Steeds meer elektrische rijders willen laadkosten drukken
DEN HAAG (ANP) - Door de hoge stroomprijzen gaan mensen met elektrische auto's steeds meer op zoek naar manieren om de laadkosten te drukken, staat in het jaarlijkse Nationaal Laadonderzoek, uitgevoerd door Rijksuniversiteit Groningen. Zo wordt er vaker thuis geladen als gevolg van de gestegen tarieven van openbare laadpalen. Dat is vooral goedkoper voor mensen met zonnepanelen.
Inmiddels heeft ruim driekwart (77 procent) van de bestuurders van stekkerauto's deze panelen op het dak liggen. Volgens de onderzoekers is een "opvallend groot deel" van de thuisladers (20 procent) inmiddels overgestapt op een dynamisch stroomcontract met veelal veel lagere tarieven in de daluren. Het overige deel wil dit wel graag gaan doen. "Dynamische tarieven zijn niet alleen bij thuisladers steeds populairder. Bijna de helft van de elektrische rijders wil dat ook bij publieke laadpalen dynamische tarieven mogelijk worden."
Volgens de laatste cijfers wordt ruim 50 procent van de gereden kilometers thuis opgeladen, 25 procent bij openbare laadpalen, 13 procent op het werk en 9 procent bij een snellader onderweg.
Veel mensen met elektrische auto's ervaren nog wel problemen met het openbaar opladen. Zo lopen ze tegen defecte laadpalen aan of de laadpaal is al bezet. Daarnaast komt het voor dat auto's met brandstofmotoren de laadplekken bezet houden. Ook op het werk is het vaak nog niet goed geregeld in de ogen van rijders van elektrische auto's, onder meer wegens een gebrek aan laadplekken.
De elektrische rijders zijn het meest ontevreden over het laden in het buitenland tijdens vakanties. "Vooral te weinig laadpalen (onderweg en op bestemming), defecte laadpalen en onduidelijkheid over de werking van de laadpas of laadapp in het buitenland zijn veel ervaren knelpunten", staat in het rapport.
Het onderzoek is een initiatief van ElaadNL, Vereniging Elektrische Rijders en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
Meer uit Financieel
PALO ALTO (ANP/BLOOMBERG) - Computerfabrikant HP gaat de komende jaren duizenden banen schrappen. Het bedrijf kondigde aan dat 4000 tot 6000 banen zullen verdwijnen door meer gebruik te maken van AI-tools. Dat moet over drie jaar een jaarlijkse besparing van 1 miljard dollar opleveren.
4 uur geledenNEW YORK (ANP) - Nvidia hoorde dinsdag bij de verliezers op de aandelenbeurzen in New York, na een bericht dat Meta AI-chips van Google wil gebruiken. Nvidia domineert momenteel de sector voor AI-chips. Maar bedrijven zoals de eigenaar van Facebook en Instagram zoeken naar alternatieve chips om de afhankelijkheid van Nvidia te verminderen.
4 uur geledenCAMBRIDGE (ANP/BLOOMBERG) - Warner Music Group en AI-muziekstart-up Suno hebben een schikking getroffen in een auteursrechtszaak en zijn een samenwerking gestart voor het maken van muziek. Warner en andere grote platenlabels hebben Suno en zijn branchegenoot Udio vorig jaar aangeklaagd, omdat de start-ups auteursrechtelijk beschermd materiaal zouden hebben gebruikt in hun AI-platforms zonder compensatie voor de artiesten of bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP) - Adviseurs en bondgenoten van president Donald Trump zien Kevin Hassett als de favoriet om de volgende voorzitter van de Federal Reserve te worden. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van anonieme bronnen. Met Hassett zou Trump een nauwe bondgenoot bij de Amerikaanse centrale bank hebben die hij goed kent en vertrouwt, volgens de bronnen.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse pantserhouwitsers krijgen netten die ze tegen kamikazedrones kunnen beschermen. Een Nederlands defensiebedrijf gaat die maken.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO eindigde dinsdag bovenaan de AEX-index, na de aankondiging komende jaren duizenden banen te schrappen. Daarmee wil de bank kosten verminderen en winstgevender worden. ABN AMRO maakte ook bekend dat het dochteronderneming Alfam, die persoonlijke leningen verstrekt, verkoopt aan Rabobank. Het aandeel kreeg er 6,5 procent bij.
9 uur geledenGENT (ANP) - Ook havens in Zeeland hebben last van de nationale stakingsdag in België. Een deel van de schepen die de havens bij Terneuzen en Vlissingen willen aandoen, kan die plaatsen niet bereiken. Dat meldt een woordvoerder van North Sea Port, het bedrijf achter de Zeeuwse havens en die van Gent.
9 uur geleden