Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op
HILVERSUM (ANP) - Sterreclames waren vorig jaar goed voor een bijdrage van 187 miljoen euro aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is 34 miljoen euro meer dan in 2020, meldt de exploitant voor reclamezendtijd bij de publieke omroep in het jaarverslag. Dat kwam mede door populaire programma's, maar ook door sportevenementen die door de coronapandemie een jaar opschoven, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen. Ook hadden de programma's een groot bereik. De totale omzet van Ster bedroeg 200 miljoen euro.
De vraag naar reclame blijft ook in 2022 groot, signaleert Ster. Sportevenementen als het EK vrouwenvoetbal en programma's zoals Boer Zoekt Vrouw en De Avondshow van Arjen Lubach zorgen dit jaar al voor meer reclames. Voor televisie was de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar "aanzienlijk" hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De omzet van radio lag in het eerste kwartaal van dit jaar ook "duidelijk boven" de eerste drie maanden van 2021. De trend van meer vraag naar reclames, en meer omzet, houdt in het tweede kwartaal aan.
Ondanks de groeiende vraag start Ster dit jaar met het reduceren van de hoeveelheid commerciële televisiereclamezendtijd, overeenkomstig een eerder kabinetsbesluit. Tot 2027 wordt het jaarlijks wettelijk toegestane maximum aantal minuten reclame op tv in stapjes gehalveerd. Dat is nu nog 10 procent van de totale zendtijd, en dit moet teruggebracht worden naar 5 procent. De halvering geldt niet voor zogeheten partijen van algemeen nut, zoals maatschappelijke organisaties. Die kunnen ook nog steeds online reclame kopen bij de Ster. Dat kunnen commerciële partijen al niet meer.
TV-marketingorganisatie Screenforce becijferde eerder dit jaar al dat er nog niet eerder zoveel geld werd uitgegeven aan tv-reclames als in 2021. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in dat jaar waren, waaromheen reclameboodschappen werden uitgezonden. Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis. Daarnaast waren winkels de grootste advertentie-inkopers en kwam het aantal adverteerders weer bijna uit op het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP) - Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie presenteert dinsdag een herziening, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90 procent minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.
15 minuten geledenARNHEM (ANP) - Nexperia mocht kort na de schorsing van de topman door de ondernemingskamer een werknemer op non-actief stellen. Dit heeft de rechtbank in Arnhem bepaald in het kort geding dat de hoge hr-medewerker tegen de chipfabrikant had aangespannen.
50 minuten geledenBRUSSEL (ANP) - EU-landen moeten makkelijker staatssteun kunnen verlenen voor meer betaalbare huisvesting, ook voor het middensegment. Dat stelt de Europese Commissie dinsdag in een speciaal woonplan.
1 uur geledenNEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag terughoudend begonnen. Beleggers verwerkten zwakke Amerikaanse banencijfers over november en oktober. De publicatie van het banenrapport over oktober was uitgesteld door de shutdown van de Amerikaanse overheid. De werkgelegenheid geeft meer inzicht in de gezondheid van de grootste economie ter wereld en speelt een belangrijke rol bij het rentebeleid van de Federal Reserve.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Banken, bedrijven en vrijwilligersorganisaties hebben afspraken gemaakt die problemen bij het openen van een zakelijke rekening moeten verminderen. Die overeenkomst volgt op gevallen waarbij ondernemers en non-profitorganisaties geen betaalrekening kregen, onder andere doordat banken de risico's rond anti-witwaswetgeving te groot vonden.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Het Europees Parlement heeft ingestemd met enkele voorwaarden die gesteld zijn aan het handelsverdrag met Mercosur-landen Argentinië, Brazilië, Paraguay en Uruguay. Die zogeheten safeguards waren in de deal gezet om Europese boeren te beschermen, die bang zijn dat de Europese markt wordt overspoeld door goedkope producten uit Zuid-Amerika.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse vleessector spreekt tegen dat er sprake is van dumping van varkensvlees op de Chinese markt. China legde vleesbedrijven in de Europese Unie definitieve importheffingen op, omdat varkensvlees volgens Beijing tegen kunstmatig lage prijzen zou worden verkocht in het Aziatische land. Maar volgens brancheorganisatie Vlees.nl is dat niet waar en komen de vleesprijzen door marktwerking tot stand.
3 uur geleden