Steeds meer 65-plussers op de motor
DEN HAAG (ANP) - Steeds meer 65-plussers hebben een motorfiets, heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) becijferd. Inmiddels behoort ruwweg een op de zeven motorbezitters tot die leeftijdsgroep.
Begin dit jaar stonden er in Nederland 108.000 motorfietsen op naam van iemand van 65 jaar of ouder. Daarmee is dit aantal in vijf jaar met ruim de helft gestegen. De toename van ouderen op de motor is ook te merken in het rijbewijsbezit. Het aantal 65-plussers met een motorrijbewijs is in vijf jaar met 28 procent gestegen tot 370.000 mensen.
Het zijn daarbij niet alleen de zestigers die gebruikmaken van zo'n snelle tweewieler. Volgens het CBS hebben vooral 75- tot 85-jarigen steeds vaker een motorfiets op hun naam staan. Met 17.000 waren dit er 80 procent meer dan begin 2019.
Verder valt op dat de oudere motorrijders ook vaker op een oude motorfiets rijden. Ruim een kwart van de motorfietsen van 65-plussers is zelfs veertig jaar of ouder.
Ook in andere leeftijdsgroepen stijgt het motorbezit, ziet het statistiekbureau. In totaal telde Nederland op 1 januari 703.000 motorfietsen. Dat is 9 procent meer dan vijf jaar eerder en bijna 2 procent meer dan begin 2023. Bijna de helft van de motorbezitters is tussen de 45 en 65 jaar oud, weet het CBS ook. En gemiddeld is twee op de tien motorrijbewijshouders een vrouw. Hun aantal is tussen 2019 en 2024 met ruim een tiende gestegen.
Eerder werd al duidelijk dat de verkoop van motorfietsen afgelopen jaar flink is gestegen. Volgens RAI Vereniging en BOVAG was zelfs sprake van het beste verkoopjaar sinds in ieder geval 2010.
"Hoewel motorrijden vaak wordt geassocieerd met plezier en ontspanning, wordt het steeds vaker gezien als een serieus alternatief voor auto's of openbaar vervoer, vooral in woon-werkverkeer", klonk het bij de brancheorganisaties. Ze telden vorig jaar 17.501 nieuwe motorfietsen die op kenteken zijn gezet. Dat is 13 procent meer dan een jaar eerder.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
5 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
9 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
10 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
10 uur geleden