Spreiding coronapatiënten lukt niet meer in Limburg
ROERMOND (ANP) - Het Zuyderland Ziekenhuis met vestigingen in Heerlen en Sittard kan geen nieuwe coronapatiënten meer opvangen. Deze worden noodgedwongen naar andere ziekenhuizen buiten Limburg gestuurd. In de provincie kunnen ze niet meer terecht. Limburgse ziekenhuizen in Maastricht, Weert, Roermond en Venlo hebben geen ruimte meer om patiënten van Zuyderland over te nemen. Dat blijkt uit een rondgang maandag langs de Limburgse hospitalen.
"Het knelt echt heel erg", zei een woordvoerder van het Maastricht Universitair Medisch Centrum MUMC+ maandagmiddag. "We kunnen niemand overnemen. We zijn bezig met het afschalen van de reguliere zorg om genoeg ruimte voor de eigen coronapatiënten te hebben."
Het Laurentiusziekenhuis in Roermond kan nog wel eigen patiënten met corona opnemen. "Het is echter erg druk, dus we kunnen geen patiënten overnemen van elders", aldus een woordvoerster van Laurentius.
Weert overvol
Het Sint Jans Gasthuis in Weert laat weten overvol te zitten. "Op dit moment hebben wij meer dan 150 procent van onze 'fair share' gevuld, zowel op de ic als in de kliniek", zei een woordvoerster daar. Fair share is het aantal patiënten dat een ziekenhuis volgens de landelijke afspraken moet kunnen opnemen of verdelen over andere ziekenhuizen. Weert voerde vorige week tijdelijk een opnamestop in voor coronapatiënten vanwege een te grote toestroom.
Ook VieCuri in Venlo moest vorige week een tijdje tot een algehele opnamestop overgaan. Een woordvoerster van dit ziekenhuis zei dat er geen plek is voor coronapatiënten uit andere Limburgse ziekenhuizen.
Heerlen en Sittard ver boven verdeelnorm
De woordvoerder van Zuyderland zei dat de ziekenhuizen in Heerlen en Sittard ver boven de verdeelnorm zitten. "Onze ic zit op 233 procent van de fair share, de reguliere afdeling op 163 procent", zei hij. "Dit is gewoon niet meer te doen. Het is echt te veel, we kunnen het niet meer aan." Als gevolg hiervan komt volgens hem de reguliere zorg in de knel, waaronder ook belangrijke operaties.
Limburg heeft al een paar weken het hoogste aantal positieve tests van Nederland in vergelijking met het aantal inwoners.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het is volgens oud-minister Arie Slob "onbegrijpelijk" dat het vorige kabinet de pandemische paraatheid heeft afgebouwd en dat het huidige kabinet die bezuiniging niet volledig heeft teruggedraaid. Als dat niet gebeurt, dan spelen dezelfde problemen weer op bij een volgende crisis, denkt hij.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Vijf keer werden er besluiten genomen over onderwijs tijdens de coronacrisis die niet in lijn waren met het OMT-advies. Dat zei oud-onderwijsminister Arie Slob tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is het beeld ontstaan dat het kabinet blindelings achter het OMT aanliep, maar hij benadrukte dat dit op onderwijs zeker niet het geval was.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Topwetenschappers Hermen Overkleeft en Karin Roelofs krijgen dit jaar een Spinozapremie. Dat is de belangrijkste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland en wordt daarom ook wel de Nederlandse Nobelprijs genoemd. Overkleeft is chemisch bioloog aan de Universiteit Leiden, Roelofs is als neurowetenschapper en klinisch psycholoog verbonden aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.
16 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
1 dag geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 dag geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
3 dagen geleden