Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op

Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op

HILVERSUM (ANP) - Sterreclames waren vorig jaar goed voor een bijdrage van 187 miljoen euro aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is 34 miljoen euro meer dan in 2020, meldt de exploitant voor reclamezendtijd bij de publieke omroep in het jaarverslag. Dat kwam mede door populaire programma's, maar ook door sportevenementen die door de coronapandemie een jaar opschoven, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen. Ook hadden de programma's een groot bereik. De totale omzet van Ster bedroeg 200 miljoen euro.

De vraag naar reclame blijft ook in 2022 groot, signaleert Ster. Sportevenementen als het EK vrouwenvoetbal en programma's zoals Boer Zoekt Vrouw en De Avondshow van Arjen Lubach zorgen dit jaar al voor meer reclames. Voor televisie was de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar "aanzienlijk" hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De omzet van radio lag in het eerste kwartaal van dit jaar ook "duidelijk boven" de eerste drie maanden van 2021. De trend van meer vraag naar reclames, en meer omzet, houdt in het tweede kwartaal aan.

Ondanks de groeiende vraag start Ster dit jaar met het reduceren van de hoeveelheid commerciële televisiereclamezendtijd, overeenkomstig een eerder kabinetsbesluit. Tot 2027 wordt het jaarlijks wettelijk toegestane maximum aantal minuten reclame op tv in stapjes gehalveerd. Dat is nu nog 10 procent van de totale zendtijd, en dit moet teruggebracht worden naar 5 procent. De halvering geldt niet voor zogeheten partijen van algemeen nut, zoals maatschappelijke organisaties. Die kunnen ook nog steeds online reclame kopen bij de Ster. Dat kunnen commerciële partijen al niet meer.

TV-marketingorganisatie Screenforce becijferde eerder dit jaar al dat er nog niet eerder zoveel geld werd uitgegeven aan tv-reclames als in 2021. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in dat jaar waren, waaromheen reclameboodschappen werden uitgezonden. Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis. Daarnaast waren winkels de grootste advertentie-inkopers en kwam het aantal adverteerders weer bijna uit op het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.

Meer uit Financieel

Warner Bros. Discovery wint op Wall Street na nieuws over megabod

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Warner Bros. Discovery was dinsdag een duidelijke winnaar op Wall Street. Het bedrijf won meer dan 4 procent aan beurswaarde na een bericht van entertainmentblad Variety over een mogelijk bod van 71 miljard dollar op het mediaconcern achter onder andere televisiezenders CNN en Discovery en streamingdienst HBO Max.

1 uur geleden
Meer problemen in auto-industrie door tekort aan Nexperia-chips

BERLIJN (ANP/RTR) - Een tekort aan chips van het Nijmeegse chipbedrijf Nexperia lijkt voor toenemende problemen in de auto-industrie te zorgen. Het Japanse Nissan vermindert zijn productie volgende week met nog eens 1400 voertuigen, meldde persbureau Reuters op basis van ingewijden. Verder heeft de Duitse toeleverancier Bosch laten weten op drie locaties met verstoringen te kampen.

1 uur geleden
WHO schrapt meer dan 2000 banen om vertrek VS op te vangen

GENÈVE (ANP/RTR) - De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schrapt tot halverwege volgend jaar meer dan een kwart van haar personeelsbestand. Dit komt neer op een verlies van meer dan 2000 banen, ingegeven door de bezuinigingen bij de WHO vanwege het vertrek van de Verenigde Staten.

2 uur geleden
Meta wint grote concurrentiezaak VS, ontloopt gedwongen splitsing

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG/RTR) - Meta heeft een grote concurrentierechtszaak gewonnen in de Verenigde Staten. Daardoor ontloopt het moederbedrijf van Facebook, WhatsApp en Instagram een mogelijke gedwongen opsplitsing, iets waarop toezichthouders uit waren. De uitspraak lijkt een grote nederlaag voor de federale overheid.

4 uur geleden
Europese beurzen verder omlaag, AkzoNobel verliest na fusieplan

AMSTERDAM (ANP) - Europese aandelenmarkten daalden dinsdag tot het laagste niveau in een maand door de groeiende vrees onder beleggers voor een AI-bubbel. Ook op Wall Street kleurden de koersenborden opnieuw rood. In Amsterdam ging AkzoNobel (min 3,3 procent) flink omlaag.

5 uur geleden
Zorgen werkgevers omdat loonsverhogingen maar langzaam afzwakken

DEN HAAG (ANP) - De loonsverhogingen in Nederland zwakken af, maar volgens werkgevers gaat dit proces te langzaam. Werkgeversvereniging AWVN vreest dat hogere loonkosten op lange termijn het concurrentievermogen verder uithollen en investeringsbeslissingen in het nadeel van Nederland doen uitvallen.

7 uur geleden
Verfmaker Axalta stijgt op Wall Street na fusieplan met AkzoNobel

NEW YORK (ANP) - Axalta Coating Systems behoorde dinsdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Amerikaanse beleggers reageerden verheugd op de aankondiging dat het verfbedrijf gaat fuseren met zijn Nederlandse branchegenoot AkzoNobel. Door de fusie ontstaat de op een na grootste verf- en coatingsfabrikant ter wereld, na Sherwin-Williams. Axalta steeg 2,3 procent.

7 uur geleden