Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op
HILVERSUM (ANP) - Sterreclames waren vorig jaar goed voor een bijdrage van 187 miljoen euro aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is 34 miljoen euro meer dan in 2020, meldt de exploitant voor reclamezendtijd bij de publieke omroep in het jaarverslag. Dat kwam mede door populaire programma's, maar ook door sportevenementen die door de coronapandemie een jaar opschoven, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen. Ook hadden de programma's een groot bereik. De totale omzet van Ster bedroeg 200 miljoen euro.
De vraag naar reclame blijft ook in 2022 groot, signaleert Ster. Sportevenementen als het EK vrouwenvoetbal en programma's zoals Boer Zoekt Vrouw en De Avondshow van Arjen Lubach zorgen dit jaar al voor meer reclames. Voor televisie was de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar "aanzienlijk" hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De omzet van radio lag in het eerste kwartaal van dit jaar ook "duidelijk boven" de eerste drie maanden van 2021. De trend van meer vraag naar reclames, en meer omzet, houdt in het tweede kwartaal aan.
Ondanks de groeiende vraag start Ster dit jaar met het reduceren van de hoeveelheid commerciële televisiereclamezendtijd, overeenkomstig een eerder kabinetsbesluit. Tot 2027 wordt het jaarlijks wettelijk toegestane maximum aantal minuten reclame op tv in stapjes gehalveerd. Dat is nu nog 10 procent van de totale zendtijd, en dit moet teruggebracht worden naar 5 procent. De halvering geldt niet voor zogeheten partijen van algemeen nut, zoals maatschappelijke organisaties. Die kunnen ook nog steeds online reclame kopen bij de Ster. Dat kunnen commerciële partijen al niet meer.
TV-marketingorganisatie Screenforce becijferde eerder dit jaar al dat er nog niet eerder zoveel geld werd uitgegeven aan tv-reclames als in 2021. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in dat jaar waren, waaromheen reclameboodschappen werden uitgezonden. Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis. Daarnaast waren winkels de grootste advertentie-inkopers en kwam het aantal adverteerders weer bijna uit op het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft Morgan Stanley een boete van 101 miljoen euro opgelegd, omdat de Amerikaanse bank dividendbelasting heeft ontdoken in Nederland. Morgan Stanley vroeg via een speciale constructie dividendbelasting terug van de fiscus, terwijl het financiële concern daar volgens de openbaar aanklagers geen recht op had.
5 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel wil meer inzetten op biologische grondstoffen van eigen bodem om de afhankelijkheid van de import van producten die van fossiele brandstoffen zijn gemaakt te verminderen. Dat stelt de Europese Commissie voor in een plan over de zogenoemde bio-economie dat donderdag is gepresenteerd.
26 minuten geledenGRONINGEN (ANP) - Meerdere bedrijven hebben zich bij de curatoren van het failliete Soly gemeld met interesse in het zonne-energiebedrijf. Dat meldt curator Pieter Lettinga, die laat weten dat de curatoren met de zeer geïnteresseerde partijen de komende tijd om tafel gaan. Dan wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn voor een eventuele overname van alle of een deel van de activiteiten van het Groningse bedrijf.
29 minuten geledenBRUSSEL (ANP/DPA) - Consumenten in de Europese Unie worden in de toekomst beter beschermd tegen fraude en verborgen kosten bij betalingen. Onderhandelaars van het Europees Parlement en de EU-landen zijn donderdag overeengekomen de bestaande wetgeving bij te werken en aan te vullen. Beide partijen moeten de overeenkomst nog wel formeel goedkeuren voordat de nieuwe betaalregels in werking treden.
1 uur geledenLIJNDEN (ANP) - De brancheorganisatie voor uitzendbedrijven ABU draagt oud-minister Bruno Bruins voor als nieuwe voorzitter. Het is de bedoeling dat hij die functie vanaf april bekleedt.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - FNV vraagt aandacht voor bezorgers tijdens Black Friday. Voor duizenden bezorgers en pakketmedewerkers is deze week volgens de vakbond "geen feestje", maar zijn de dagen op en rond het koopjesfestijn juist een periode van "extra zwaar en onveilig werk". De vakbond wil dat de overheid ingrijpt.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het aandeel Puma werd donderdag bijna 14 procent meer waard op de beurs in Frankfurt. Volgens persbureau Bloomberg behoort het Chinese sportkledingbedrijf Anta Sports Products tot de bedrijven die een mogelijke overname van het Duitse sportmerk onderzoeken. Anta is eigenaar van kledingmerken als Fila en Jack Wolfskin. Ook het Chinese kledingbedrijf Li Ning en het Japanse sportmerk Asics zouden mogelijk interesse hebben om Puma te kopen.
3 uur geleden