'Spreid koopjes Black Friday niet te veel'
AMSTERDAM (ANP) - Nu het Amerikaanse fenomeen Black Friday steeds meer ingeburgerd raakt, proberen winkeliers de drukte van het koopjesfestijn meer te spreiden. Maar daarmee dreigen ze zichzelf in de vingers te snijden, waarschuwt marketingdeskundige Cor Molenaar. De feestelijke stemming die de golf aan aanbiedingen teweeg moet brengen, verdwijnt zo volgens de hoogleraar e-marketing.
"Met Black Friday halen winkeliers eigenlijk de kerst- en sinterklaasstemming naar voren. Zo maken ze het leuker om te winkelen", legt Molenaar uit. "Je ziet nu dat het in Nederland wordt uitgespreid over vijf dagen, en dat is jammer." Om de feestroes onder shoppers in stand te houden, zouden ondernemers Black Friday-aanbiedingen beter tot hoogstens een paar dagen beperken. "Neem een voetbalwedstrijd, die duurt ook maar twee keer drie kwartier."
Webwinkel Bol.com verklaarde dit jaar juist een week lang aanbiedingen onder de vlag van Black Friday te doen. Daarmee hoopten het bedrijf logistieke problemen met de pakketbezorging, veroorzaakt door een piek in aankopen kort voor sinterklaas, te beperken.
Chaos vermijden
Die aanpak lijkt vruchten af te werpen, leert een blik op het aantal iDEAL-betalingen. Het aantal transacties afgelopen maandag alleen al bedroeg ruim 2,9 miljoen, tegenover 1,6 miljoen op de maandag voorafgaand aan Black Friday vorig jaar. Ook na maandag lag het aantal hoger dan de gemiddeld.
Een te grote concentratie van aanbiedingen op één tijdstip of plek is volgens Molenaar ook geen goed idee. "Vorig jaar was het een chaos in de Koopgoot in Rotterdam. Je moet het meer verspreiden over de hele stad", zegt Molenaar. "In Amerika zijn voorbeelden bekend dat mensen elkaar bijna het hoofd inslaan voor een aanbieding."
Spectaculaire kortingen zijn volgens Molenaar maar een van de manieren om rond Black Friday klanten te trekken. Zo dragen een hapje en een drankje in fysieke winkels ook bij aan de stemming en dat is goed voor de kassa, "want als je je gelukkig voelt, koop je meer."
Meer uit Financieel
BERLIJN (ANP/DPA/BELGA) - Duitse wijnbouwers kampen met hun grootste crisis in decennia. Dat komt omdat de prijs die ze krijgen bij de verkoop van de wijn niet meer opweegt tegen de productiekosten, staat in een rapport van de Duitse belangenorganisatie voor de landbouw DBV.
22 minuten geledenBEIJING (ANP/RTR) - China wil de kloof in zijn ruimtevaartcapaciteiten in vergelijking met de Verenigde Staten verkleinen. Daarom versoepelt het Aziatische land de beursregels voor Chinese bedrijven die herbruikbare commerciële raketten ontwikkelen.
3 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De Duitse spoorwegtoezichthouder grijpt in bij Deutsche Bahn om een belabberde planning van spoorwerkzaamheden, waardoor treindienstregelingen verstoord raken. In de zomer informeerde Deutsche Bahn andere spoorvervoerders slechts op tijd over 62 procent van de werkzaamheden, een aandeel dat in de late herfst daalde naar 55 procent.
4 uur geledenGENT (ANP) - Het Kanaal Gent-Terneuzen, dat loopt door Zeeuws-Vlaanderen, ontvangt maandag voor het eerst een schip van meer dan 38 meter breed. Dat is nooit eerder gebeurd, meldt het Belgische persbureau Belga.
5 uur geledenBEIJING (ANP/BLOOMBERG) - De winsten van Chinese industriebedrijven zijn in november voor de tweede maand op rij gedaald. Dat wijst op een verzwakkende binnenlandse vraag en aanhoudende prijsdalingen bij de industriebedrijven.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Defensie is met afstand de grootste werkgever van Nederland, heeft de Volkskrant uitgezocht. Volgens onderzoek van de krant was Defensie eind vorig jaar goed voor 74.333 voltijdsbanen. Dat is bijna een vijfde meer dan in het vorige onderzoek vijf jaar geleden.
5 uur geledenBEIJING (ANP/RTR) - Het Chinese ministerie van Buitenlandse Zaken heeft sancties aangekondigd tegen tien individuen en twintig Amerikaanse defensiebedrijven vanwege wapenverkoop aan Taiwan.
7 uur geleden