Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op

Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op

HILVERSUM (ANP) - Sterreclames waren vorig jaar goed voor een bijdrage van 187 miljoen euro aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is 34 miljoen euro meer dan in 2020, meldt de exploitant voor reclamezendtijd bij de publieke omroep in het jaarverslag. Dat kwam mede door populaire programma's, maar ook door sportevenementen die door de coronapandemie een jaar opschoven, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen. Ook hadden de programma's een groot bereik. De totale omzet van Ster bedroeg 200 miljoen euro.

De vraag naar reclame blijft ook in 2022 groot, signaleert Ster. Sportevenementen als het EK vrouwenvoetbal en programma's zoals Boer Zoekt Vrouw en De Avondshow van Arjen Lubach zorgen dit jaar al voor meer reclames. Voor televisie was de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar "aanzienlijk" hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De omzet van radio lag in het eerste kwartaal van dit jaar ook "duidelijk boven" de eerste drie maanden van 2021. De trend van meer vraag naar reclames, en meer omzet, houdt in het tweede kwartaal aan.

Ondanks de groeiende vraag start Ster dit jaar met het reduceren van de hoeveelheid commerciƫle televisiereclamezendtijd, overeenkomstig een eerder kabinetsbesluit. Tot 2027 wordt het jaarlijks wettelijk toegestane maximum aantal minuten reclame op tv in stapjes gehalveerd. Dat is nu nog 10 procent van de totale zendtijd, en dit moet teruggebracht worden naar 5 procent. De halvering geldt niet voor zogeheten partijen van algemeen nut, zoals maatschappelijke organisaties. Die kunnen ook nog steeds online reclame kopen bij de Ster. Dat kunnen commerciƫle partijen al niet meer.

TV-marketingorganisatie Screenforce becijferde eerder dit jaar al dat er nog niet eerder zoveel geld werd uitgegeven aan tv-reclames als in 2021. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in dat jaar waren, waaromheen reclameboodschappen werden uitgezonden. Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis. Daarnaast waren winkels de grootste advertentie-inkopers en kwam het aantal adverteerders weer bijna uit op het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.

Meer uit Financieel

Karremans verwacht geen kerstgroeten rondom Nexperia

BRUSSEL (ANP) - Minister Vincent Karremans (Economische Zaken) verwacht dat de Nederlandse en Chinese kant van chipfabrikant Nexperia prima zullen samenwerken als het aankomt op de logistieke en functionele processen. "Maar wederzijdse kerstgroeten en alle warmte die daarbij hoort? Daar heb ik een hard hoofd in, gezien wat er allemaal is gebeurd", zei de minister in Brussel, waar hij overige EU-ministers bijpraatte.

14 minuten geleden
Brussel keurt overname moederbedrijf Pringles door Mars goed

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie heeft de miljardenovername van Pringles-moederbedrijf Kellanova door chocoladefabrikant Mars goedgekeurd. Eerder dit jaar begon Brussel een uitgebreid mededingingsonderzoek naar de overname, uit bezorgdheid dat de deal tot hogere prijzen voor consumenten zou kunnen leiden. De concurrentiewaakhond zegt nu dat er geen reden meer is voor die zorgen.

22 minuten geleden
Paramount wint op Wall Street na vijandig bod op Warner Bros.

NEW YORK (ANP) - Entertainmentconcerns Paramount Skydance en Warner Bros. Discovery (WBD) wonnen maandag op de aandelenbeurzen in New York vanwege de overnamestrijd rond WBD. Paramount deed vlak voor de beursopening een vijandig bod op WBD, met een hogere waarde dan het vorige week geaccepteerde bod van Netflix. Paramount en WBD wonnen tot 8 procent, Netflix verloor opnieuw (min 3 procent).

1 uur geleden
Paramount wil Warner Bros. overnemen voor 108 miljard dollar

LOS ANGELES (ANP) - Entertainmentconcern Paramount Skydance heeft een overnamebod uitgebracht van 108,4 miljard dollar om Warner Bros. Discovery (WBD) in zijn geheel over te nemen. Het bod voor de volledige overname van WBD biedt aandeelhouders 18 miljard dollar meer dan de bieding van streamingdienst Netflix, meldt Paramount.

2 uur geleden
Nieuwe Nederlandse aanbieder voor treinreizen naar Berlijn

BREDA (ANP) - Het Nederlandse GoVolta biedt vanaf maart een nieuwe optie om met de trein naar Berlijn en Hamburg te reizen. Na een moeizaam toegangstraject heeft de Bredase onderneming met steun van Keolis, een dochteronderneming van het Franse spoorwegbedrijf SNCF, genoeg geld beschikbaar om drie keer per week vanuit Amsterdam naar de Duitse steden te reizen. Komende zomer worden dat dagelijkse verbindingen, later moet Parijs daar bijkomen.

3 uur geleden
Brussel: Musk heeft vrijheid om 'gekke uitspraken' EU te doen

BRUSSEL (ANP) - "Het ligt binnen de vrijheid van meningsuiting om compleet gekke uitlatingen te doen", laat een woordvoerder van de Europese Commissie weten na opmerkingen van Elon Musk. De eigenaar van X suggereerde de EU volledig af te schaffen en vergeleek op X de EU met het naziregime, nadat de Commissie het socialmediaplatform vrijdag een boete van 120 miljoen euro had gegeven.

4 uur geleden
Meta komt EU tegemoet met keuze bij persoonlijke advertenties

BRUSSEL (ANP) - Meta komt de Europese Commissie tegemoet door gebruikers van Instagram en Facebook binnenkort de keuze te bieden om minder gepersonaliseerde advertenties te zien. Het Amerikaanse techbedrijf moest zijn beleid aanpassen om te ontkomen aan een boete, nadat Brussel eerder had vastgesteld dat Meta de Europese digitale regels had overtreden.

4 uur geleden