Shutdown Amerikaanse overheid dreigt door patstelling Washington
WASHINGTON (ANP/AFP) - De dreiging van een sluiting van de Amerikaanse overheid doemt weer op door de patstelling tussen de Democratische en Republikeinse beleidsmakers in Washington. Het Congres heeft nog tot vrijdagavond (lokale tijd) om met een nieuwe begroting te komen om een zogenoemde shutdown van niet-essentiële overheidsactiviteiten te voorkomen.
In oktober heeft het Huis van Afgevaardigden goedkeuring gegeven voor een verhoging van het schuldplafond tot vrijdag 3 december. Als het plafond niet op tijd wordt opgeschroefd, kan het land niet meer aan alle financiële verplichtingen voldoen. Verschillende administratiekantoren, nationale parken, musea en tientallen andere overheidsdiensten zouden dan geen geld meer mogen uitgeven, waardoor honderdduizenden werknemers met onbetaald verlof worden gestuurd.
Tijdens de shutdown in de winter van 2018-2019, die met ongeveer vijf weken de langste in de geschiedenis van de VS was, werden zelfs veiligheidsdiensten op luchthavens getroffen. Ondanks de diepe politieke verdeeldheid in Washington hoopt de meerderheid van zowel de Republikeinse als de Democratische congresleden een herhaling van dat scenario te voorkomen, aangezien een shutdown voor de feestdagen grote schade zou kunnen aanrichten. Een week sluiting zou de Amerikaanse economie zo'n 6 miljard dollar kosten, volgens een rapport van Oxford Economics.
Frustratie
Een aantal Republikeinen, waaronder aanhangers van voormalig president Donald Trump, weigert in te stemmen met de begroting omdat ze vinden dat ze daarmee zouden bijdragen aan het opleggen van vaccinmandaten aan Amerikanen in opdracht van president Joe Biden.
In een verklaring riep de House Freedom Caucus, een groep conservatieve Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden, hun collega's op om "alle procedurele instrumenten te gebruiken om tijdige goedkeuring te weigeren van elke begrotingsovereenkomst die vaccinmandaten of de handhaving ervan financiert".
Verschillende Democraten hebben hun frustratie geuit over de patstelling, vooral omdat het eerste geval van de Omikron-variant inmiddels ook in de Verenigde Staten is bevestigd. "Nu we de winter ingaan en ons schrap zetten voor de effecten van de nieuwe virusvariant, zou het nalatig zijn om de regering te sluiten - alleen maar om de vaccineis die is ontworpen om de vaccinatiegraad te verhogen en levens te redden, te bestrijden", zei senator Mark Warner van Virginia.
Meer uit Buitenland
PARIJS (ANP/AFP) - De Franse premier Sébastien Lecornu overlegt dinsdagochtend met betrokken ministers over de gevolgen van de ernstige hittegolf. Voor een groot deel van het land is vanwege de hitte code rood van kracht.
45 minuten geledenNEW YORK (ANP) - De Amerikaanse muziekproducent Clive Davis is maandag op 94-jarige leeftijd overleden in zijn woning in New York. Dat heeft zijn familie bevestigd aan The New York Times. De voormalige platenbaas werd eerder deze maand opgenomen vanwege gezondheidsproblemen.
2 uur geledenRAS LAFFAN (ANP/AFP/RTR) - Bij een grote ontploffing in een industriële zone in Qatar zijn zeker dertien doden en 66 gewonden gevallen. De explosie was zondag bij aardgasbedrijf Barzan in de industriewijk Ras Laffan, waar het grootste centrum voor vloeibaar aardgas ter wereld is gevestigd. De export van vloeibaar aardgas wordt niet door dit incident getroffen en er zijn geen gevaarlijke stoffen vrijgekomen, aldus de autoriteiten.
4 uur geledenLONDEN (ANP) - De Britse politicus Andy Burnham is in het Britse parlement beëdigd als parlementariër. Dit betekent dat hij officieel Keir Starmer op kan volgen als premier. Burnham won de verkiezing in het district Makerfield vorige week. Hij stelde zich speciaal verkiesbaar om het binnen zijn Labour-partij op te kunnen nemen tegen Starmer.
4 uur geledenBÜRGENSTOCK (ANP/RTR) - De Amerikaanse vicepresident JD Vance heeft gezegd dat de Straat van Hormuz geopend wordt en dat Iran inspecteurs van het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) uitnodigt voor nieuwe inspecties, mogelijk deze week al.
6 uur geledenMADRID (ANP) - Het Spaanse hooggerechtshof heeft oud-minister van Transport José Luis Ábalos veroordeeld tot 24 jaar cel. De oud-minister werd schuldig bevonden aan onder meer omkoping, verduistering en deelname aan een criminele organisatie.
7 uur geledenLONDEN (ANP) - De afzwaaiende burgemeester van Manchester Andy Burnham zegt premier van het Verenigd Koninkrijk te willen worden. In een bericht op X reageert hij op het aftreden van Keir Starmer, eerder op maandagochtend. Die kondigde zijn opstappen aan nadat de druk op zijn positie sterk was toegenomen, onder meer vanwege een verwachte leiderschapsstrijd.
8 uur geleden