Signify verkoopt minder lampen, maar ziet winst stijgen
EINDHOVEN (ANP) - Verlichtingsbedrijf Signify heeft in de afgelopen drie maanden minder lampen verkocht, maar wel meer winst weten te maken. De voormalige lampentak van Philips had vooral last van zwakke vraag naar verlichting in China en ook de Europese professionele verlichtingsmarkt liet het afweten. "Zo veel tegenwind in China was een verrassing voor ons", zegt Signify-topman Eric Rondolat.
Volgens Rondolat is verlichting een van de eerste dingen waarop bezuinigd wordt als het economisch minder gaat. "Verlichting is simpelweg het makkelijkst om te schrappen in een bouwproject", legt de Frans-Italiaanse topman uit.
Tegelijkertijd wist Signify wel de kosten met bijna 100 miljoen euro te drukken, ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Zo zijn er sinds vorig jaar ruim 2000 mensen ontslagen, waarvan een groot deel in Nederland. Een woordvoerder van Signify laat weten dat de ontslagronde voltooid is en dat er ook weer seizoensgebonden banen bij kunnen komen.
Gloeilampen
De verkoopcijfers van Signify laten al kwartalen op rij krimp zien, hoewel het tempo daarvan langzaam afneemt. De omzet daalde in de afgelopen drie maanden met bijna 7 procent, maar zonder de Chinese en de Europese professionele markt meegerekend komt de daling op 1,3 procent uit. De winst bedroeg dit kwartaal 108 miljoen euro.
Vooral de tak waar Signify traditionele verlichtingsvormen zoals gloeilampen maakt, kromp flink. In de afgelopen drie maanden daalde de omzet daar met bijna 30 procent. Hoewel Signify die tak bewust wil afbouwen en wil focussen op duurzamere verlichtingsvormen, daalde de omzet vooral hard door het EU-verbod op TL-verlichting. Tegelijkertijd zag Signify wel herstel in landbouwverlichting, daar leeft de vraag weer op.
Rondolat verwacht dat het huidige kwartaal er vergelijkbaar uit gaat zien voor Signify.
Meer uit Financieel
MÜNCHEN (ANP/BLOOMBERG) - Vrachtwagenfabrikanten die jaren geleden samenspanden in het zogenoemde truckkartel zijn mogelijk nog miljarden euro's kwijt aan schadeclaims van klanten. In München begint maandag een reeks hoorzittingen die geldt als een cruciale fase in de afwikkeling van honderden procedures tegen fabrikanten als MAN, Volvo, Daimler, Iveco en ook DAF.
47 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op het Damrak veerde maandag licht op na de koersverliezen in de afgelopen week. Beleggers trokken zich op aan het herstel op Wall Street, waar de stemming werd gesteund door uitlatingen van Fed-bestuurder John Williams. De president van de Federal Reserve in New York zei vrijdag dat een derde renteverlaging dit jaar nog altijd mogelijk is. Volgens hem vormt de zwakke Amerikaanse arbeidsmarkt namelijk een grotere economische bedreiging dan een hogere inflatie.
1 uur geledenHONGKONG (ANP/BLOOMBERG) - Wingtech, de Chinese moeder van chipmaker Nexperia, wil van de Nederlandse tak van het bedrijf een voorstel voor het herstel van controle over het onderdeel. Volgens Wingtech heeft het in Nijmegen gevestigde Nexperia Nederland nog niets "concreets" van zich laten horen, ondanks pogingen om in "de grootste oprechtheid" te communiceren met het onderdeel.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Wie na het boodschappen doen een fout op de kassabon ontdekt bij DekaMarkt, Hoogvliet of Nettorama, krijgt het product gratis of een waardebon. Dit hebben de supermarkten afgesproken met de Consumentenbond, meldt die belangenorganisatie voor consumenten.
2 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP ziet af van een nieuwe poging om branchegenoot Anglo American over te nemen. Hiermee komt een einde aan een onverwachte en kortstondige poging van 's werelds grootste mijnbouwer om een geplande fusie tussen zijn kleinere rivaal en het Canadese Teck Resources te dwarsbomen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De handel tussen Suriname en Nederland is dit jaar opgeleefd. In de eerste zes maanden van het jaar exporteerde Nederland voor ruim 128 miljoen euro goederen naar het Zuid-Amerikaanse land. Dat is 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, berekende het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
9 uur geleden