Stichting wil schadevergoeding Google voor gebruikers Android
AMSTERDAM (ANP) - Een organisatie dient een schadeclaim in tegen techbedrijf Google. Dat zou gebruikers hebben gevolgd met Android, het besturingssysteem op veel mobiele telefoons, en daardoor veel informatie over hen hebben verzameld.
De zaak is aangespannen door Stichting Massaschade & Consument. Die zegt dat de smartphones met Android "systematisch grote hoeveelheden informatie over het smartphonegebruik naar Google doorzetten". Dit kan niet worden uitgezet. De telefoon houdt bij "welke apps iemand gebruikt, welke producten er besteld worden en zelfs of gebruikers liggen te slapen." Dat is volgens de stichting in strijd met Europese privacyregels.
De claimclub wil een schadevergoeding voor zo'n negen miljoen Nederlanders die sinds 2018 een telefoon met Android hebben gebruikt. Een bedrag noemt de stichting niet. Het is ook niet bekend hoeveel mensen zich hebben aangesloten bij de collectieve actie.
Mogelijkheden verruimd
Door veel gegevens over gebruikers te verzamelen, kan Google een beeld krijgen van hun interesses en hobby's. Ook kan Google weten of iemand bijvoorbeeld op zoek is naar een nieuwe keuken. Het bedrijf kan er dan voor zorgen dat iemand advertenties van keukenstudio's uit de eigen regio te zien krijgt. Bedrijven hebben er veel geld voor over om potentiële klanten zo al te bereiken voordat ze een voet in de eigen winkel hebben gezet.
In een reactie noemt Google de massaclaim "een speculatieve rechtszaak voor opportunistisch financieel gewin. Er wordt een misleidend beeld geschetst van hoe Android en onze andere systemen werken." Het bedrijf zegt de zaak "met veel vertrouwen" tegemoet te zien.
Nederland heeft de mogelijkheden voor massaclaims in de afgelopen jaren verruimd. Daardoor werden eerder vergoedingen geëist van onder meer TikTok, tv-fabrikant LG, softwarebedrijf Adobe, verzekeraar Achmea, staalfabriek Tata Steel, gezondheidsdienst GGD en van Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Google werd vorig jaar voor de rechter gesleept door de Consumentenbond om de verkoop van advertenties.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
25 minuten geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
10 uur geleden