
'Spreid koopjes Black Friday niet te veel'
AMSTERDAM (ANP) - Nu het Amerikaanse fenomeen Black Friday steeds meer ingeburgerd raakt, proberen winkeliers de drukte van het koopjesfestijn meer te spreiden. Maar daarmee dreigen ze zichzelf in de vingers te snijden, waarschuwt marketingdeskundige Cor Molenaar. De feestelijke stemming die de golf aan aanbiedingen teweeg moet brengen, verdwijnt zo volgens de hoogleraar e-marketing.
"Met Black Friday halen winkeliers eigenlijk de kerst- en sinterklaasstemming naar voren. Zo maken ze het leuker om te winkelen", legt Molenaar uit. "Je ziet nu dat het in Nederland wordt uitgespreid over vijf dagen, en dat is jammer." Om de feestroes onder shoppers in stand te houden, zouden ondernemers Black Friday-aanbiedingen beter tot hoogstens een paar dagen beperken. "Neem een voetbalwedstrijd, die duurt ook maar twee keer drie kwartier."
Webwinkel Bol.com verklaarde dit jaar juist een week lang aanbiedingen onder de vlag van Black Friday te doen. Daarmee hoopten het bedrijf logistieke problemen met de pakketbezorging, veroorzaakt door een piek in aankopen kort voor sinterklaas, te beperken.
Chaos vermijden
Die aanpak lijkt vruchten af te werpen, leert een blik op het aantal iDEAL-betalingen. Het aantal transacties afgelopen maandag alleen al bedroeg ruim 2,9 miljoen, tegenover 1,6 miljoen op de maandag voorafgaand aan Black Friday vorig jaar. Ook na maandag lag het aantal hoger dan de gemiddeld.
Een te grote concentratie van aanbiedingen op één tijdstip of plek is volgens Molenaar ook geen goed idee. "Vorig jaar was het een chaos in de Koopgoot in Rotterdam. Je moet het meer verspreiden over de hele stad", zegt Molenaar. "In Amerika zijn voorbeelden bekend dat mensen elkaar bijna het hoofd inslaan voor een aanbieding."
Spectaculaire kortingen zijn volgens Molenaar maar een van de manieren om rond Black Friday klanten te trekken. Zo dragen een hapje en een drankje in fysieke winkels ook bij aan de stemming en dat is goed voor de kassa, "want als je je gelukkig voelt, koop je meer."
Meer uit Financieel
VEGHEL (ANP) - Supermarktconcern Jumbo heeft de Deen Jesper Højer tot nieuwe topman benoemd. Hij volgt per 1 januari interim-topman Tom Heidman op. Volgens president-commissaris Colette Cloosterman-van Eerd wordt met de 47-jarige Højer "een leider in huis gehaald die niet alleen ruime (retail) expertise meebrengt, maar ook een persoonlijkheid die past bij Jumbo als familiebedrijf".
40 minuten geledenSCHIPHOL (ANP) - Schiphol heeft tijdens de zomermaanden juli en augustus 13,2 miljoen reizigers verwelkomd op de luchthaven. Dat waren 3,6 procent meer dan in diezelfde maanden een jaar eerder. De meeste passagiers vertrokken naar Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Griekenland, Italië en de Verenigde Staten.
41 minuten geledenCHANGCHUN (ANP/BLOOMBERG) - Twee vliegende auto's van de Chinese fabrikant van elektrische voertuigen Xpeng zijn tijdens een repetitie voor een luchtshow in de Chinese stad Changchun met elkaar in botsing gekomen. Bij de landing vatte een van de zogeheten eVTOL's vlam, terwijl de andere veilig de grond bereikte. Dit maakte Xpeng Aeroht, een dochterbedrijf van de elektrische autofabrikant, bekend.
42 minuten geledenBEIJING (ANP) - China heeft de grootste technologiebedrijven van het land opgedragen te stoppen met de aankoop van AI-chips van het Amerikaanse Nvidia en bestaande bestellingen te annuleren. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times op basis van bronnen.
1 uur geledenLUXEMBURG (ANP) - De inflatie in de eurozone is in augustus uitgekomen op 2 procent, meldt Eurostat. Dat is iets lager dan de 2,1 procent in een voorlopige schatting van het Europese statistiekbureau begin deze maand. De stijging van de consumentenprijzen in het eurogebied blijft daarmee op het niveau van de doelstelling van de Europese Centrale Bank (ECB).
1 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Netbeheerders doen een internationale oproep aan marktpartijen om met oplossingen te komen die de verzwaring van het stroomnet in woonwijken versnellen. Nu wordt het net in honderd buurten in Nederland jaarlijks verzwaard, maar dat moeten er duizend worden, stellen Enexis, Stedin en Alliander.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid moet veel consistenter zijn in het beleid om zo het investeringsklimaat te versterken. Ook de regeldruk voor bedrijven moet aangepakt worden. Dat waren de belangrijkste onderwerpen op het Miljoenenontbijt in het Scheveningse Circustheater van de Haagse afdelingen van ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland, samen met de gemeente Den Haag.
2 uur geleden