Steden: structurele bevoegdheid om huizen te sluiten noodzakelijk
UTRECHT/AMSTERDAM (ANP) - Het sluiten van een woning na een explosie of beschieting is een ingrijpend middel, maar gezien de impact op de omgeving is het noodzakelijk dat gemeenten daar meer bevoegdheden voor krijgen. De grote steden, Utrecht, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, pleitten hier al eerder voor en dinsdagmiddag stemde de Tweede Kamer in met een wetsvoorstel waarmee burgemeesters makkelijker woningen kunnen sluiten bij (dreigend) geweld.
Uit een rondvraag in de steden komt naar voren dat in Utrecht dit jaar vier woningen zijn gesloten en in Amsterdam één huis, na twee explosies. "In de praktijk houden explosies of beschietingen gericht op een specifieke woning op nadat het pand is gesloten", zegt een woordvoerster van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema.
In het hele land is sprake van een toename van het aantal dreigingen met extreem geweld, zegt een woordvoerder van burgemeester Sharon Dijksma van Utrecht. "Conflicten worden uitgevochten in woonwijken, soms op klaarlichte dag en niet alleen meer gericht op de persoon zelf, maar ook op zijn of haar familieleden. Met alle risico's en gevolgen voor de buurt van dien."
Tientallen incidenten
Eerder deze maand schreven de vier grote steden in een brief aan de Kamer dat het gaat om tientallen incidenten per stad op jaarbasis. "Jonge uitvoerders worden geronseld om 'klusjes op te knappen' zoals het plaatsen van een explosief. Dit levert een groot gevaar op voor bewoners, omwonenden en passanten", staat in de brief. "Uit de praktijk blijkt dat het geweld gericht op specifieke panden niet altijd beperkt blijft tot een incident."
Tot nu toe sloten burgemeesters woningen aan de hand van een noodbevel. "De wettelijke basis waarop panden nu gesloten worden, is enkel bedoeld voor noodgevallen en niet voor structurele problemen, zoals dit huidige fenomeen van explosies en beschietingen in woonwijken", zegt de woordvoerder van Dijksma.
Bewoners kunnen vaak terecht bij familie of vrienden, aldus de woordvoerster van Halsema. Lukt dat niet, dan is er maatschappelijke opvang. "In veel gevallen willen bewoners die getroffen worden door herhaaldelijk geweld verhuizen." Ze erkent dat niet valt uit te sluiten dat het probleem zich verplaatst als mensen hun woning moeten verlaten. "Mede doordat het vermoedelijke doelwit elders verblijft." De woordvoerder van Dijksma zegt hierover: "Mocht er op een nieuwe locatie toch sprake zijn van een dreiging dan worden daar de nodige maatregelen genomen."
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
1 uur geledenEDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
1 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
2 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
4 uur geleden