling van de inflatie voor onder meer melk, verpakkingen en logistieke kosten.
Winstmarge
Bij Nestlé was het min of meer hetzelfde verhaal. Producten als koffie, diervoeding en de smaakmakers van Maggi werden flink meer verkocht. Wel is de prognose voor de winstmarge verlaagd. Dat heeft zowel te maken met gestegen prijzen van grondstoffen en kosten in verband met de integratie van de activiteiten die eerder dit jaar zijn overgenomen van vitamine- en supplementenmaker The Bountiful Company.
Diageo is vooral bekend van merken als Baileys, Johnnie Walker en Guinness. Het concern profiteerde er in de voorbije periode vooral van dat bars en restaurants in Noord-Amerika weer heropend konden worden. Daardoor was er extra vraag naar zijn tequila-merken en de whiskey van Johnnie Walker. Maar juist op die belangrijke Amerikaanse markt liep de marge terug, deels door extra investeringen in marketing maar ook door de toegenomen inkoopprijs van agave. Wereldwijd ging de marge van Diageo in het eind juni afgesloten gebroken boekjaar overigens wel omhoog, en ook de winst groeide flink.
Meer uit Financieel
STRAATSBURG (ANP) - Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen accepteert niet dat China handel blijft drijven met Rusland gezien de oorlog in Oekraïne. Dat zei ze dinsdag in een toespraak in het Europees Parlement.
34 minuten geledenSTRAATSBURG (ANP) - Het Europees Parlement heeft met een ruime meerderheid ingestemd met de toetreding van Bulgarije tot de eurozone. Dit betekent dat Bulgarije op 1 januari 2026 de euro kan invoeren.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Vastgoedpartijen en woningcorporaties vertegenwoordigd in Aedes, IVBN, NEPROM, Professioneel Platform Vastgoed.nl en Vastgoed Belang roepen de overheid op het investeringsklimaat op de woningmarkt te verbeteren. Volgens de organisaties is de situatie de afgelopen tijd verslechterd, ondanks eerdere beleidsafspraken zoals de Woontop en de Nationale Prestatieafspraken.
56 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse ondernemers hebben sinds 1992 te hoge transactiekosten afgedragen aan Visa en Mastercard. Dat stelt Stichting MIFC, die daarom heeft besloten rechtszaken aan te spannen tegen de creditcardmaatschappijen. Het gaat specifiek om betalingen met creditcards die buiten Europa zijn uitgegeven.
2 uur geledenSTUTTGART (ANP/DPA) - Porsche heeft in de eerste helft van dit jaar minder auto's verkocht, mede door een lagere verkoop op de Chinese markt. In de Verenigde Staten groeide de verkoop juist.
2 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Eindhoven Airport breidt parkeerterrein P3 op de luchthaven fors uit. Er komt een extra parkeergarage met 1125 parkeerplaatsen bij, is in een persbericht naar buiten gebracht.
2 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - De wachttijden voor vrachtwagens om goederen te laden of lossen op Schiphol zijn "onacceptabel lang" geworden. Vrachtwagens wachten soms vier tot acht uur voordat ze kunnen lossen, stelt managing director Maarten van As van brancheorganisatie Air Cargo Nederland (ACN). De afhandeling van luchtvracht op Schiphol kampt volgens hem al langer met problemen.
2 uur geleden