Sprongetje van blijdschap in Winterswijk na 'jullie hebben hem'
WINTERSWIJK (ANP) - IJsmeester Hendrik van Prooijen heeft de jaarlijkse wedstrijd voor het organiseren van de eerste marathon op natuurijs van dit seizoen binnengehaald voor zijn Winterswijkse IJsvereniging (WIJV). Met zeker 35 millimeter is het ijs dik genoeg bevonden door schaatsbond KNSB. "Toen de man die de meting deed zei 'gefeliciteerd, jullie hebben hem', maakte ik wel een sprongetje hoor!"
"Ik denk dat het hetzelfde gevoel is als iemand heeft die vanavond als eerste over de finish komt", zegt Van Prooijen. "Je weet dat er nog zes andere verenigingen zijn die dit ook graag willen."
De ijsmeester kreeg dit voor elkaar met een team van zestien vrijwilligers. Per nacht sproeiden ze in vier teams van twee mensen. "Sommigen waren niet weg te slaan, of het nou om 03.00 uur of 05.00 uur was." Trots: "En dat met de kerstdagen."
Witte toplaag
Naast de inzet van de vrijwilligers zijn de ligging in Nederland pal aan de oostgrens en een speciale sproeimachine belangrijke componenten, legt de ijsmeester uit. Daarbij ligt het ijs op asfalt waar schuimbeton onder zit. Dat werkt als isolator, waardoor bodemwarmte niet kan optrekken en het ijs niet aantast. Deze omstandigheden maakten de marathon in januari 2024 mogelijk. Toen kwam er zo'n 3000 man publiek, weet Van Prooijen nog.
Nieuw dit jaar is een witte toplaag op het asfalt. Die kaatst zonnestraling af, waardoor ook van bovenaf warmte minder grip heeft op het ijs. Hierdoor kon de baan medio november al open voor recreatie.
Tachtig vrijwilligers
Na een korte nacht is Van Prooijen vrijdagmorgen weer bij de baan. In totaal komen deze wedstrijddag tachtig vrijwilligers in de benen. Om 18.00 uur schaatsen de vrouwen tachtig rondes, om 19.30 uur volgen honderd rondes van de mannen over De Witte Poorte.
Om het ijs hard te krijgen voor de wedstrijden, wordt er sinds 05.00 uur niet meer gesproeid. "Omdat je het met water anders juist weer iets opwarmt." De baan staat Tweede Kerstdag volledig in dienst van de wedstrijden, zaterdag is recreatiepubliek weer welkom. "We willen graag de eerste zijn", legt Van Prooijen zijn dubbele missie uit, "maar wij hopen vooral dat Nederland meer gaat schaatsen".
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
3 minuten geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor.
6 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De Universiteit Utrecht (UU) heeft aan zeven studenten uit Gaza een beurs verleend om aan de UU te studeren, meldt de universiteit op haar website. Zij zijn inmiddels in Utrecht aangekomen.
44 minuten geledenGORINCHEM (ANP) - De partijen in de gemeenteraad van Gorinchem willen nog niet veel kwijt over het nieuws dat er zes aanhoudingen zijn verricht in het onderzoek naar stemfraude. "We moeten verder afwachten wat hieruit naar voren komt", zegt Pierre Schefferlie, fractievoorzitter van Democraten Gorinchem.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In een groot deel van Nederland is om 12.00 uur code oranje ingegaan wegens extreme hitte. De weerwaarschuwing werd maandag al aangekondigd en geldt vooralsnog tot vrijdag 08.00 uur.
1 uur geledenZWOLLE (ANP) - Ondiep grondwater is op veel meer plekken vervuild met stoffen die niet in het drinkwater thuishoren dan tot nu toe werd aangenomen. Het gaat onder meer om bestrijdingsmiddelen, medicijnen, PFAS en nutriƫnten. Dat blijkt uit vijf jaar meten met een nieuw meetnet in grondwaterbeschermingsgebieden, meldt drinkwaterbedrijf Vitens.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het treinverkeer is weer volledig opgestart na de landelijke ov-staking eerder op de dag, zegt een woordvoerster van de NS. Het openbaar vervoer lag plat van 04.00 uur tot 08.00 uur. De treinen rijden inmiddels weer volgens de dienstregeling, aldus de woordvoerster.
2 uur geleden