Staatssecretaris over Tata Steel: dit moet echt anders
DEN HAAG (ANP) - Demissionair staatssecretaris Steven van Weyenberg (Infrastructuur) vindt het "zeer zorgelijk" dat bewoners rondom de staalfabriek van Tata Steel bij IJmuiden veel meer schadelijke stoffen binnenkrijgen dan mensen die ergens anders wonen. "Dit kan zo niet en moet echt anders", schrijft hij in een verklaring.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) vond in stofmonsters in Wijk aan Zee ongeveer 900 keer zo veel vanadium, 160 keer zo veel mangaan en 150 keer zo veel ijzer als buiten de IJmond. Ook de concentratie lood was ongeveer 100 keer hoger dan in bijvoorbeeld Amersfoort. Lood is zeer schadelijk voor de gezondheid, vooral voor kinderen.
Volgens Van Weyenberg blijkt uit het onderzoek de noodzaak om "scherper aan de wind te varen" wat betreft de uitstoot van Tata Steel. Hierover wordt volgens hem "op korte termijn" gesproken met het bedrijf en de provincie Noord-Holland. Ook wil hij dat de vergunningen voor staalproductie in Nederland "scherper" en strenger worden. Verder zijn strengere regels op Europees niveau nodig, zegt hij.
Stevig debat
SP-Kamerlid Renske Leijten vindt het tijd voor een "stevig debat" volgende week. "Dit is wat je krijgt als de overheid decennia lang wegkijkt en geen goede normen stelt." Volgens haar zet Tata alleen stappen na boetes en "enorme imagoschade".
Joris Thijssen, Kamerlid voor de PvdA, noemt het RIVM-rapport "snoeihard". Hij vindt dat er jarenlang te weinig aandacht is geweest voor de gezondheid voor de omwonenden en hun kinderen.
Onacceptabel
DENK-Kamerlid Stephan van Baarle noemt het "onacceptabel" dat Tata de gezondheid van anderen ondergeschikt stelt aan de winst van het bedrijf. "Dit moet worden hersteld en het belang van mensen moet boven het belang van een bedrijf staan."
Volgens D66-Kamerlid Kiki Hagen is het rapport duidelijk. "Dit mag niet en dit kan niet. De industrie heeft alleen een toekomst als die schoon is." GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht vindt het "schokkend" dat ook kinderen ziek worden door de uitstoot van Tata en wil actie zien van het ministerie.
Eerder dit jaar kondigde Van Weyenbergs voorganger staatssecretaris Stientje van Veldhoven al aan dat Tata in de toekomst niet alleen minder CO2 moet gaan uitstoten, maar dat ook gezondheid centraal moet staan in de plannen van het bedrijf.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meer geld moet naar infrastructuur, vinden partijen van links tot rechts in de Tweede Kamer. Op de vraag waar dat geld vandaan moet komen, klinken in een debat allerlei verschillende antwoorden, maar geen overeenstemming.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Eerste Kamer staat positief tegenover een wet die de rijksoverheid meer grip op woningbouw moet geven. Progressief Nederland, D66, VVD en CDA en ChristenUnie zeiden dat dinsdag in het debat over het wetsvoorstel.
5 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
1 dag geleden