Sterreclames leverden ministerie OCW 187 miljoen euro op
HILVERSUM (ANP) - Sterreclames waren vorig jaar goed voor een bijdrage van 187 miljoen euro aan de mediabegroting van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Dat is 34 miljoen euro meer dan in 2020, meldt de exploitant voor reclamezendtijd bij de publieke omroep in het jaarverslag. Dat kwam mede door populaire programma's, maar ook door sportevenementen die door de coronapandemie een jaar opschoven, zoals het EK voetbal en de Olympische Spelen. Ook hadden de programma's een groot bereik. De totale omzet van Ster bedroeg 200 miljoen euro.
De vraag naar reclame blijft ook in 2022 groot, signaleert Ster. Sportevenementen als het EK vrouwenvoetbal en programma's zoals Boer Zoekt Vrouw en De Avondshow van Arjen Lubach zorgen dit jaar al voor meer reclames. Voor televisie was de omzet in de eerste drie maanden van dit jaar "aanzienlijk" hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden. De omzet van radio lag in het eerste kwartaal van dit jaar ook "duidelijk boven" de eerste drie maanden van 2021. De trend van meer vraag naar reclames, en meer omzet, houdt in het tweede kwartaal aan.
Ondanks de groeiende vraag start Ster dit jaar met het reduceren van de hoeveelheid commerciële televisiereclamezendtijd, overeenkomstig een eerder kabinetsbesluit. Tot 2027 wordt het jaarlijks wettelijk toegestane maximum aantal minuten reclame op tv in stapjes gehalveerd. Dat is nu nog 10 procent van de totale zendtijd, en dit moet teruggebracht worden naar 5 procent. De halvering geldt niet voor zogeheten partijen van algemeen nut, zoals maatschappelijke organisaties. Die kunnen ook nog steeds online reclame kopen bij de Ster. Dat kunnen commerciële partijen al niet meer.
TV-marketingorganisatie Screenforce becijferde eerder dit jaar al dat er nog niet eerder zoveel geld werd uitgegeven aan tv-reclames als in 2021. Dat kwam onder andere doordat de economie zich herstelde, meer winkels en e-commercebedrijven reclames kochten en er veel sportevenementen in dat jaar waren, waaromheen reclameboodschappen werden uitgezonden. Vorig jaar werd er voor 903 miljoen euro aan reclames ingekocht op televisie. Dat is een vijfde meer op jaarbasis. Daarnaast waren winkels de grootste advertentie-inkopers en kwam het aantal adverteerders weer bijna uit op het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De zorgpremies voor 2026 laten grotere verschillen zien dan voorgaande jaren, meldt zorgvergelijker ZorgKiezer op basis van een eigen analyse. Daaruit blijkt dat het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste basisverzekering oploopt tot 511 euro per jaar. In 2025 was dat verschil 433 euro.
54 minuten geledenCHICAGO (ANP) - De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing moet een schadevergoeding van 28,45 miljoen dollar (24,56 miljoen euro) betalen aan de weduwnaar van een slachtoffer van de crash van een toestel van Ethiopian Airlines in 2019. Dat heeft een jury in Chicago beslist in het eerste burgerrechtelijke proces tegen Boeing over de twee dodelijke crashes met 737 MAX 8-vliegtuigen, waarbij in 2018 en 2019 in totaal 346 doden vielen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De hypotheekrenteaftrek kan worden afgeschaft zonder dat dat tot grote verstoringen op de markt leidt, concluderen onderzoekers van de TU Delft op basis van een doorrekening. In het onderzoek, dat is gepubliceerd in economenvakblad EBS, betogen zij dat de maandlasten betaalbaar blijven.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De zorgpremies van de grote verzekeraars stijgen in 2026 niet of nauwelijks. Dat blijkt uit de premies voor het basispakket die zorgverzekeraars hebben bekendgemaakt.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Nederland blijft ver achter bij de Verenigde Staten als het gaat om investeringen in kunstmatige intelligentie. Daarop wijst ING-econoom Marcel Klok donderdag in een onderzoeksartikel van de bank. Daarmee lijkt Nederland volgens hem een kans te missen.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - Als de luchtvaart in Nederland verder groeit, levert dit de economie niets extra's meer op. Nederland heeft al een uitgebreid netwerk en de markt is verzadigd. Dat komt naar voren uit een onderzoek van de Britse klimaatdenktank New Economics Foundation, gedaan in opdracht van de Europese milieuorganisatie Transport & Environment.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De beurzen in New York zijn woensdag met een gemengd beeld gesloten. De meeste aandelen sloten hoger, maar techbedrijven stonden enigszins onder druk. Beleggers waren in afwachting van een definitieve deal in het Amerikaanse Congres die waarschijnlijk een einde maakt aan de sluiting van de federale overheid.
6 uur geleden