Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op

Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op

HILVERSUM (ANP) - Sterreclames waren vorig jaar goed voor een bijdrage van 187 miljoen euro aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is 34 miljoen euro meer dan in 2020, meldt de exploitant voor reclamezendtijd bij de publieke omroep in het jaarverslag. Dat kwam mede door populaire programma's, maar ook door sportevenementen die door de coronapandemie een jaar opschoven, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen. Ook hadden de programma's een groot bereik. De totale omzet van Ster bedroeg 200 miljoen euro.

De vraag naar reclame blijft ook in 2022 groot, signaleert Ster. Sportevenementen als het EK vrouwenvoetbal en programma's zoals Boer Zoekt Vrouw en De Avondshow van Arjen Lubach zorgen dit jaar al voor meer reclames. Voor televisie was de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar "aanzienlijk" hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De omzet van radio lag in het eerste kwartaal van dit jaar ook "duidelijk boven" de eerste drie maanden van 2021. De trend van meer vraag naar reclames, en meer omzet, houdt in het tweede kwartaal aan.

Ondanks de groeiende vraag start Ster dit jaar met het reduceren van de hoeveelheid commerciële televisiereclamezendtijd, overeenkomstig een eerder kabinetsbesluit. Tot 2027 wordt het jaarlijks wettelijk toegestane maximum aantal minuten reclame op tv in stapjes gehalveerd. Dat is nu nog 10 procent van de totale zendtijd, en dit moet teruggebracht worden naar 5 procent. De halvering geldt niet voor zogeheten partijen van algemeen nut, zoals maatschappelijke organisaties. Die kunnen ook nog steeds online reclame kopen bij de Ster. Dat kunnen commerciële partijen al niet meer.

TV-marketingorganisatie Screenforce becijferde eerder dit jaar al dat er nog niet eerder zoveel geld werd uitgegeven aan tv-reclames als in 2021. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in dat jaar waren, waaromheen reclameboodschappen werden uitgezonden. Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis. Daarnaast waren winkels de grootste advertentie-inkopers en kwam het aantal adverteerders weer bijna uit op het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.

Meer uit Financieel

Sluiproute dividendbelasting veel groter dan gedacht, zegt SOMO

AMSTERDAM (ANP) - De belastingvrijstelling waarmee bedrijven via inkoop van eigen aandelen dividendbelasting ontwijken, blijkt veel groter dan tot nu toe werd aangenomen. Volgens nieuw onderzoek van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) zou het afschaffen van deze regeling de schatkist minstens 2,2 miljard euro per jaar opleveren. Dat is ruim twee keer zoveel als het Centraal Planbureau (CPB) inschat in de doorrekening Keuzes in Kaart 2027-2030.

1 uur geleden
Amerikaanse banken eindigen hoger op Wall Street na resultaten

NEW YORK (ANP) - Bank of America en Morgan Stanley zijn woensdag hoger geëindigd op de aandelenbeurzen in New York. De Amerikaanse banken openden de boeken, waaruit hogere winsten naar voren kwamen, onder meer dankzij goede resultaten met zakenbankieren.

3 uur geleden
Luchtvaartbranche VS dringt aan op beëindiging shutdown

WASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse luchtvaartbranche dringt aan op het beëindigen van de overheidssluiting in de Verenigde Staten. Topman Chris Sununu van Airlines for America wijst daarbij op de toenemende druk op luchtverkeersleiders, die door de zogeheten shutdown zonder loon moeten werken.

3 uur geleden
Ryanair schrapt deze winter routes en capaciteit in Duitsland

BERLIJN (ANP) - Ryanair schrapt het komende winterseizoen 24 routes van en naar Duitsland en schroeft de capaciteit terug met 800.000 vliegtuigstoelen. Dat heeft de Ierse budgetmaatschappij woensdag bekendgemaakt. Als reden noemt Ryanair het falen van de Duitse regering om de vliegbelasting te verlagen.

6 uur geleden
ASML bij sterkste stijgers in AEX na cijfers

AMSTERDAM (ANP) - ASML is woensdag tussen de koplopers in de AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam geëindigd. De chipmachinefabrikant uit Veldhoven presenteerde zijn kwartaalresultaten, die in de smaak vielen bij beleggers. Het aandeel noteerde aan het einde van de handelsdag 3,1 procent hoger.

8 uur geleden
Modeketen Mango waarschuwt klanten voor datalek

BARCELONA (ANP) - Mango waarschuwt klanten voor een datalek. Een van de externe marketingdiensten van de modeketen heeft zonder toestemming toegang gehad tot bepaalde klantgegevens. Het gaat om voornamen, postcodes, e-mailadressen en telefoonnummers. Mango benadrukt dat inlog-, bank- en paspoortgegevens niet zijn gelekt.

8 uur geleden
PME belegt 40 miljoen in startups Europese defensie-industrie

DEN HAAG (ANP) - Pensioenfonds PME gaat 40 miljoen euro investeren in Europese start- en scaleups die zich richten op defensie- en veiligheidstoepassingen. Het metalektrofonds streeft daarmee naar een goed rendement en wil een bijdrage leveren aan de versterking van de defensie-industrie.

8 uur geleden