Signify stijgt op beurs na reorganisatie, Viaplay hard onderuit
AMSTERDAM (ANP) - Signify behoorde vrijdag tot de sterkste stijgers op de Amsterdamse beurs. Het verlichtingsbedrijf gaat fors snijden in de organisatie. Op jaarbasis wil het bedrijf daarmee ruim 200 miljoen euro besparen. Bij de reorganisatie zullen banen verloren gaan. Hoeveel wil het bedrijf nog niet zeggen. Het aandeel werd bijna 6 procent hoger gezet.
In Stockholm zag Viaplay 75 procent aan beurswaarde verdampen. De Zweedse streamingdienst, bekend van de Formule 1-uitzendingen in Nederland, heeft een akkoord bereikt over de kwijtschelding van een deel van de schulden. Ook gaat het bedrijf geld ophalen met de uitgifte van nieuwe aandelen. Viaplay kwam dit jaar in financiƫle problemen na grote verliezen en kondigde aan zich uit veel landen terug te trekken.
Hoogste stand
De algehele stemming op de Europese beursvloeren was positief aan het begin van de nieuwe beursmaand. Beleggers trokken zich op aan de koerswinsten op Wall Street, waar de Dow-Jonesindex de maand november afsloot op de hoogste stand van dit jaar.
De AEX-index noteerde in de ochtendhandel 0,7 procent hoger op 770,11 punten. De MidKap klom 0,5 procent tot 861,54 punten. De beurzen in Frankfurt, Londen en Parijs wonnen tot 0,5 procent.
Woekerpolisdossier
Chipmachinefabrikant ASML ging op kop in de AEX, met een winst van 1,6 procent. Branchegenoot Besi volgde met een plus van 1,5 procent. Ook olie- en gasconcern Shell (plus 1,2 procent) stond in de kopgroep. Techinvesteerder Prosus sloot de rij met een min van 1,4 procent.
De verzekeraars ASR en NN Group vielen wat terug na de sterke koerswinsten een dag eerder. NN liet weten ook met claimorganisaties te willen gaan praten over woekerpolissen, nu het rivaal ASR is gelukt om een schikking te treffen in het langslepende woekerpolisdossier. Het aandeel verloor 0,6 procent, na een winst van bijna 10 procent een dag eerder. ASR won donderdag 13 procent na het sluiten van de woekerpolisdeal en daalde nu 0,4 procent.
Flying Blue
Air France-KLM steeg 1,6 procent. De luchtvaartcombinatie krijgt 1,5 miljard euro tot zijn beschikking, nu een deal met investeerder Apollo is afgerond. Voor dat geld mag het Amerikaanse Apollo het loyaliteitsprogramma Flying Blue deels uitbaten. Eind oktober werd een financiering van 1,3 miljard euro aangekondigd, maar Apollo heeft dat bedrag verhoogd.
De euro was 1,0898 dollar waard, tegen 1,0905 dollar een dag eerder. Een vat Amerikaanse olie werd 0,4 procent duurder op 76,27 dollar. Brentolie kostte 0,3 procent meer op 81,09 dollar per vat.
Meer uit Financieel
TOKIO (ANP) - De Aziatische chipbedrijven gingen donderdag flink omhoog. Beleggers trokken zich op aan de beter dan verwachte resultaten van Nvidia, de grootste verkoper van AI-chips ter wereld. Nvidia boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan verwacht. Ook de vooruitzichten voor het huidige kwartaal vielen hoger uit dan voorzien.
2 minuten geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Australiƫrs jonger dan 16 jaar worden vanaf 4 december van Instagram en Facebook verwijderd. Dat heeft moederbedrijf Meta donderdag gemeld. Het Australische parlement stemde vorig jaar in met het instellen van een verbod op sociale media voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. Dat gaat op 10 december in.
4 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen. Het gaat dan om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen.
6 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in november opnieuw minder negatief dan een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen verbeterde deze maand naar min 21, van min 27 in oktober. Dat is de grootste verbetering in bijna 4,5 jaar.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Jongeren tussen de 10 en 16 jaar sturen gemiddeld een tot drie keer per maand een Tikkie naar hun ouders. Uit onderzoek van BUUT, een digitale bank voor jongeren, blijkt dat 54 procent van de ouders regelmatig extra geld overmaakt via een betaalverzoek. Vaak doen ouders dit zonder daar vragen over te stellen.
1 uur geleden