Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Stijgende grondstofkosten raken marges levensmiddelenconcerns

Stijgende grondstofkosten raken marges levensmiddelenconcerns

PARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Grote voedingsconcerns merken dat stijgende grondstofkosten hun marges raken. Bekende bedrijven als het Franse Danone, het Zwitserse Nestlé en de Britse drankenfabrikant Diageo stellen allemaal dat dit hun resultaten onder druk zet. Maar het valt minder op doordat ze tegelijkertijd hun verkopen hebben opgevoerd, wat uiteindelijk de winst ook omhoog helpt.

De stijgende prijzen spelen voor tal van grondstoffen, variërend van olie en aluminium tot maïs en de agave die wordt gebruikt om tequila te maken. Dit komt door een samenloop van omstandigheden. Bij sommige grondstoffen spelen tekorten omdat de vraag ernaar heel sterk is toegenomen. Daarnaast kampt de internationale scheepvaart met verstoringen als gevolg van de coronapandemie. De prijsstijgingen worden niet altijd direct verrekend in de prijzen van artikelen in de winkel, met als gevolg dat de fabrikanten zelf onvoordeliger uit zijn.

Danone voerde de omzet afgelopen kwartaal met bijna 7 procent op ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee overtrof het concern achter Evian en Badoit-water en Activia-yoghurt de verwachtingen van analisten. Maar de marge daalde juist. Deze kwam voor het eerste halfjaar als geheel uit op ruim 13 procent, van 14 procent in dezelfde periode vorig jaar. Daarbij waarschuwde het bedrijf voor een versnelling van de inflatie voor onder meer melk, verpakkingen en logistieke kosten.

Winstmarge

Bij Nestlé was het min of meer hetzelfde verhaal. Producten als koffie, diervoeding en de smaakmakers van Maggi werden flink meer verkocht. Wel is de prognose voor de winstmarge verlaagd. Dat heeft zowel te maken met gestegen prijzen van grondstoffen en kosten in verband met de integratie van de activiteiten die eerder dit jaar zijn overgenomen van vitamine- en supplementenmaker The Bountiful Company.

Diageo is vooral bekend van merken als Baileys, Johnnie Walker en Guinness. Het concern profiteerde er in de voorbije periode vooral van dat bars en restaurants in Noord-Amerika weer heropend konden worden. Daardoor was er extra vraag naar zijn tequila-merken en de whiskey van Johnnie Walker. Maar juist op die belangrijke Amerikaanse markt liep de marge terug, deels door extra investeringen in marketing maar ook door de toegenomen inkoopprijs van agave. Wereldwijd ging de marge van Diageo in het eind juni afgesloten gebroken boekjaar overigens wel omhoog, en ook de winst groeide flink.

Meer uit Financieel

Lichte daling goederenoverslag Rotterdamse haven

ROTTERDAM (ANP) - De goederenoverslag in de Rotterdamse haven is in de eerste negen maanden van 2024 licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afname komt vooral door minder overslag van kolen en ruwe olie. Het herstel van de containeroverslag heeft zich de afgelopen maanden wel verder doorgezet.

36 minuten geleden
Particuliere verhuurders vinden oproep Knot eigenlijk al te laat

AMSTERDAM (ANP) - Particuliere verhuurders zijn blij met de oproep van president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) om de huurwet terug te draaien. "Het is eigenlijk al veel te laat, want het kwaad op de woningmarkt is al geschied, maar misschien kunnen we zo de schade beperken", stelde Kavish Partiman van Vastgoed Belang, de organisatie van particuliere verhuurders.

59 minuten geleden
Apple-topman belooft investeringen in China uit te breiden

BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - Apple zal zijn investeringen in China blijven uitbreiden. Dat heeft topman Tim Cook beloofd in een gesprek met de Chinese minister van Industrie en Informatietechnologie, Jin Zhuanglong.

1 uur geleden
AkzoNobel zakt op Damrak na kwartaalcijfers

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel behoorde woensdag tot de verliezers op de Amsterdamse beurs. De verffabrikant zag de omzet en nettowinst dalen in het derde kwartaal. Het bedrijf kampte met een zwakkere vraag naar verf in China en met hogere loonkosten, en werd ook iets voorzichtiger over de winst dit jaar. Volgens topman Greg Poux-Guillaume stegen de bedrijfskosten op jaarbasis, maar namen ze wel af ten opzichte van het vorige kwartaal.

1 uur geleden
Resultaten AkzoNobel en Heineken centraal op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht woensdag uit naar de resultaten van AkzoNobel en Heineken. Verffabrikant AkzoNobel zag de omzet en nettowinst dalen in het derde kwartaal. Het bedrijf kampt onder meer met een zwakkere vraag naar verf en met hoge kosten. Volgens topman Greg Poux-Guillaume stegen de bedrijfskosten op jaarbasis, maar namen ze wel af ten opzichte van het vorige kwartaal.

2 uur geleden
Heineken verkoopt iets meer dan in tegenvallende zomer van 2023

AMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft de afgelopen zomermaanden iets meer bier verkocht dan tijdens het tegenvallende derde kwartaal van vorig jaar. In Europa en de regio Afrika/Midden-Oosten dronken consumenten meer bier van het concern, dat ook onder meer Amstel en Desperados in handen heeft. In de Verenigde Staten en de Aziatisch/Pacifische regio vielen de verkopen tegen.

2 uur geleden
Steeds meer woningbranden door laden accu's fietsen en brommers

DEN HAAG (ANP) - Het aantal woningbranden dat wordt veroorzaakt door accu's van elektrische fietsen, scooters en bromfietsen stijgt, blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars. In totaal waren accu's en batterijen vorig jaar de vermoedelijke oorzaak van 5 procent van de woningbranden. In 2022 was dat nog 3 procent.

2 uur geleden