Slecht zomerweer in Europa zit Heineken dwars
ZOETERMEER (ANP) - Bierbrouwer Heineken heeft het afgelopen kwartaal last gehad van het tegenvallende zomerweer in Europa. Door de regenachtige maanden juli en augustus waren terrassen minder goed gevuld en verkocht het drankenconcern minder in die regio.
De hoeveelheid verkocht bier in Europa daalde met ruim 8 procent. Mede daardoor kromp ook het volume verkocht bier in het derde kwartaal van Heineken als geheel met iets meer dan 4 procent, als de effecten van overnames niet worden meegerekend.
Naast tegenvallend zomerweer voelt Heineken ook de gevolgen van de aanhoudende prijsverhogingen voor zijn biermerken, waar bijvoorbeeld ook Amstel, Birra Moretti en Sol onder vallen. Consumenten laten die biertjes vaker staan door de economisch slechtere tijden en effecten van de hoge inflatie op hun portemonnee.
Omzet
De hogere prijzen zorgden nog wel voor hogere omzet. Die bedroeg in de maanden juli, augustus en september 9,6 miljard euro, 4,5 procent meer na correctie voor overnames en de verkoop van bedrijfsonderdelen.
Heineken-topman Dolf van den Brink spreekt van een "geleidelijke verbetering van onze bedrijfsprestaties, hoewel iets trager dan onze ambitie". Vooral in Braziliƫ en Mexico nam het marktaandeel toe. In Europa herstelde de verkoop zich in september weer. Heineken stelde eerder zijn verwachting voor 2023 bij na tegenvallende resultaten in het eerste half jaar.
Meer uit Financieel
TOKIO (ANP) - De Aziatische chipbedrijven gingen donderdag flink omhoog. Beleggers trokken zich op aan de beter dan verwachte resultaten van Nvidia, de grootste verkoper van AI-chips ter wereld. Nvidia boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan verwacht. Ook de vooruitzichten voor het huidige kwartaal vielen hoger uit dan voorzien.
3 minuten geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Australiƫrs jonger dan 16 jaar worden vanaf 4 december van Instagram en Facebook verwijderd. Dat heeft moederbedrijf Meta donderdag gemeld. Het Australische parlement stemde vorig jaar in met het instellen van een verbod op sociale media voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. Dat gaat op 10 december in.
5 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen. Het gaat dan om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen.
7 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.
1 uur geleden