Spoedeisende hulpafdelingen druk met valpartijen
ROERMOND/BREDA/ARNHEM (ANP) - Spoedeisende hulpafdelingen van diverse Nederlandse ziekenhuizen krijgen het aardig druk door het winterweer. Artsen helpen vooral mensen met gebroken ledematen, snijwonden en gewrichtsklachten door valpartijen, blijkt uit een rondgang langs ziekenhuizen.
De SEH van het Laurentius Ziekenhuis in Roermond had het de afgelopen dagen "extreem druk", zegt een woordvoerster. Het ziekenhuis kreeg tussen zondag en woensdag 76 patiënten binnen met verwondingen die het gevolg waren van valpartijen. Een deel van de patiënten kon op de SEH zelf worden geholpen, maar andere patiënten waren er slechter aan toe en moesten worden opgenomen. Het Limburgse ziekenhuis zag zich woensdagavond zelfs genoodzaakt tot een korte opnamestop op de afdeling chirurgie/orthopedie.
Door het winterweer is het op veel plaatsen in het land glad. Ook sneeuw- en ijspret leidt soms tot ongevallen. Het Martini Ziekenhuis in Groningen behandelde zondag meerdere kinderen met verwondingen die ze bij slee-ongelukken hadden opgelopen. "Een gebroken arm, een schouder uit de kom, schaafwonden in het gezicht", somt een woordvoerster het letsel op dat de artsen moesten behandelen. De afgelopen dagen viel het er mee met de drukte.
Botbreuken
Ook het Amphia ziekenhuis in Breda krijgt meer patiënten binnen door glijpartijen of ongelukken tijdens de sneeuw- en ijspret. "Wij zien sinds maandag een toename van patiënten met botbreuken of ander letsel door het winterse weer", aldus een woordvoerster.
In Roosendaal valt het vooralsnog mee. "Maandag was wel een piekdag, maar daarna was het rustig. We kunnen het aan met de normale bezetting", verzekert een woordvoerster van het Brabantse ziekenhuis Bravis.
Extra gipsverbandmeesters
Het ziekenhuis Isala in Zwolle ziet de afgelopen dagen een "lichte toename" van het aantal patiënten dat door gladheid op de spoedeisende hulp belandt. Het ziekenhuis bereidt zich voor op een druk weekend met "echt meer patiënten" en zet dan onder meer extra gipsverbandmeesters in. Die maken gipsverbanden en spalken bij botbreuken. Daarnaast werken zaterdag en zondag extra mensen op de spoedeisende hulp.
Ziekenhuis Rijnstate in Arnhem zegt mensen vorige week al te hebben gevraagd om voorzichtig te zijn met schaatsen. Rijnstate is "klaar voor elke calamiteit", maar heeft het wel al behoorlijk druk met het behandelen van coronapatiënten.
Niet overal drukker
Het Universitair Medisch Centrum Groningen voegt daaraan toe dat mensen ook op het ijs 1,5 meter afstand zouden moeten bewaren. "Het virus schaatst gewoon mee, het kan heel goed tegen kou."
Niet overal is het drukker. Bij Ziekenhuisgroep Twente in Almelo is het de afgelopen dagen rustig. "Afgelopen zondag was het zelfs veel rustiger dan op een gemiddelde zondag. Waarschijnlijk zijn mensen wat voorzichtiger", aldus een woordvoerder.
Meer uit Binnenland
RIDDERKERK (ANP) - De waterschappen in het westen van Nederland hebben diverse maatregelen genomen om te voorkomen dat er te veel zout water uit de Noordzee het binnenland in trekt. De komende dagen geldt code oranje in grote delen van Nederland vanwege extreme hitte. De westelijke waterschappen laten zoet water uit onder meer het Amsterdam-Rijnkanaal en de Lek en het Brielse Meer aanvoeren om verzilting tegen te gaan.
47 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol voor woensdag en donderdag uitgebreid naar het hele land, meldt een woordvoerder. Dinsdag was het al van kracht in zes provincies. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies op de wegen die Rijkswaterstaat beheert zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenAMSTERDAM /ROTTERDAM (ANP) - Vervoerders in grote steden starten het openbaar vervoer weer op na de staking van woensdagochtend. Het duurt tot het middaguur voordat alles in Amsterdam weer volgens dienstregeling gaat, verwacht een woordvoerder van vervoersbedrijf GVB. RET, het openbaarvervoerbedrijf van Rotterdam verwacht dat rond 11.00 uur de dienstregeling weer helemaal volgens plan rijdt.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Na de landelijke staking van medewerkers in het hele openbaar vervoer, zijn iets na 08.00 uur de eerste treinen en bussen vertrokken van Utrecht Centraal. De NS zei voorafgaand aan de stakingsdag te verwachten de rest van de woensdagochtend nodig te hebben om de dienstregeling op te starten. Mogelijk verloopt dat sneller. Op Utrecht Centraal klinkt door het station dat treinen rond 08.30 uur weer normaal rijden. Volgens een woordvoerder van de NS rijdt het treinverkeer rond dat tijdstip grotendeels weer als gebruikelijk.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
2 uur geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
2 uur geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
5 uur geleden