Spoedoverleg over grootschalige opvang voor asielzoekers
NIJMEGEN (ANP) - Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) heeft dinsdag met burgemeesters Hubert Bruls en Koen Schuiling spoedoverleg over grootschalige locaties waar asielzoekers opgevangen kunnen worden. Dergelijke grote opvanglocaties moeten er liefst deze week nog komen, desnoods met "hele onplezierige directieven". Dat is maandag afgesproken tijdens een vergadering van de bewindsman met het Veiligheidsberaad van de 25 burgemeesters die voorzitter zijn van een veiligheidsregio, zegt beraadsvoorzitter Hubert Bruls, burgemeester van Nijmegen.
Bruls schuift als beraadsvoorzitter aan bij het spoedoverleg. Schuiling zit erbij omdat hij behalve burgemeester van Groningen ook voorzitter is van de veiligheidsregio in die provincie. De centrale aanmeldlocatie in Ter Apel hoort bij die veiligheidsregio.
"Zoals het nu in Ter Apel gaat kan het echt niet meer. De situatie wordt met de week ernstiger. We moeten iets bedenken, want dit is een hopeloze toestand", aldus Bruls, verwijzend naar de steeds grotere groepen vluchtelingen die in Ter Apel buiten moeten slapen omdat er nergens plek voor hen is. "Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) heeft zijn best gedaan, maar is aan het eind van hun latijn. Gemeenten zoeken overal naar crisisnoodopvang, maar kunnen de problemen van het COA niet oplossen. En het is ook geen taak van de gemeenten. Het Rijk kan geen roofbouw op gemeenten gaan plegen", vindt de beraadsvoorzitter.
Het Veiligheidsberaad vindt dat het Rijk de vluchtelingenopvang nog steeds niet structureel op orde heeft. Een langetermijnvisie ontbreekt. Het beraad heeft Van der Burg maandag nogmaals duidelijk gemaakt dat het op 1 oktober echt afgelopen is met de extra inspanningen van de veiligheidsregio's en de gemeenten. Tot die tijd zorgt elke regio voor 225 extra crisisnoodopvangplekken en wordt er haast gemaakt met de huisvesting van statushouders. "Daarna moet het Rijk echt met andere oplossingen komen", aldus Bruls. Het Veiligheidsberaad stuurt daar dinsdag een brief over aan het kabinet.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
5 uur geleden