Startbewijs Vierdaagse wordt overdraagbaar via speciaal platform
NIJMEGEN (ANP) - Wandelaars die zich inschrijven voor de Vierdaagse in Nijmegen, maar later besluiten die niet te lopen, kunnen vanaf dit jaar hun startbewijs te koop aanbieden op een speciaal platform op de website van Stichting DE 4DAAGSE. Het overdragen van een ongebruikt startbewijs is al heel lang een wens van Vierdaagselopers. Voor de Vierdaagse worden maximaal 47.000 startkaarten verkocht voor 115 euro per ticket, zes euro duurder dan vorig jaar, aldus een woordvoerster van de organisatie.
De inschrijving voor de 106e Vierdaagse start op 12 februari. Het speciale platform gaat open zodra alle 47.000 startkaarten zijn verkocht. Er zijn vrijwel altijd meer liefhebbers dan kaarten. Tot nu toe hadden lopers twee weken de tijd om hun inschrijving te annuleren. Ze kregen dan hun inschrijfgeld terug. Dat kan nu niet meer, aldus de organisatie. Wie ingeschreven is, maar toch niet kan of wil lopen, krijgt tot 1 juni de tijd om de startkaart in de aanbieding te doen. Een wandelaar die geen startkaart kon bemachtigen kan via het platform zo'n inschrijving kopen. De aanbieder krijgt via de Vierdaagseorganisatie zijn inschrijfgeld terug minus enkele euro's administratiekosten.
Het is volgens de organisatie nog steeds verboden om onderling startbewijzen te verkopen. "Het moet via ons, want wij moeten een deugdelijke registratie bijhouden, aangezien het Vierdaagsekruisje een officiƫle koninklijke onderscheiding is", zegt de woordvoerster.
Net als vorig jaar is er geen loting voor startkaarten. Tussen 12 februari en 1 maart kunnen kinderen tussen 12 en 18 jaar zich inschrijven en ook iedereen die al eerder met succes de Vierdaagse uitliep. Op 4 maart start de vrije inschrijving, die vorig jaar binnen een dag was uitverkocht. Als er 47.000 inschrijvingen zijn gedaan, stopt de kaartverkoop. Vorig jaar voltooiden 39.019 wandelaars de tocht.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
26 minuten geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
56 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
3 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
4 uur geleden