Sigrid Kaag over doodsbedreiging: ik was echt ontredderd
DEN HAAG (ANP) - D66-leider Sigrid Kaag heeft genoeg van de doodsbedreigingen aan haar adres. Dinsdagmiddag woonde Kaag bij de rechtbank in Den Haag een zitting van de politierechter bij en maakte ze gebruik van haar spreekrecht in een zaak over zo'n persoonlijke bedreiging. De officier van justitie eiste vier maanden celstraf tegen de 43-jarige Erik van Z. De politierechter veroordeelde hem tot vijf maanden celstraf, waarvan twee voorwaardelijk.
"Ik werd er stil van. Ik was echt ontredderd en ik voelde de angst die het moet inboezemen", zei Kaag over het dreigende Facebookbericht waarvoor Van Z. terechtstond. "Hoe veilig ben ik nog, hoe veilig zijn mijn man en kinderen?" Tegen de verdachte zei ze: "Ik ken u niet. Vanwaar die wens om een einde te maken aan het leven van een ander?"
Kaag zegt dat ze regelmatig haatdragende reacties op sociale media leest. Ze wil dit patroon doorbreken. "Als student vermeed ik de brievenbus voor grote rekeningen. Nu zie ik op tegen de dreigbrieven. Ik ben bang om de post te openen. Onbekommerd de honden uitlaten is er ook niet meer bij." Kaag maakt zich ook zorgen over haar dierbaren en vertelde dat de kinderen niet meer naar huis durven te komen "doordat het familiehuis niet meer een veilige plek is door de baan van hun moeder".
Terugkomst naar Nederland
"De dreiging is begonnen bij mijn terugkomst naar Nederland. Erger geworden sinds ik bekender werd. En acuter sinds een krant onlangs opeens mijn huisnummer online publiceerde." Kaag wil een grens trekken "want op deze manier maken we onze samenleving onveilig voor elkaar". Ze noemde burgemeester Sharon Dijksma, Geert Wilders, leraren en politieagenten en "met name vrouwen met ideeën, talent en ambitie die ontmoedigd raken door de vrouwenhaat online".
Van Z. bedreigde naast Kaag ook demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge. De man plaatste de dreigende teksten op Facebook. "Bij deze geef ik u de melding dat ik voor vanavond 24.00 uur Sigrid Kaag ga aanvallen en zo ga verwonden dat ze of dood is, of nooit meer haar functie kan uitvoeren", schreef hij onder de profielnaam X op 30 september op de openbare Facebookgroep van D66 in Noord-Brabant.
Coronamaatregelen
Van Z. verklaarde dat hij het niet eens is met de coronamaatregelen. "Ik deed het gewoon in een opwelling van woede. Het was impulsief en ik schaam me er diep voor", zei Van Z. tegen de rechter. "Ik heb er niet over nagedacht. Ik heb het in tien seconden getypt en nu zit ik hier. Ik ben geen tiener meer. Ik had er beter over moeten nadenken, zeker nu ik weet wat het allemaal teweegbrengt."
Kaag is tevreden met het vonnis, liet ze na afloop weten. De advocaat van Van Z. zei waarschijnlijk niet in hoger beroep te gaan: "De uitspraak zit niet heel ver van wat we verwacht hadden".
Meer uit Binnenland
SCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
5 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
5 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
5 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
8 uur geleden