Staatssecretaris Uslu: ongemakkelijk om besluit te nemen over ON!
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Gunay Uslu (Media) vindt het "ongemakkelijk" dat ze als bewindspersoon moet gaan besluiten of ze de voorlopige erkenning van Ongehoord Nederland (ON!) in gaat trekken. "Daar kan ik heel eerlijk over zijn." De NPO heeft hier een officieel verzoek voor ingediend na een derde sanctie te hebben uitgedeeld aan de omroep van Arnold Karskens voor het schenden van de journalistieke code.
"Ik vind het ook als samenleving niet iets om over naar huis te schrijven eigenlijk dat dit nu bij een bewindspersoon ligt", zegt Uslu. "Maar het is wel wettelijk zo geregeld dat ik de verantwoordelijke bewindspersoon ben." De staatssecretaris is over het algemeen heel terughoudend waar het om omroepen gaat. Zij en ook andere Haagse politici willen niet het verwijt krijgen dat ze zich uitlaten over de inhoud van programma's.
Omdat ze de eerste bewindspersoon in de geschiedenis is die het verzoek krijgt om zo'n "ingrijpend" besluit te nemen, wil Uslu zorgvuldig te werk gaan. Daarvoor zal ze ook advies inwinnen bij de landsadvocaat. De staatssecretaris verwacht voor de zomer een besluit te nemen. Ze weet nog niet wat de uitkomst zal zijn. Bij haar keuze wil ze zich in ieder geval niet laten leiden door haar "gevoel". Ze heeft hier na het NPO-verzoek nog geen contact over gehad met ON!.
De NPO legde de omroep maandag een financiële sanctie op van bijna 132.000 euro. Ook tijdens het tweede seizoen van het programma Ongehoord Nieuws zou ON! de journalistieke code stelselmatig hebben overtreden. Eerder kreeg de omroep al boetes opgelegd van ruim 84.000 en ruim 56.000 euro. Na de derde sanctie zag de NPO "geen andere mogelijkheid meer dan over te gaan tot het uiterste middel dat de wetgever de NPO heeft toegekend", namelijk een verzoek tot intrekking van de licentie.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
16 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden