Sigrid Kaag over doodsbedreiging: ik was echt ontredderd
DEN HAAG (ANP) - D66-leider Sigrid Kaag heeft genoeg van de doodsbedreigingen aan haar adres. Dinsdagmiddag woonde Kaag bij de rechtbank in Den Haag een zitting van de politierechter bij en maakte ze gebruik van haar spreekrecht in een zaak over zo'n persoonlijke bedreiging. De officier van justitie eiste vier maanden celstraf tegen de 43-jarige Erik van Z. De politierechter veroordeelde hem tot vijf maanden celstraf, waarvan twee voorwaardelijk.
"Ik werd er stil van. Ik was echt ontredderd en ik voelde de angst die het moet inboezemen", zei Kaag over het dreigende Facebookbericht waarvoor Van Z. terechtstond. "Hoe veilig ben ik nog, hoe veilig zijn mijn man en kinderen?" Tegen de verdachte zei ze: "Ik ken u niet. Vanwaar die wens om een einde te maken aan het leven van een ander?"
Kaag zegt dat ze regelmatig haatdragende reacties op sociale media leest. Ze wil dit patroon doorbreken. "Als student vermeed ik de brievenbus voor grote rekeningen. Nu zie ik op tegen de dreigbrieven. Ik ben bang om de post te openen. Onbekommerd de honden uitlaten is er ook niet meer bij." Kaag maakt zich ook zorgen over haar dierbaren en vertelde dat de kinderen niet meer naar huis durven te komen "doordat het familiehuis niet meer een veilige plek is door de baan van hun moeder".
Terugkomst naar Nederland
"De dreiging is begonnen bij mijn terugkomst naar Nederland. Erger geworden sinds ik bekender werd. En acuter sinds een krant onlangs opeens mijn huisnummer online publiceerde." Kaag wil een grens trekken "want op deze manier maken we onze samenleving onveilig voor elkaar". Ze noemde burgemeester Sharon Dijksma, Geert Wilders, leraren en politieagenten en "met name vrouwen met ideeën, talent en ambitie die ontmoedigd raken door de vrouwenhaat online".
Van Z. bedreigde naast Kaag ook demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge. De man plaatste de dreigende teksten op Facebook. "Bij deze geef ik u de melding dat ik voor vanavond 24.00 uur Sigrid Kaag ga aanvallen en zo ga verwonden dat ze of dood is, of nooit meer haar functie kan uitvoeren", schreef hij onder de profielnaam X op 30 september op de openbare Facebookgroep van D66 in Noord-Brabant.
Coronamaatregelen
Van Z. verklaarde dat hij het niet eens is met de coronamaatregelen. "Ik deed het gewoon in een opwelling van woede. Het was impulsief en ik schaam me er diep voor", zei Van Z. tegen de rechter. "Ik heb er niet over nagedacht. Ik heb het in tien seconden getypt en nu zit ik hier. Ik ben geen tiener meer. Ik had er beter over moeten nadenken, zeker nu ik weet wat het allemaal teweegbrengt."
Kaag is tevreden met het vonnis, liet ze na afloop weten. De advocaat van Van Z. zei waarschijnlijk niet in hoger beroep te gaan: "De uitspraak zit niet heel ver van wat we verwacht hadden".
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
20 minuten geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
1 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
1 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
3 uur geleden