'Spreid koopjes Black Friday niet te veel'
AMSTERDAM (ANP) - Nu het Amerikaanse fenomeen Black Friday steeds meer ingeburgerd raakt, proberen winkeliers de drukte van het koopjesfestijn meer te spreiden. Maar daarmee dreigen ze zichzelf in de vingers te snijden, waarschuwt marketingdeskundige Cor Molenaar. De feestelijke stemming die de golf aan aanbiedingen teweeg moet brengen, verdwijnt zo volgens de hoogleraar e-marketing.
"Met Black Friday halen winkeliers eigenlijk de kerst- en sinterklaasstemming naar voren. Zo maken ze het leuker om te winkelen", legt Molenaar uit. "Je ziet nu dat het in Nederland wordt uitgespreid over vijf dagen, en dat is jammer." Om de feestroes onder shoppers in stand te houden, zouden ondernemers Black Friday-aanbiedingen beter tot hoogstens een paar dagen beperken. "Neem een voetbalwedstrijd, die duurt ook maar twee keer drie kwartier."
Webwinkel Bol.com verklaarde dit jaar juist een week lang aanbiedingen onder de vlag van Black Friday te doen. Daarmee hoopten het bedrijf logistieke problemen met de pakketbezorging, veroorzaakt door een piek in aankopen kort voor sinterklaas, te beperken.
Chaos vermijden
Die aanpak lijkt vruchten af te werpen, leert een blik op het aantal iDEAL-betalingen. Het aantal transacties afgelopen maandag alleen al bedroeg ruim 2,9 miljoen, tegenover 1,6 miljoen op de maandag voorafgaand aan Black Friday vorig jaar. Ook na maandag lag het aantal hoger dan de gemiddeld.
Een te grote concentratie van aanbiedingen op één tijdstip of plek is volgens Molenaar ook geen goed idee. "Vorig jaar was het een chaos in de Koopgoot in Rotterdam. Je moet het meer verspreiden over de hele stad", zegt Molenaar. "In Amerika zijn voorbeelden bekend dat mensen elkaar bijna het hoofd inslaan voor een aanbieding."
Spectaculaire kortingen zijn volgens Molenaar maar een van de manieren om rond Black Friday klanten te trekken. Zo dragen een hapje en een drankje in fysieke winkels ook bij aan de stemming en dat is goed voor de kassa, "want als je je gelukkig voelt, koop je meer."
Meer uit Financieel
LOS ANGELES (ANP) - Paramount Skydance heeft een overnamebod uitgebracht van 108,4 miljard dollar om Warner Bros. Discovery (WBD) in zijn geheel over te nemen. Het bod voor de volledige overname van WBD biedt aandeelhouders 18 miljard dollar meer dan de bieding van streamingdienst Netflix, meldt Paramount.
14 minuten geledenBREDA (ANP) - Het Nederlandse GoVolta biedt vanaf maart een nieuwe optie om met de trein naar Berlijn en Hamburg te reizen. Na een moeizaam toegangstraject heeft de Bredase onderneming met steun van Keolis, een dochteronderneming van het Franse spoorwegbedrijf SNCF, genoeg geld beschikbaar om drie keer per week vanuit Amsterdam naar de Duitse steden te reizen. Komende zomer worden dat dagelijkse verbindingen, later moet Parijs daar bijkomen.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - "Het ligt binnen de vrijheid van meningsuiting om compleet gekke uitlatingen te doen", laat een woordvoerder van de Europese Commissie weten na opmerkingen van Elon Musk. De eigenaar van X suggereerde de EU volledig af te schaffen en vergeleek op X de EU met het naziregime, nadat de Commissie het socialmediaplatform vrijdag een boete van 120 miljoen euro had gegeven.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Meta komt de Europese Commissie tegemoet door gebruikers van Instagram en Facebook binnenkort de keuze te bieden om minder gepersonaliseerde advertenties te zien. Het Amerikaanse techbedrijf moest zijn beleid aanpassen om te ontkomen aan een boete, nadat Brussel eerder had vastgesteld dat Meta de Europese digitale regels had overtreden.
2 uur geledenLUXEMBURG (ANP) - Het aantal luchtvaartpassagiers in de Europese Unie is vorig jaar gegroeid en Schiphol was de op een na drukste luchthaven. Volgens het Europese statistiekbureau Eurostat waren er vorig jaar in totaal 1,1 miljard luchtvaartreizigers binnen de EU, een toename van meer dan 8 procent vergeleken met 2023.
3 uur geledenWIESBADEN (ANP/DPA) - De uitbreiding van windturbines en zonnepanelen heeft in Duitsland bijgedragen aan de opwekking van recordhoeveelheden hernieuwbare energie in juli, augustus en september. Volgens het Duitse statistiekbureau waren wind- en zonne-energie in het derde kwartaal goed voor een recordaandeel van 64,1 procent van de elektriciteitsopwekking.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Unilever stond maandag bij de dalers op de Amsterdamse beurs. Beleggers verwerkten de beursintroductie van The Magnum Ice Cream Company (TMICC), de afgesplitste ijsjesdivisie van voedings- en verzorgingsmiddelenconcern Unilever (min 4 procent). Het aandeel Magnum noteerde op bijna 13 euro, na een openingskoers van 12,20 euro. Het bedrijf, waaronder ijsmerken vallen als Magnum, Cornetto en Ben & Jerry's, gaat ook naar de beurzen in Londen en New York.
6 uur geleden