
Sponsoren en supers voorzichtig met reclames rond WK in Qatar
DEN HAAG (ANP) - Grote Nederlandse bedrijven zijn erg voorzichtig als het gaat om reclamecampagnes rond het aankomende WK voetbal in Qatar. Sponsoren en partners zeggen niet naar de wedstrijden in de Golfstaat af te reizen en de grote supermarkten schrappen hun welbekende WK-actie of komen met een aangepaste versie, omdat ze niets willen weten van de mensenrechtenschendingen in Qatar.
"We steunen het Nederlands elftal, maar niet het toernooi of de beslissing om dit in Qatar te houden", stelt ING, al jaren hoofdsponsor van de KNVB. De bank verwijst naar de discussies over de arbeidsomstandigheden bij de bouw van de WK-stadions en heeft daarom besloten niet naar het WK te gaan.
Tijdens het toernooi zal het ING-logo wel prijken op bijvoorbeeld de trainingsshirts van Oranje. "Dit is onderdeel van ons contract met de KNVB. Daarmee maken we geen reclame voor het WK maar supporten we het Nederlands elftal."
Albert Heijn
Albert Heijn zal ook niet op het WK in Qatar aanwezig zijn. "Als Albert Heijn kiezen we er daarom voor om hier, in Nederland met elkaar achter Oranje te gaan staan en te focussen op het samen kijken naar voetbal. We werken momenteel aan de invulling daarvan."
Het is gebruikelijk dat sponsoren wel meegaan naar het toernooi en via acties tickets voor wedstrijden verdelen onder hun klanten. "Nu doen we het anders", legt een woordvoerster van KPN uit. Het telecombedrijf is samen met de KNVB een van de organisatoren van het Huis van Oranje. In de Johan Cruijff ArenA worden grote schermen geplaatst om de wedstrijden te bekijken en er zijn ook optredens van artiesten.
Jumbo
Jumbo zegt zich in zijn communicatie-uitingen uitsluitend op het oranjelegioen te zullen richten. "We realiseren ons goed dat er gevoeligheden zijn rondom dit WK Voetbal in Qatar. We hebben een zorgvuldige afweging gemaakt ten aanzien van de wijze waarop we dit jaar inspelen op het oranjegevoel vóór en tijdens het WK voetbal."
"Dit jaar voelt het dubbel", klinkt het bij Bavaria. "We staan achter Oranje, maar gaan niet doen alsof er niets aan de hand is. We kiezen ervoor om van ons te laten horen, zonder verkoopbevorderende actie en zonder tv-commercial."
PLUS
Verder heeft PLUS dit jaar geen grootschalige campagne met spotjes op radio en televisie. "We besteden wel aandacht aan de mensen die thuis voetbal gaan kijken, maar over de manier waarop doen we nu nog geen mededelingen."
Lidl gaf eerder al aan geen grote reclamecampagne te voeren rond het WK. Dat zou ongepast zijn vanwege een "optelsom aan factoren". Er zijn dit jaar ook geen WK-reclames op televisie van Heineken, werd al bekend. De brouwer is wel sponsor van de KNVB en Oranje, maar gaat niet naar Qatar. Grolsch komt ook niet met een aparte WK-campagne.
Meer uit Financieel
WASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Google hoeft zijn populaire Chrome-browser niet te verkopen. Dat heeft een Amerikaanse rechter bepaald in een historische rechtszaak die het ministerie van Justitie tegen de zoekmachine had aangespannen. Google moet wel data delen met concurrenten om de concurrentie in zoekopdrachten te vergroten, zoals Justitie ook wilde.
48 minuten geledenNEW YORK (ANP) - PepsiCo hoorde dinsdag bij de stijgers op de aandelenbeurzen in New York. De activistische investeerder Elliott heeft een belang van ongeveer 4 miljard dollar opgebouwd in de Amerikaanse frisdrank- en snackproducent. Elliott heeft plannen om aan te dringen op veranderingen bij het concern, zoals een mogelijke herstructurering van zijn drankentak en een herziening van het snackaanbod. Het aandeel sloot 1,1 procent hoger.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse president Donald Trump gaat het Hooggerechtshof vragen om een versnelde uitspraak in de hoop een beslissing van een federale rechtbank terug te draaien. Die oordeelde vrijdag dat de meeste importheffingen van Trump onwettig zijn.
1 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Walt Disney gaat 10 miljoen dollar (zo'n 8,6 miljoen euro) betalen om een schikking te treffen met de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). De beschuldiging draait om het onrechtmatig verzamelen van data van kinderen.
2 uur geledenHOLLYWOOD (ANP) - Filmproducent Paramount heeft een overeenkomst gesloten met gameontwikkelaar Activision om een live-actionfilm te maken gebaseerd op de populaire videogamereeks Call of Duty. Dat hebben de partijen dinsdag bekendgemaakt.
4 uur geledenPURCHASE (ANP/BLOOMBERG) - De activistische investeerder Elliott heeft een belang van ongeveer 4 miljard dollar (zo'n 3,4 miljard euro) opgebouwd in PepsiCo. Elliott heeft plannen om aan te dringen op veranderingen bij de worstelende Amerikaanse drankenfabrikant achter onder meer Pepsi-cola en Gatorade-sportdrank.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese aandelenbeurzen kleurden dinsdag bij het slot van de handelsdag flink in het rood. De stemming werd gedrukt door zorgen dat de VS mogelijk miljarden aan geheven importtarieven moeten terugbetalen.
6 uur geleden