Staatssecretaris: geen slimme trucs om toch tabak te verkopen
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Maarten van Ooijen (volksgezondheid) roept supermarkten op niet op zoek te gaan naar "slimme trucs" om toch tabak te kunnen verkopen nadat het landelijke verkoopverbod voor supermarkten op 1 juli volgend jaar is ingegaan. Hij steunt gemeenten, zoals Utrecht, die ondernemers verbiedt nieuwe tabaksspeciaalzaken te openen.
Met het verbod loopt Utrecht vooruit op landelijke wet- en regelgeving om de verkoop van sigaretten vanuit supermarkten per 1 juli 2024 te verbieden. De gemeente vreest dat supermarkten hun winkels gaan verbouwen om zo een nieuwe entree te maken waardoor zij de wet omzeilen en alsnog sigaretten kunnen blijven verkopen. "Via een achterdeurtje een nieuwe tabakswinkel openen vlakbij een supermarkt of zelfs in het gebouw van een supermarkt zoals in Utrecht dreigde te gebeuren, moeten we echt niet willen", zegt Van Ooijen in een reactie op het besluit van Utrecht.
De staatssecretaris verwacht van supermarkten dat zij hun "maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen", omdat ze het Nationaal Preventieakkoord hebben ondertekend. Ook rekent hij erop dat "alle supermarkten zich houden aan de wet- en regelgeving die is opgesteld, zonder zich daarbij te bedienen van ongewenste constructies."
In maart riep de Tweede Kamer het kabinet via een motie op gemeenten extra bevoegdheden te geven waarmee zij de vestiging van nieuwe tabakszaken kunnen beperken. Initiatiefnemer van de motie, PvdA-Kamerlid Mohammed Mohandis, vindt dat de motie nu snel moet worden uitgevoerd. Samen met onder meer CDA-Kamerlid Anne Kuik maakte hij zich toen al zorgen over de verschuiving van de tabaksverkoop.
Mohandis noemt de actie van Utrecht een "mooie ontwikkeling naar aanleiding van onze motie". Kuik vindt het een "belangrijke stap in opmaat naar een rookvrije generatie. "Hopelijk volgen er meer gemeentes", twittert Kuik.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
1 dag geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
2 dagen geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
2 dagen geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden