'Spreid koopjes Black Friday niet te veel'
AMSTERDAM (ANP) - Nu het Amerikaanse fenomeen Black Friday steeds meer ingeburgerd raakt, proberen winkeliers de drukte van het koopjesfestijn meer te spreiden. Maar daarmee dreigen ze zichzelf in de vingers te snijden, waarschuwt marketingdeskundige Cor Molenaar. De feestelijke stemming die de golf aan aanbiedingen teweeg moet brengen, verdwijnt zo volgens de hoogleraar e-marketing.
"Met Black Friday halen winkeliers eigenlijk de kerst- en sinterklaasstemming naar voren. Zo maken ze het leuker om te winkelen", legt Molenaar uit. "Je ziet nu dat het in Nederland wordt uitgespreid over vijf dagen, en dat is jammer." Om de feestroes onder shoppers in stand te houden, zouden ondernemers Black Friday-aanbiedingen beter tot hoogstens een paar dagen beperken. "Neem een voetbalwedstrijd, die duurt ook maar twee keer drie kwartier."
Webwinkel Bol.com verklaarde dit jaar juist een week lang aanbiedingen onder de vlag van Black Friday te doen. Daarmee hoopten het bedrijf logistieke problemen met de pakketbezorging, veroorzaakt door een piek in aankopen kort voor sinterklaas, te beperken.
Chaos vermijden
Die aanpak lijkt vruchten af te werpen, leert een blik op het aantal iDEAL-betalingen. Het aantal transacties afgelopen maandag alleen al bedroeg ruim 2,9 miljoen, tegenover 1,6 miljoen op de maandag voorafgaand aan Black Friday vorig jaar. Ook na maandag lag het aantal hoger dan de gemiddeld.
Een te grote concentratie van aanbiedingen op één tijdstip of plek is volgens Molenaar ook geen goed idee. "Vorig jaar was het een chaos in de Koopgoot in Rotterdam. Je moet het meer verspreiden over de hele stad", zegt Molenaar. "In Amerika zijn voorbeelden bekend dat mensen elkaar bijna het hoofd inslaan voor een aanbieding."
Spectaculaire kortingen zijn volgens Molenaar maar een van de manieren om rond Black Friday klanten te trekken. Zo dragen een hapje en een drankje in fysieke winkels ook bij aan de stemming en dat is goed voor de kassa, "want als je je gelukkig voelt, koop je meer."
Meer uit Financieel
DEURNE (ANP) - De noodlijdende bussenfabrikant Ebusco heeft van een groep aandeelhouders een overbruggingskrediet van 5,1 miljoen euro gekregen. Daarmee kan het bedrijf uit Deurne de levering van elektrische bussen voorlopig veiligstellen.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse beurs is woensdag met winsten de handel uitgegaan. Beleggers leken zich op te trekken aan nieuwe signalen dat de Amerikaanse centrale bank binnenkort de rente verder gaat verlagen. Dat wordt als gunstig beschouwd omdat het lenen goedkoper maakt, de consumptie stimuleert en aandelen aantrekkelijker maakt dan sparen of obligaties.
3 uur geledenGORINCHEM (ANP) - De financiële opsporingsdienst FIOD heeft twee personen opgepakt in een nieuw onderzoek naar mogelijke sanctieovertredingen door scheepsbouwer Damen. Dit bevestigen ingewijden aan het ANP.
4 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Cryptoaandelen zoals Coinbase, Strategy en Bit Digital hoorden woensdag bij de winnaars op Wall Street, terwijl bitcoin bijna 4 procent herstelde en de hoogste stand in weken bereikte. De grootste cryptomunt ter wereld zakte maandag nog 6 procent. Dat was de grootste prijsdaling sinds maart. Inmiddels staat de bitcoin weer op bijna 93.000 dollar, omgerekend 80.000 euro.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De Europese Unie gaat Rusland toevoegen aan haar zwarte lijst van landen met een hoog risico op witwassen en financiering van terrorisme. Dat meldt Politico op basis van ingewijden en een door de nieuwssite ingezien document.
6 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel wil in 2026 een centrum voor zogeheten kritieke grondstoffen oprichten om zo minder afhankelijk te worden van de import uit bijvoorbeeld China. Dat staat in een voorgesteld plan van de Europese Commissie. Het gaat om zeldzame grondstoffen zoals kobalt en lithium, die essentieel zijn voor de productie van batterijen en accu's.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - The Magnum Ice Cream Company verwacht dat de wereldwijde ijsmarkt groeit naar ongeveer 90 miljard euro in 2029. De afgesplitste ijstak van Unilever rekent op sterkere groei in opkomende markten dan in ontwikkelde markten, staat in de prospectus die het bedrijf woensdag heeft gepubliceerd.
6 uur geleden