
Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op
HILVERSUM (ANP) - Sterreclames waren vorig jaar goed voor een bijdrage van 187 miljoen euro aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is 34 miljoen euro meer dan in 2020, meldt de exploitant voor reclamezendtijd bij de publieke omroep in het jaarverslag. Dat kwam mede door populaire programma's, maar ook door sportevenementen die door de coronapandemie een jaar opschoven, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen. Ook hadden de programma's een groot bereik. De totale omzet van Ster bedroeg 200 miljoen euro.
De vraag naar reclame blijft ook in 2022 groot, signaleert Ster. Sportevenementen als het EK vrouwenvoetbal en programma's zoals Boer Zoekt Vrouw en De Avondshow van Arjen Lubach zorgen dit jaar al voor meer reclames. Voor televisie was de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar "aanzienlijk" hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De omzet van radio lag in het eerste kwartaal van dit jaar ook "duidelijk boven" de eerste drie maanden van 2021. De trend van meer vraag naar reclames, en meer omzet, houdt in het tweede kwartaal aan.
Ondanks de groeiende vraag start Ster dit jaar met het reduceren van de hoeveelheid commerciële televisiereclamezendtijd, overeenkomstig een eerder kabinetsbesluit. Tot 2027 wordt het jaarlijks wettelijk toegestane maximum aantal minuten reclame op tv in stapjes gehalveerd. Dat is nu nog 10 procent van de totale zendtijd, en dit moet teruggebracht worden naar 5 procent. De halvering geldt niet voor zogeheten partijen van algemeen nut, zoals maatschappelijke organisaties. Die kunnen ook nog steeds online reclame kopen bij de Ster. Dat kunnen commerciële partijen al niet meer.
TV-marketingorganisatie Screenforce becijferde eerder dit jaar al dat er nog niet eerder zoveel geld werd uitgegeven aan tv-reclames als in 2021. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in dat jaar waren, waaromheen reclameboodschappen werden uitgezonden. Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis. Daarnaast waren winkels de grootste advertentie-inkopers en kwam het aantal adverteerders weer bijna uit op het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.
Meer uit Financieel
SCHIPHOL (ANP) - KLM zegt nog altijd niet te weten wat de staking woensdag bij het grondpersoneel van de luchtvaartmaatschappij op Schiphol betekent voor de vluchten en passagiers. Eerder maandag was op de website van Schiphol al te zien dat KLM voor die dag vele tientallen vluchten heeft geschrapt.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse beurs is de eerste handelsdag van de week positief geëindigd, geholpen door groen gekleurde koersenborden op Wall Street. Vooral de chipbedrijven ASML, ASMI en Besi deden goede zaken, met koerswinsten tot 6 procent.
3 uur geledenDELFZIJL (ANP) - De Nederlandse rederij van een vrachtschip dat onlangs vast kwam te zitten ten noorden van Canada werkt momenteel aan een plan om het schip los te maken. Dit bevestigt een woordvoerder van de rederij, Wagenborg uit het Groningse Delfzijl, na berichtgeving door onder andere RTV Noord.
3 uur geledenMADRID (ANP/BLOOMBERG) - De Verenigde Staten en de Chinese eigenaren van socialmediaplatform TikTok hebben een 'raamwerkakkoord' bereikt om een deel van het socialmediaplatform over te nemen, heeft de Amerikaanse minister van Financiën Scott Bessent maandag gezegd.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - Tesla ging maandag verder omhoog op de aandelenbeurzen in New York. De fabrikant van elektrische auto's werd ruim 6 procent meer waard na de bekendmaking dat topman Elon Musk voor ongeveer 1 miljard dollar aan aandelen van zijn eigen bedrijf heeft gekocht. Vrijdag boekte het aandeel Tesla ook al een verrassende koerswinst van ruim 7 procent. Mede door die koerssprong sloot de Amerikaanse techgraadmeter Nasdaq vrijdag op een nieuw recordniveau.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse president Donald Trump hintte maandag op zijn socialemediaplatform Truth Social dat de Verenigde Staten met China een akkoord hebben bereikt over TikTok. Er is "een deal bereikt over een 'bepaald' bedrijf dat jongeren in ons land heel graag wilden redden. Ze zullen heel blij zijn!", schrijft Trump.
6 uur geledenTILBURG (ANP) - Leden van vakbond VVMC hebben ingestemd met de nieuwe cao bij de NS. Daarmee is definitief een einde gekomen aan stakingen op het spoor. Eerder op de dag werd al bekend dat leden van FNV met een ruime meerderheid voor het cao-akkoord hadden gestemd.
6 uur geleden