Staatsbosbeheer: gebruik menggranulaat is 'lastig'
AMERSFOORT (ANP) - Het gebruik van menggranulaat om natuurpaden te verharden is "lastig." Gebruik van het bouwpuin heeft voordelen, maar het belangrijke nadeel is dat er plastic in zit. Staatsbosbeheer doet er alles aan om te voorkomen dat plastic van paden daadwerkelijk in de natuur terechtkomt. De natuurbeheerder zal nog scherpere afspraken met aannemers gaan maken over het gebruik van menggranulaat, zegt een woordvoerder van Staatsbosbeheer maandag.
Het tv-programma Pointer van KRO-NCRV laat maandagavond zien dat sommige paden van Staatsbosbeheer bezaaid liggen met stukken pvc-buis, elektriciteitsdraden en pluggen. Op sociale media doet het onderzoeksprogramma maandag al een boekje open over het eigen onderzoek. Staatsbosbeheer erkent dat het voor zover bekend op vier plekken te vervuild menggranulaat is gebruikt. "Daar halen we meerdere keren per jaar plastic resten met de hand weg", aldus de woordvoerder.
Menggranulaat is fijngemalen puin dat overblijft na het slopen van gebouwen. In de reststof mag maximaal 1 procent bijmenging van plastic en ijzerdraad zitten, maar soms is de reststof vuiler. Natuurbeheerders, maar ook onder andere waterschappen en gemeenten, gebruiken de stof om paden te verharden. Op een slappe ondergrond leggen ze eerst doek, daarna een laag menggranulaat en tenslotte een afdeklaag van schoner materiaal. Het puin zit gewoonlijk dus 'ingepakt'. "Het is absoluut niet wenselijk dat het aan de oppervlakte ligt en dat mensen over stukjes glas en plastic wandelen of fietsen", vindt Staatsbosbeheer.
De natuurbeheerder blijft het menggranulaat wel gebruiken, zegt de woordvoerder. "Want andere materialen hebben ook nadelen: betonproductie is erg milieubelastend, om schelpenpaden te maken moet er gedolven worden in de zeebodem en natuursteen moet van ver weg komen en die winning laat ook sporen na. Het is aan de overheid om nader te bepalen of microplastics in de bodem schadelijk zijn. Daar zijn wij geen expert in."
Staatsbosbeheer beheert in Nederland zo'n 11.200 kilometer wandel- en fietspad. Daarvan is in elk geval 2800 kilometer geheel of half verhard.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
20 minuten geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
2 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
3 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
8 uur geleden