Stichting wil schadevergoeding Google voor gebruikers Android
AMSTERDAM (ANP) - Een organisatie dient een schadeclaim in tegen techbedrijf Google. Dat zou gebruikers hebben gevolgd met Android, het besturingssysteem op veel mobiele telefoons, en daardoor veel informatie over hen hebben verzameld.
De zaak is aangespannen door Stichting Massaschade & Consument. Die zegt dat de smartphones met Android "systematisch grote hoeveelheden informatie over het smartphonegebruik naar Google doorzetten". Dit kan niet worden uitgezet. De telefoon houdt bij "welke apps iemand gebruikt, welke producten er besteld worden en zelfs of gebruikers liggen te slapen." Dat is volgens de stichting in strijd met Europese privacyregels.
De claimclub wil een schadevergoeding voor zo'n negen miljoen Nederlanders die sinds 2018 een telefoon met Android hebben gebruikt. Een bedrag noemt de stichting niet. Het is ook niet bekend hoeveel mensen zich hebben aangesloten bij de collectieve actie.
Mogelijkheden verruimd
Door veel gegevens over gebruikers te verzamelen, kan Google een beeld krijgen van hun interesses en hobby's. Ook kan Google weten of iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een nieuwe keuken. Het bedrijf kan er dan voor zorgen dat iemand advertenties van keukenstudio's uit de eigen regio te zien krijgt. Bedrijven hebben er veel geld voor over om potentiële klanten zo al te bereiken voordat ze een voet in de eigen winkel hebben gezet.
In een reactie noemt Google de massaclaim "een speculatieve rechtszaak voor opportunistisch financieel gewin. Er wordt een misleidend beeld geschetst van hoe Android en onze andere systemen werken." Het bedrijf zegt de zaak "met veel vertrouwen" tegemoet te zien.
Nederland heeft de mogelijkheden voor massaclaims in de afgelopen jaren verruimd. Daardoor werden eerder vergoedingen geëist van onder meer TikTok, tv-fabrikant LG, softwarebedrijf Adobe, verzekeraar Achmea, staalfabriek Tata Steel, gezondheidsdienst GGD en van Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Google werd vorig jaar voor de rechter gesleept door de Consumentenbond om de verkoop van advertenties.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
10 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
10 uur geleden