Staatsbosbeheer: gebruik menggranulaat is 'lastig'
AMERSFOORT (ANP) - Het gebruik van menggranulaat om natuurpaden te verharden is "lastig." Gebruik van het bouwpuin heeft voordelen, maar het belangrijke nadeel is dat er plastic in zit. Staatsbosbeheer doet er alles aan om te voorkomen dat plastic van paden daadwerkelijk in de natuur terechtkomt. De natuurbeheerder zal nog scherpere afspraken met aannemers gaan maken over het gebruik van menggranulaat, zegt een woordvoerder van Staatsbosbeheer maandag.
Het tv-programma Pointer van KRO-NCRV laat maandagavond zien dat sommige paden van Staatsbosbeheer bezaaid liggen met stukken pvc-buis, elektriciteitsdraden en pluggen. Op sociale media doet het onderzoeksprogramma maandag al een boekje open over het eigen onderzoek. Staatsbosbeheer erkent dat het voor zover bekend op vier plekken te vervuild menggranulaat is gebruikt. "Daar halen we meerdere keren per jaar plastic resten met de hand weg", aldus de woordvoerder.
Menggranulaat is fijngemalen puin dat overblijft na het slopen van gebouwen. In de reststof mag maximaal 1 procent bijmenging van plastic en ijzerdraad zitten, maar soms is de reststof vuiler. Natuurbeheerders, maar ook onder andere waterschappen en gemeenten, gebruiken de stof om paden te verharden. Op een slappe ondergrond leggen ze eerst doek, daarna een laag menggranulaat en tenslotte een afdeklaag van schoner materiaal. Het puin zit gewoonlijk dus 'ingepakt'. "Het is absoluut niet wenselijk dat het aan de oppervlakte ligt en dat mensen over stukjes glas en plastic wandelen of fietsen", vindt Staatsbosbeheer.
De natuurbeheerder blijft het menggranulaat wel gebruiken, zegt de woordvoerder. "Want andere materialen hebben ook nadelen: betonproductie is erg milieubelastend, om schelpenpaden te maken moet er gedolven worden in de zeebodem en natuursteen moet van ver weg komen en die winning laat ook sporen na. Het is aan de overheid om nader te bepalen of microplastics in de bodem schadelijk zijn. Daar zijn wij geen expert in."
Staatsbosbeheer beheert in Nederland zo'n 11.200 kilometer wandel- en fietspad. Daarvan is in elk geval 2800 kilometer geheel of half verhard.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
41 minuten geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
5 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geleden