Spoedeisende hulp door corona in gevaar
UTRECHT (ANP) - Het oplopende aantal ziekenhuisopnames vanwege het coronavirus brengt ook de spoedeisende hulp (SEH) van ziekenhuizen in gevaar. Volgens de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen (NVSHA) komt het nu dagelijks voor dat patiënten bij een ernstig ongeluk of hartfalen niet meer naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis kunnen.
Dat komt doordat de doorstroom van patiënten in ziekenhuizen opstroopt nu de ic's en verpleegafdelingen vol raken. Daardoor blijven patiënten op de spoedeisende hulp liggen en kunnen er geen meer bij.
"SEH’s hebben gemiddeld 10 tot 15 bedden", legt NVSHA-voorzitter David Baden uit. "Als de SEH 'verstopt' raakt omdat behandelde patiënten niet door kunnen naar de intensive care of een verpleegafdeling en de SEH-bedden vol liggen, dan houdt het op. Dan is de zorg die in soms levensbedreigende situaties noodzakelijk is, onmogelijk." Dan moet een spoedeisendehulpafdeling sluiten en worden ambulances naar een ander ziekenhuis gestuurd.
Dat is inmiddels bij meerdere ziekenhuizen gebeurd. Baden schat na een korte rondgang langs de ziekenhuizen dat ongeveer een derde van de spoedeisendehulpafdeling vaker opnamestops moet afkondigen. En zeker nog een derde van de ziekenhuizen kan dit telkens net voorkomen.
Ook betreurt Baden het dat de NVSHA niet meer betrokken is in het overleg over het coronabeleid. Dat terwijl de SEH's een belangrijkere rol spelen dan tijdens de eerst golf. "We zien nu een verschuiving van de ic naar de SEH’s. Waar de eerste golf zich voornamelijk op de ic’s afspeelde gaat het nu vooral om de SEH’s", aldus Baden. Hij doet een appel op het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en het OMT om de NVSHA weer te betrekken bij het komen tot coronamaatregelen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
11 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
15 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
17 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
19 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
20 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
21 uur geleden