Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Spoedwet stikstof krijgt meerderheid in senaat

Spoedwet stikstof krijgt meerderheid in senaat

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft genoeg steun voor de spoedwet stikstofmaatregelen in de senaat. Naast de coalitie stemmen de Groep-Otten, SGP en de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF) voor. Daarmee steunen 38 van de 75 senatoren het voorstel.

Henk Otten, voorman van zijn gelijknamige driemansfractie, gaf aan de wet te steunen na een gesprek met premier Mark Rutte in het Torentje. De SGP zegt de wet te steunen omdat boeren en bouwers zonder de wet nog verder in de knel komen. Op de website van OSF geeft senator Gerben Gerbrandy aan dat ook hij voor de wet zal stemmen.

Dat betekent dat de steun van 50PLUS (drie zetels in de senaat) niet meer nodig is. Partijleider Henk Krol zag eerder nog zijn kans schoon en vroeg om een onderzoek naar de rekenrente voor pensioenfondsen in ruil voor steun aan de stikstofwet. Fractievoorzitter in de Eerste Kamer Martin van Rooijen hield zijn lippen stijf op elkaar in de aanloop naar het debat. Tijdens het debat vroeg hij om extra aandacht voor seniorenwoningen. De Tweede Kamerfractie van 50PLUS steunde de spoedwet.

Stemming dinsdagavond

Die spoedwet moet ervoor zorgen dat er snel weer meer woningen gebouwd kunnen worden en wegen worden aangelegd. Deze projecten zijn deels stil komen te liggen sinds de Raad van State in mei het staande stikstofbeleid naar de prullenbak verwees.

Voor het kabinet is het belangrijk dat het wetsvoorstel een meerderheid krijgt om snel de stikstofproblemen te kunnen aanpakken. Het was onzeker of het nog voor de kerstvakantie door de Eerste Kamer behandeld zou worden. Maandagavond laat besloten senatoren, nadat landbouwminister Carola Schouten schriftelijke vragen had beantwoord, toch over het voorstel te debatteren. Dinsdagavond wordt gestemd.

Meer uit Politiek

Jetten houdt rekening met economische tegenvaller door Iranoorlog

DEN HAAG (ANP) - De kans is aanwezig dat de Iranoorlog maar voort blijft duren en daarom houdt Rob Jetten er rekening mee dat de economische cijfers "minder rooskleurig" worden, zei de premier bij zijn wekelijkse persconferentie. "En dan gaan we als kabinet echt kijken hoe we ook Nederlandse inkomens toch zoveel mogelijk kunnen ondersteunen."

3 uur geleden
Minister: niet meteen problemen door storing met asielsysteem

DEN HAAG (ANP) - De storing met het asielsysteem Eurodac levert niet meteen problemen op in Nederland, verzekerde migratieminister Bart van den Brink na afloop van de ministerraad. Middels dit systeem kunnen landen informatie als vingerafdrukken uitwisselen, om na te gaan of iemand in een andere EU-lidstaat ook al een asielaanvraag heeft gedaan. Die gegevens worden nu nog steeds verzameld in het aanmeldcentrum in Ter Apel, maar kunnen door de storing pas later worden verstuurd.

4 uur geleden
Van Essen: 26 juni duidelijkheid over oplossen stikstofslot

DEN HAAG (ANP) - Boeren, bedrijven of mensen die een huis zoeken, krijgen over twee weken duidelijkheid over hoe Nederland van het stikstofslot gaat. Dat vooruitzicht gaf landbouwminister Jaimi van Essen voorafgaand aan de ministerraad. "Ik denk dat het land daarop wacht, het land wil ruimte."

7 uur geleden
Sterk: Iedereen moet toegang tot WK voetbal kunnen krijgen

DEN HAAG (ANP) - Sportminister Mirjam Sterk zal rondom het WK voetbal in de VS benadrukken dat "toegang tot sport voor iedereen is. Voor de teams en iedereen eromheen." Ze wil daarbij ook extra aandacht vragen voor de lhbti-gemeenschap.

7 uur geleden
Schoof: VWS kwam zichzelf vol tegen aan begin coronacrisis

DEN HAAG (ANP) - De organisatie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) was niet ingericht op een crisis en kwam zichzelf vol tegen aan het begin van de coronapandemie. Dat zei Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona.

8 uur geleden
Van den Brink verwacht fors minder nareizigers door migratiepact

DEN HAAG (ANP) - De komende maanden zullen fors minder nareizigers naar Nederland komen. Dat is de verwachting van asielminister Bart van den Brink nu het Europese migratiepact vrijdag in werking is getreden. Het pact is wat hem betreft een succes als "alle landen het uitvoeren zoals we hebben afgesproken."

9 uur geleden
Sjoerdsma houdt volgens PRO 'groot probleem' zonder hulpkoppeling

DEN HAAG (ANP) - Zolang de koppeling tussen hulp en de omvang van de economie niet is hersteld, houdt minister Sjoerd Sjoerdsma (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, D66) een "groot probleem", waarschuwt Suzanne Kröger van PRO. Haar partij helpt de bewindsman dit jaar zijn begroting door de Eerste Kamer te krijgen in ruil voor 380 miljoen euro extra voor ontwikkelingshulp.

22 uur geleden