Slob wil niet dat basisscholen aan halve klassen lesgeven
DEN HAAG (ANP) - Het is niet de bedoeling dat basisscholen alleen aan halve klassen fysiek lesgeven, als ze vanaf volgende week weer opengaan. Verschillende scholen maken zich zorgen of het heropenen wel veilig is en overwegen het opsplitsen van klassen. Maar de demissionair onderwijsminister Arie Slob benadrukt dat "alle scholen voor alle leerlingen" open moeten.
Scholen kunnen er toch voor kiezen aan halve klassen les te geven als er te weinig leraren beschikbaar zijn. Anders kan "de continuïteit van het onderwijs" in gevaar komen, zegt Slob.
Ook is het nadrukkelijk het idee dat echt alle scholen opengaan, tenzij de GGD besluit dat een school dicht moet of als er te weinig leraren zijn. Als scholen toch niet open willen, dan komt de Inspectie langs. "Dat begint altijd met een gesprek", zegt een woordvoerder van het ministerie. Slob wilde niet uitweiden over welke stappen verder mogelijk zijn. Hij benadrukte dat de heropening "zo veilig mogelijk" is dankzij de genomen maatregelen.
Afstand houden
Een van de maatregelen is dat kinderen in de groepen 4, 5 en 6 in vijftallen gaan samenwerken en afstand houden tot de rest, als dat mogelijk is. Voor groep 7 en 8 zijn dit tweetallen. Maar dit kan problemen opleveren in de vaak al volle klassen, die niet zelden uit 25 kinderen of meer bestaan. De minister erkent dat niet alle scholen ruimte hebben om deze maatregel goed op te volgen. De komende dagen moeten scholen kijken wat wel en niet kan, zegt hij.
Eerder waren er grote zorgen over het advies van het Outbreak Management Team (OMT) om de basisscholen weer te openen. Dat advies heeft Slob grotendeels overgenomen. Partijen uit het onderwijsveld, waaronder de PO Raad, vonden dat advies niet werkbaar. Vooral het voornemen om in groepjes te werken, werd slecht ontvangen.
Volgens Slob is woensdag vooral "een praktische vertaling" gegeven en "staat iedereen van harte achter de maatregelen". Hij snapt dat er zorgen zijn, maar hij adviseert om ook "heel goed te kijken naar welke aanvullende maatregelen we nemen om de risico's zo laag mogelijk te houden". "De zorgen die er zijn, nemen we serieus."
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zag al vroeg dat de uitbraak van het coronavirus in de Chinese provincie Wuhan een stuk groter was dan China beweerde. Modelleurs van het RIVM constateerden dat door gegevens van lokale Chinese gezondheidsdiensten en andere Aziatische landen te analyseren, zei hoofdmodelleur Infectieziekten Jacco Wallinga tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie over het virus.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Diederik Gommers is volgende week maandag als eerste aan de beurt in een nieuwe verhoorweek door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij was tijdens de pandemie lid van het Outbreak Management Team, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care en afdelingshoofd Intensive Care in het Erasmus MC. De verhoorweek staat in het teken van impact op de zorg.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland is tijdens de coronapandemie "door het oog van de naald gekropen" waar het gaat om het overeind houden van de ziekenhuiszorg. Code zwart kon maar net aan worden afgewend, "ook met dank aan Duitsland", zei oud-premier Mark Rutte in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De coronacrisis riep, zeker in de beginfase in het voorjaar van 2020, ook in het kabinet "grote emoties" op. Dat zei toenmalig minister-president Mark Rutte vrijdag tijdens zijn eerste verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid heeft de groep mensen die kritisch waren op het corona- en vaccinatiebeleid niet weten te bereiken. Dat zei Dick Schoof, toen topambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona. Volgens hem is er onvoldoende energie gestoken in het contact met die groep, ook wel 'wappies' genoemd.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Er was "geen alternatief" voor de manier waarop het kabinet in de beginfase van de coronacrisis beslissingen nam. Dat heeft Dick Schoof, destijds de hoogste ambtenaar op het ministerie van Justitie en Veiligheid, gezegd tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
3 dagen geledenNIJMEGEN (ANP) - Een deel van de twaalf medewerkers van het Radboudumc die preventief in quarantaine zaten vanwege de kans op een besmetting met het hantavirus mogen vanaf donderdag weer uit quarantaine. Het gaat om medewerkers die hebben gewerkt met urine van een patiënt die besmet was met het hantavirus.
4 dagen geleden