Spotify ziet opnieuw meer abonnees en hogere omzet
STOCKHOLM (ANP) - Spotify heeft in de laatste drie maanden van 2024 weer meer nieuwe abonnees erbij gekregen en de omzet zien stijgen. In totaal hadden 263 miljoen mensen een premium-abonnement op de muziekstreamingdienst, 11 procent meer dan in de laatste drie maanden van 2023. Mede hierdoor en door hogere opbrengsten uit advertenties is de omzet van het bedrijf uit Zweden toegenomen.
De omzet van Spotify kwam afgelopen kwartaal uit op ruim 4,2 miljard euro, 16 procent meer dan in het laatste kwartaal van 2023. Dat was meer dan Spotify had verwacht en heeft het bedrijf naar eigen zeggen te danken aan onder meer gunstige wisselkoersen.
Het aantal mensen dat elke maand naar muziek of een podcast luistert via de streamingdienst is gegroeid naar 675 miljoen, een stijging van 12 procent. Daarmee kwamen ook het aantal nieuwe abonnees en nieuwe maandelijks terugkerende luisteraars hoger uit dan verwacht.
Groei
De operationele winst is volgens Spotify opnieuw gestegen tot een recordhoogte, naar 477 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2024. Dat is wel minder dan de 481 miljoen euro die het bedrijf had voorspeld. Een jaar eerder ging nog een verlies van 75 miljoen euro in de boeken. In heel 2024 maakte het bedrijf 1,4 miljard euro operationele winst.
Dit kwartaal verwacht Spotify verder te kunnen groeien. Het aantal abonnees neemt naar verwachting toe met ongeveer 2 miljoen en het aantal maandelijkse luisteraars met zo'n 3 miljoen. Het bedrijf voorziet dat de omzet even hoog blijft als in het afgelopen kwartaal en dat de winst uitkomt op 548 miljoen euro.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De zilverprijs heeft een nieuw recordniveau bereikt. De prijs van het edelmetaal steeg dinsdag voor het eerst ooit tot boven de 60 dollar per troy ounce (31,1 gram). De waarde van zilver wordt onder meer aangejaagd doordat handelaren speculeren op verdere versoepeling van het monetaire beleid door de Federal Reserve.
42 minuten geledenHEERLEN (ANP) - Vakbond De Unie vindt dat de aangekondigde banenreductie bij pensioenuitvoerder APG op een ongelukkig moment komt. "Er is nooit een goed moment om slecht nieuws te brengen, maar zo kort voor kerst is bijzonder zuur", reageert bestuurder Joop Voesten van De Unie. APG kondigde dinsdag aan tot 1200 voltijdsbanen te willen schrappen tot 2030, als onderdeel van een nieuwe strategie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voor de aanleg van het landelijk waterstofnetwerk, dat vanaf 2030 de grote industriële regio's in Nederland met elkaar moet verbinden, zijn miljarden euro's extra nodig. Volgens de Algemene Rekenkamer zijn de verwachte opstartverliezen meer dan drie keer zo hoog als het beschikbare subsidiebedrag van 750 miljoen euro.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Pensioenuitvoerder APG gaat tot 2030 ruim duizend voltijdsbanen schrappen, waarvan het grootste deel in Nederland. Het bedrijf doet dat om "sneller, efficiënter en slagvaardiger" te worden en wil inspelen op grote veranderingen in de pensioensector.
3 uur geledenREDMOND (ANP/RTR) - Het Amerikaanse technologieconcern Microsoft gaat 17,5 miljard dollar (15 miljard euro) investeren in kunstmatige intelligentie in India. Volgens topman Satya Nadella gaat het om de grootste investering van het bedrijf ooit in Azië. Microsoft wil onder meer investeren in de infrastructuur voor AI in het snelgroeiende land.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Unilever herstelde dinsdag op het Damrak met een koerswinst van 3,4 procent. Het levensmiddelenconcern zakte een dag eerder 6,7 procent na de beursgang van de afgesplitste ijsjestak The Magnum Ice Cream Company (TMICC) in Amsterdam. Het aandeel Magnum verloor dinsdag ruim 3 procent op 12,57 euro. Zakenbank JPMorgan gaf Magnum een neutraal advies en een koersdoel van 14 euro per aandeel. De openingskoers van het Magnum-aandeel was maandag 12,20 euro.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - De Vlaamse toezichthouder op de media waarschuwt in een dinsdag verschenen rapport voor de grote concentratie van uitgevers en zenders in de Belgische mediasector. Vijf mediagroepen, waaronder het ook in Nederland actieve DPG Media, Mediahuis en Roularta, hebben 80 tot 100 procent van de Vlaamse mediamarkt in handen.
5 uur geleden