SP'er Leijten klaar met 'giftig en traag' politiek Den Haag
DEN HAAG (ANP) - SP'er Renske Leijten verlaat volgende week na zeventien jaar de Tweede Kamer. "Ik stop met de politiek in Den Haag, waar het giftig is en waar het te langzaam gaat", zo licht ze haar besluit toe in een toespraak voor de partijraad van de SP.
Wat Leijten precies gaat doen, is niet bekendgemaakt, maar ze blijft wel actief voor de SP. "Het is tijd om de echte samenleving weer op te zoeken en daar mensen te gaan organiseren", is wat ze kwijt wil over haar toekomst. "Ik stop niet met de politiek en de democratie voor échte mensen."
Leijten is een van de zichtbaarste SP-Kamerleden. Ze speelde onder meer een sleutelrol bij het blootleggen van het schandaal rond de kinderopvangtoeslag. Ze beet zich samen met oud-CDA'er Pieter Omtzigt vast in die affaire, en maakte zich daarna ook hard voor een fatsoenlijke compensatie voor de slachtoffers.
Snoeihard
Over de manier waarop het kabinet de afhandeling van de affaire heeft vormgegeven, oordeelt Leijten nog altijd snoeihard. "Het is totaal verbijsterend om te zien hoe de regering - met steun van een meerderheid in de Kamer - omgaat met het oplossen van dit schandaal", zegt ze.
"Het was heel fijn om samen de strijd aan te gaan", zegt Omtzigt in een reactie. "Want zonder haar inzet zou het toeslagenschandaal niet zo boven tafel zijn gekomen en zouden veel mensen nog steeds ongezien zijn." De Kamer gaat haar vasthoudendheid en doorvragen "enorm missen", voorspelt hij.
Dankbaar
SP-leider Lilian Marijnissen zegt Leijten "ongelofelijk dankbaar" te zijn voor haar jaren als Kamerlid. "Renske is precies dat waar het in politiek Den Haag veelal aan ontbreekt. Een echte stem van de mensen, altijd betrokken en bevlogen en voor iedereen benaderbaar. Renske laat zien hoe je in het parlement actief kunt zijn zonder parlementair te worden."
Leijten neemt dinsdag officieel afscheid van de Tweede Kamer. Haar opvolger Nicole Temmink wordt een dag later geïnstalleerd als Kamerlid.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden