Steeds meer crystal meth-labs opgerold
ROTTERDAM (ANP) - Er worden steeds meer crystal meth-labs opgerold. In het eerste half jaar van 2020 waren dat er al zestien. In juli en augustus zijn nóg twee labs ontmanteld. Vorig jaar waren het er in totaal negen. Dat meldt de politie in het AD.
Dat er vermoedelijk wordt samengewerkt met Mexicaanse kartels blijkt uit een tip die de politie kreeg van Mexicaanse opsporingsdiensten. Die meldden dat twee kopstukken van het Sinaloa-kartel vorig jaar zomer met een toeristenvisum een bezoek hebben gebracht aan Nederland. De politie wil verder niks kwijt over met wie zij contact hadden, maar legt wel een link met crystal meth.
Een landelijk team van honderd rechercheurs zit erbovenop. "Als je dit laat lopen, kan Nederland zomaar één van de grootste meth-producerende landen ter wereld worden", verklaart Andy Kraag, hoofd van de landelijke recherche. "Er zou dan een concurrentiestrijd kunnen ontstaan met Mexico, waar de kartels als uiterst gewelddadig bekend staan. Het heeft bij ons topprioriteit om dat soort geweld, intimidatie en liquidaties te voorkomen."
Volgens de politie worden de labs door het hele land gevonden. "Dit is geen Brabants probleem. We hebben tot nu toe labs gevonden in negen provincies." Verschillende zijn mede dankzij het hacken van de EncroChat opgerold. "Het is een gamechanger geweest", zegt Kraag.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
18 minuten geledenWOUDENBERG (ANP) - In het Utrechtse Woudenberg wordt van 17 juli tot en met 27 augustus 2026 in een sporthal een tijdelijke spoednoodopvang voor vluchtelingen gerealiseerd. Dat maakt de gemeente vrijdag bekend op haar website. Het gaat om een opvang voor zestig personen.
22 minuten geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel is zaterdag ook code rood van kracht wegens de hitte, meldt het KNMI. In de rest van het land is het dan code oranje, behalve op de Waddeneilanden. Daar geldt code geel.
48 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Drinkwaterbedrijven merken een hoger drinkwaterverbruik door de extreme hitte van de afgelopen dagen in Nederland. Hoewel de vereniging van waterbedrijven Vewin volgens een woordvoerster geen landelijk overzicht bijhoudt, melden onder meer drinkwaterbedrijven Vitens en Oasen een recordhoog drinkwatergebruik in hun gebieden.
59 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
2 uur geleden