Sommige treinen te druk na actie verkeersleidingsposten
UTRECHT (ANP) - De cao-acties woensdagochtend op delen van het spoor hebben na afloop geleid tot een paar erg volle treinen. Enkele treinen die weer reden in de regio’s Utrecht, Amersfoort, Amsterdam en Alkmaar, hadden weinig tot onvoldoende plekken. In sommige gevallen moesten mensen achterblijven omdat de treinen vol zaten. In een aantal andere gevallen werden de treinen door reizigers als te druk ervaren, hoewel er nog wel plekken beschikbaar waren, zegt een woordvoerder van de NS.
In de regio’s Utrecht, Amersfoort, Amsterdam en Alkmaar reden woensdag tussen 06.00 tot 08.00 uur geen treinen, doordat leden van FNV Spoor op verkeersleidingsposten van ProRail actievoerden voor een betere cao. ProRail verwierp na maanden van onderhandelen een ultimatum van FNV. Er is onder meer onenigheid over de looptijd van de cao en het percentage loonsverhoging.
Tussen 08.00 en 08.30 uur werd het treinverkeer er weer opgestart. Inmiddels rijden de treinen alweer enige tijd volgens dienstregeling.
Meer acties
Sommige eerste treinen die woensdagochtend in de platgelegde regio’s reden, waren echter of echt te druk of werden door reizigers met het oog op het coronaregels als te druk ervaren, aldus de woordvoerder. "Binnen het OV-protocol mogen alle zit- en staplaatsen gebruikt worden", legt de zegsvrouw uit. "We merken dat mensen het soms al te druk vinden als ze naast iemand moeten zitten, maar dat mag en kan binnen het protocol. Daarom draag je een mondkapje in het openbaar vervoer."
Tot en met zaterdag zijn er nog meer acties. Donderdag wordt er actie gevoerd in de regio's Den Haag, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal en vrijdag in de regio's Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Zwolle en Groningen. Voor zaterdag heeft FNV een landelijke 24-uursstaking gepland, vanaf 05.00 uur.
Extra drukte
Reizigersvereniging Rover is heel ongelukkig met de acties, zegt een woordvoerder. "Wij zijn al nooit voor reizigersonvriendelijke acties, maar zeker niet middenin een pandemie. Staken kan belangrijk zijn, maar dit is niet het moment ervoor."
De NS gaat reizigers volgens de woordvoerder er extra op attenderen dat ze er rekening mee moeten houden dat sommige eerste treinen te druk kunnen zijn of als dusdanig kunnen worden ervaren. "Als je niet met de eerste of tweede trein mee moet, reis dan wat later", adviseert de woordvoerder.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
8 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
9 uur geleden