Socials mogen gebruikers niet dwingen zich te laten volgen
DEN HAAG (ANP) - Sociale mediabedrijven, zoals Facebook en Instagram, mogen hun gebruikers niet dwingen zich te laten volgen op internet in ruil voor toegang tot die platforms. Dat stellen de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de andere privacytoezichthouders in Europa, verenigd in de European Data Protection Board (EDPB).
De waakhonden vinden dat de platforms aan gebruikers ook een gratis optie moeten aanbieden waarbij ze slechts beperkt gevolgd worden. Nu is het zo dat sommige socialmediabedrijven stellen dat mensen dat platform alleen nog gratis kunnen gebruiken als ze ermee instemmen dat hun persoonsgegevens worden gebruikt voor gerichte advertenties. Die worden dan aangeboden op basis van iemands zoekgedrag op het hele internet.
Met 'beperkt gevolgd' bedoelt de toezichthouder dat iemand nog wel advertenties te zien krijgt, maar slechts die passen bij de inhoud die iemand op het platform bekijkt. "Bijvoorbeeld een advertentie voor een auto bij een post over auto's", licht de AP toe.
'Betalen met persoonsgegevens'
Volgens de EDPB krijgen consumenten geen eerlijke keus zoals het er nu aan toegaat. "Gebruikers worden dan eigenlijk gedwongen te kiezen voor 'betalen' met hun persoonsgegevens. Zeker als de prijs voor een betaald abonnement hoog is", aldus de AP.
Privacyactivisten en consumentengroeperingen hadden eerder forse kritiek op nieuwe abonnementsvormen van Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Door de structuur ervan worden gebruikers gedwongen een vergoeding te betalen als ze hun privacy willen waarborgen.
Platforms verlaten 'geen optie'
De AP is tevreden met het standpunt dat de toezichthouders innemen. "Privacy is niet alleen voor rijke mensen", aldus voorzitter Aleid Wolfsen. "Je moet een vrije, eerlijke keuze krijgen. Als een platform dreigt je onlineaccount op zwart te zetten zodra je niet akkoord gaat je online te laten volgen, is dat geen vrije keuze. Techbedrijven mogen je niet dwingen akkoord te gaan met het volgen van jouw gedrag op internet. Om jouw data bijvoorbeeld te verkopen aan advertentiebedrijven."
Een onredelijk hoge prijs vragen voor een privacyvriendelijke optie laat mensen met een kleine portemonnee geen keus, vindt de voorzitter. "Vaak hebben zij zo'n platform nodig. Bijvoorbeeld voor hun werk of om in contact te blijven met familie. Het platform vaarwel zeggen is dan geen optie, maar de abonnementskosten ophoesten ook niet. Dat is geen keuze, dat is dwang."
Meer uit Financieel
DEN HAAG (ANP) - Webwinkel bol heeft zijn gehele categorie sekspoppen voorlopig offline gehaald, naar aanleiding van berichtgeving van RTL. Het nieuwsmedium schreef dat tot dinsdag op kinderen lijkende sekspoppen via die webwinkel werden verkocht.
2 uur geledenNEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - Miljardair Michael Dell en zijn echtgenote Susan Dell hebben aangekondigd 6,25 miljard dollar (5,4 miljard euro) te doneren aan een programma waarmee de regering-Trump kinderen van een beleggingsrekening wil voorzien. Met de gift hoopt de oprichter van computerconcern Dell meer kinderen te laten profiteren van het programma.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De belangrijkste beursgraadmeters in Amsterdam slaagden er dinsdag niet in te profiteren van hogere openingskoersen op Wall Street. Ook het scherpe herstel van de bitcoin en andere cryptomunten bood geen soelaas. Het vooruitzicht dat de Bank of Japan de rente mogelijk later deze maand gaat verhogen, zorgde opnieuw voor terughoudendheid.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - Hobbypluimveefokkers maken zich zorgen over de impact van maatregelen tegen de vogelgriep. Omdat zij vanwege afschermplichten de afgelopen vijf jaar nauwelijks nog iets met hun dieren mochten doen, stoppen steeds meer fokkers ermee. Dit meldt voorzitter Jan Dirk Nijkamp van Kleindier Liefhebbers Nederland (KLN), de landelijke vereniging van houders die kleine dieren als hobby houden.
4 uur geledenAMERSFOORT (ANP) - FrieslandCampina wil met een overname in de Verenigde Staten een sterkere positie innemen op de markt voor hoogwaardige eiwitten. Het Nederlandse zuivelconcern koopt Wisconsin Whey Protein, dat voor de Noord-Amerikaanse markt wei-eiwitten produceert. Die worden steeds populairder als bestanddeel voor sportvoeding of voedingssupplementen.
4 uur geledenNEW YORK (ANP) - Warner Bros. Discovery is dinsdag een van de stijgers op de beurzen in New York. Het bedrijf won 1,2 procent aan beurswaarde na een bericht van zakenkrant The Wall Street Journal. Hierin schreef de krant dat Netflix zijn bod op de entertainment- en streamingactiviteiten, waaronder de studio's en streamingdienst HBO Max van Warner Bros. Discovery, heeft verhoogd. De biedingsstrijd rond het mediaconcern gaat daarmee een nieuwe ronde in.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) mocht PostNL in 2019 een vergunning weigeren voor het overnemen van postbedrijf Sandd. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft dit dinsdag in hoger beroep beslist. Het CBb laat hiermee de uitspraak van de rechtbank Rotterdam in stand, waarbij het beroep van PostNL tegen de weigering ongegrond is verklaard.
7 uur geleden