Sprongetje van blijdschap in Winterswijk na 'jullie hebben hem'
WINTERSWIJK (ANP) - IJsmeester Hendrik van Prooijen heeft de jaarlijkse wedstrijd voor het organiseren van de eerste marathon op natuurijs van dit seizoen binnengehaald voor zijn Winterswijkse IJsvereniging (WIJV). Met zeker 35 millimeter is het ijs dik genoeg bevonden door schaatsbond KNSB. "Toen de man die de meting deed zei 'gefeliciteerd, jullie hebben hem', maakte ik wel een sprongetje hoor!"
"Ik denk dat het hetzelfde gevoel is als iemand heeft die vanavond als eerste over de finish komt", zegt Van Prooijen. "Je weet dat er nog zes andere verenigingen zijn die dit ook graag willen."
De ijsmeester kreeg dit voor elkaar met een team van zestien vrijwilligers. Per nacht sproeiden ze in vier teams van twee mensen. "Sommigen waren niet weg te slaan, of het nou om 03.00 uur of 05.00 uur was." Trots: "En dat met de kerstdagen."
Witte toplaag
Naast de inzet van de vrijwilligers zijn de ligging in Nederland pal aan de oostgrens en een speciale sproeimachine belangrijke componenten, legt de ijsmeester uit. Daarbij ligt het ijs op asfalt waar schuimbeton onder zit. Dat werkt als isolator, waardoor bodemwarmte niet kan optrekken en het ijs niet aantast. Deze omstandigheden maakten de marathon in januari 2024 mogelijk. Toen kwam er zo'n 3000 man publiek, weet Van Prooijen nog.
Nieuw dit jaar is een witte toplaag op het asfalt. Die kaatst zonnestraling af, waardoor ook van bovenaf warmte minder grip heeft op het ijs. Hierdoor kon de baan medio november al open voor recreatie.
Tachtig vrijwilligers
Na een korte nacht is Van Prooijen vrijdagmorgen weer bij de baan. In totaal komen deze wedstrijddag tachtig vrijwilligers in de benen. Om 18.00 uur schaatsen de vrouwen tachtig rondes, om 19.30 uur volgen honderd rondes van de mannen over De Witte Poorte.
Om het ijs hard te krijgen voor de wedstrijden, wordt er sinds 05.00 uur niet meer gesproeid. "Omdat je het met water anders juist weer iets opwarmt." De baan staat Tweede Kerstdag volledig in dienst van de wedstrijden, zaterdag is recreatiepubliek weer welkom. "We willen graag de eerste zijn", legt Van Prooijen zijn dubbele missie uit, "maar wij hopen vooral dat Nederland meer gaat schaatsen".
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
5 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
9 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
10 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
10 uur geleden