Steeds meer mensen houden het bij één glas alcohol
AMSTERDAM (ANP) - Volgens het Trimbos Instituut houden steeds meer Nederlanders zich aan het advies om maximaal één glas alcoholhoudende drank per dag te drinken. In 2019 deed 41,5 procent van de volwassen bevolking dat. In 2014 was dat nog 37,5 procent.
"Toch drinken zes op de tien Nederlanders gemiddeld nog altijd meer dan één glas alcohol per dag", zegt het instituut dinsdag op de eigen site.
In 2019 was een op de twaalf volwassenen een overmatige drinker. Dat stempel geldt bij meer dan 14 glazen per week door vrouwen en bij meer dan 21 glazen per week door mannen.
Jongvolwassenen (18-29 jaar) drinken het vaakst zoveel (12,8 procent). Onder de 30-49-jarigen is dat aanzienlijk minder (6,2 procent). Onder de 50-plussers noemt het toe naar 8,3 procent.
Van de volwassenen drinkt 8,5 procent zwaar, dat is minstens een keer per week op één dag meer dan vier glazen door vrouwen en zes glazen door mannen.
Meer uit Binnenland
AMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam heeft in meerderheid ingestemd met het coalitieakkoord dat PRO Amsterdam en D66 hebben gesloten. Beide coalitiepartijen stemden voor, de oppositie stemde tegen. PRO Amsterdam en D66 hebben samen 25 van de 45 zetels.
1 uur geledenECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.
3 uur geledenARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.
5 uur geleden