Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Sponsoren en supers voorzichtig met reclames rond WK in Qatar

Sponsoren en supers voorzichtig met reclames rond WK in Qatar

DEN HAAG (ANP) - Grote Nederlandse bedrijven zijn erg voorzichtig als het gaat om reclamecampagnes rond het aankomende WK voetbal in Qatar. Sponsoren en partners zeggen niet naar de wedstrijden in de Golfstaat af te reizen en de grote supermarkten schrappen hun welbekende WK-actie of komen met een aangepaste versie, omdat ze niets willen weten van de mensenrechtenschendingen in Qatar.

"We steunen het Nederlands elftal, maar niet het toernooi of de beslissing om dit in Qatar te houden", stelt ING, al jaren hoofdsponsor van de KNVB. De bank verwijst naar de discussies over de arbeidsomstandigheden bij de bouw van de WK-stadions en heeft daarom besloten niet naar het WK te gaan.

Tijdens het toernooi zal het ING-logo wel prijken op bijvoorbeeld de trainingsshirts van Oranje. "Dit is onderdeel van ons contract met de KNVB. Daarmee maken we geen reclame voor het WK maar supporten we het Nederlands elftal."

Albert Heijn

Albert Heijn zal ook niet op het WK in Qatar aanwezig zijn. "Als Albert Heijn kiezen we er daarom voor om hier, in Nederland met elkaar achter Oranje te gaan staan en te focussen op het samen kijken naar voetbal. We werken momenteel aan de invulling daarvan."

Het is gebruikelijk dat sponsoren wel meegaan naar het toernooi en via acties tickets voor wedstrijden verdelen onder hun klanten. "Nu doen we het anders", legt een woordvoerster van KPN uit. Het telecombedrijf is samen met de KNVB een van de organisatoren van het Huis van Oranje. In de Johan Cruijff ArenA worden grote schermen geplaatst om de wedstrijden te bekijken en er zijn ook optredens van artiesten.

Jumbo

Jumbo zegt zich in zijn communicatie-uitingen uitsluitend op het oranjelegioen te zullen richten. "We realiseren ons goed dat er gevoeligheden zijn rondom dit WK Voetbal in Qatar. We hebben een zorgvuldige afweging gemaakt ten aanzien van de wijze waarop we dit jaar inspelen op het oranjegevoel vóór en tijdens het WK voetbal."

"Dit jaar voelt het dubbel", klinkt het bij Bavaria. "We staan achter Oranje, maar gaan niet doen alsof er niets aan de hand is. We kiezen ervoor om van ons te laten horen, zonder verkoopbevorderende actie en zonder tv-commercial."

PLUS

Verder heeft PLUS dit jaar geen grootschalige campagne met spotjes op radio en televisie. "We besteden wel aandacht aan de mensen die thuis voetbal gaan kijken, maar over de manier waarop doen we nu nog geen mededelingen."

Lidl gaf eerder al aan geen grote reclamecampagne te voeren rond het WK. Dat zou ongepast zijn vanwege een "optelsom aan factoren". Er zijn dit jaar ook geen WK-reclames op televisie van Heineken, werd al bekend. De brouwer is wel sponsor van de KNVB en Oranje, maar gaat niet naar Qatar. Grolsch komt ook niet met een aparte WK-campagne.

Meer uit Financieel

Studie: minder vacatures in militaire drone-industrie in Europa

ROTTERDAM (ANP) - Het aantal vacatures in de militaire drone-industrie in Europa is de afgelopen jaren gedaald, ondanks de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en de hogere uitgaven aan defensie die eerder dit jaar zijn afgesproken. Dit meldt onderzoeksbureau Intelligence Group, na onderzoek naar vacatures in de defensiesector in West- en Zuid-Europa.

14 minuten geleden
Handelsblatt: Google gaat recordbedrag investeren in Duitsland

DÜSSELDORF (ANP) - Het Amerikaanse technologiebedrijf Google gaat zijn grootste investeringsplan ooit voor Duitsland aankondigen, meldt de Duitse zakenkrant Handelsblatt. De details van het project worden op 11 november tijdens een persconferentie in Berlijn bekendgemaakt, samen met minister van Financiën Lars Klingbeil.

44 minuten geleden
Besparingsmaatregelen KLM leiden nog niet tot herstel

AMSTELVEEN (ANP) - De besparingsmaatregelen die KLM doorvoert zijn nog onvoldoende om de aanhoudend hoge kosten te compenseren. Volgens de luchtvaartmaatschappij ligt het programma dat KLM vorig jaar heeft aangekondigd "op koers", maar heeft dit nog niet geleid tot een "structureel herstel". Het resultaat van KLM blijft onder druk staan.

45 minuten geleden
Bouwer BAM verwacht dit jaar nog steeds meer woningen te verkopen

BUNNIK (ANP) - Bouwbedrijf BAM verwacht dit jaar nog steeds meer woningen te verkopen in Nederland dan vorig jaar. De bouwer denkt dat de vraag naar onder meer woningen "robuust" zal blijven, hoewel de onzekerheid door de stikstofproblemen aanhoudt. Dit meldt BAM in een handelsbericht over de eerste drie kwartalen van 2025.

46 minuten geleden
ArcelorMittal optimistisch over 2026 door Europese maatregelen

LUXEMBURG (ANP/BLOOMBERG) - ArcelorMittal is optimistisch over de winstvooruitzichten in 2026 door de sterkere protectionistische maatregelen van de Europese Unie. Ook denkt de grote staalproducent te profiteren van recente overnames en investeringen.

1 uur geleden
Zalando groeit fors door overname webshop About You

BERLIJN (ANP) - Webwinkelconcern Zalando heeft een sterke groei doorgemaakt in het afgelopen kwartaal, mede door de overname van de Duitse webshop About You. Het bedrijf kondigde donderdag ook een samenwerking aan met de Duitse voetbalbond (DFB).

1 uur geleden
Barcelona opnieuw populairste vliegbestemming in zomerperiode

DEN HAAG (ANP) - Barcelona was in de zomerperiode net als vorig jaar de populairste bestemming bij Nederlandse vliegtuigpassagiers. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telde in juli, augustus en september meer dan een half miljoen passagiers van en naar vliegveld El Prat bij de Spaanse stad. Een jaar eerder ging het om iets minder dan een half miljoen.

2 uur geleden