
Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op
HILVERSUM (ANP) - Sterreclames waren vorig jaar goed voor een bijdrage van 187 miljoen euro aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is 34 miljoen euro meer dan in 2020, meldt de exploitant voor reclamezendtijd bij de publieke omroep in het jaarverslag. Dat kwam mede door populaire programma's, maar ook door sportevenementen die door de coronapandemie een jaar opschoven, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen. Ook hadden de programma's een groot bereik. De totale omzet van Ster bedroeg 200 miljoen euro.
De vraag naar reclame blijft ook in 2022 groot, signaleert Ster. Sportevenementen als het EK vrouwenvoetbal en programma's zoals Boer Zoekt Vrouw en De Avondshow van Arjen Lubach zorgen dit jaar al voor meer reclames. Voor televisie was de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar "aanzienlijk" hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De omzet van radio lag in het eerste kwartaal van dit jaar ook "duidelijk boven" de eerste drie maanden van 2021. De trend van meer vraag naar reclames, en meer omzet, houdt in het tweede kwartaal aan.
Ondanks de groeiende vraag start Ster dit jaar met het reduceren van de hoeveelheid commerciële televisiereclamezendtijd, overeenkomstig een eerder kabinetsbesluit. Tot 2027 wordt het jaarlijks wettelijk toegestane maximum aantal minuten reclame op tv in stapjes gehalveerd. Dat is nu nog 10 procent van de totale zendtijd, en dit moet teruggebracht worden naar 5 procent. De halvering geldt niet voor zogeheten partijen van algemeen nut, zoals maatschappelijke organisaties. Die kunnen ook nog steeds online reclame kopen bij de Ster. Dat kunnen commerciële partijen al niet meer.
TV-marketingorganisatie Screenforce becijferde eerder dit jaar al dat er nog niet eerder zoveel geld werd uitgegeven aan tv-reclames als in 2021. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in dat jaar waren, waaromheen reclameboodschappen werden uitgezonden. Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis. Daarnaast waren winkels de grootste advertentie-inkopers en kwam het aantal adverteerders weer bijna uit op het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York lieten donderdag aan het eind van de handelsdag een wisselend beeld zien, na forse koersverliezen een dag eerder.
2 uur geledenSTOCKHOLM (ANP/AFP) - Northvolt, de Zweedse fabrikant van batterijen voor elektrische auto's, stopt in juni met de productie in zijn belangrijkste fabriek in Zweden. Northvolt was Europa's hoop om een concurrent te ontwikkelen voor de grote batterijfabrikanten uit China, maar het concern had in maart faillissement aangevraagd. De onderneming ging gebukt onder de zwakkere vraag naar batterijen voor elektrische auto's.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het is Rabobank niet gelukt om genoeg stemmen te krijgen voor een vereenvoudiging van de structuur achter de certificaten die de bank uitgeeft. Aan een raadpleging over de kwestie deden donderdag onvoldoende certificaathouders mee, liet een woordvoerder van Rabobank weten. De houders van minstens twee derde van alle stukken moesten over het plan stemmen, maar dat is niet gelukt.
6 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Jumbo kan niet worden verplicht om per direct weer alle bier van Heineken in de schappen te leggen. Dat heeft de rechter donderdag beslist in het kort geding dat de bierbrouwer tegen de supermarktketen had aangespannen. Jumbo kocht vanwege stroeve prijsonderhandelingen bepaalde Heineken-bieren niet meer in, wat grote gevolgen had voor de bierbrouwer.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel eindigde donderdag bovenaan de schaarse rij winnaars in de AEX. De verffabrikant maakte bekend twee fabrieken in Nederland en België te willen sluiten, als onderdeel van een eerder aangekondigd transformatieplan. Het bedrijf wil zich voor zijn productie richten op "kernlocaties" die schaalvoordelen en meer efficiëntie bieden, om zo de kosten te verlagen en slimmer gebruik te maken van het industriële netwerk. AkzoNobel won daarop 1,2 procent.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse bedrijven hebben vorig jaar minder vaak gebruikgemaakt van een subsidieregeling voor de aanschaf van energiebesparende middelen, zoals warmtepompen en zonnepanelen. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de regeling uitvoert. In totaal lag het aantal keren dat ondernemingen gebruikmaakten van die zogeheten EIA-subsidie ongeveer een derde lager dan een jaar eerder.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Verffabrikant AkzoNobel wil zijn fabrieken in de Gelderse plaats Wapenveld en in het Belgische Machelen sluiten. Bij die locaties werken in totaal bijna 280 medewerkers. De ingreep maakt deel uit van een "meerjarig industrieel transformatieplan", stelt het bedrijf. Daarbij wil AkzoNobel de productie naar andere landen verplaatsen.
8 uur geleden