Shula Rijxman stapt op als wethouder in Amsterdam
AMSTERDAM (ANP) - Shula Rijxman (D66) stapt na acht maanden op als wethouder in Amsterdam. Dat schrijft ze in een brief aan de burgemeester. "Het wethouderschap in Amsterdam past minder goed bij me, dan ik van tevoren heb gedacht. Ik voel mij niet meer lekker in de rol en daar heb ik vandaag mijn conclusie uit getrokken", aldus Rijxman.
De voormalige bestuursvoorzitter van de NPO was in de hoofdstad verantwoordelijk voor zorg en maatschappelijke ontwikkeling, publieke gezondheid & preventie, ICT en digitale stad, lokale media en deelnemingen. Er was al langere tijd kritiek op haar wethouderschap. Zo had ze niet altijd antwoord op vragen tijdens raadsvergaderingen. Ook liep er een onderzoek van het Commissariaat voor de Media naar mogelijke belangenverstrengeling.
"Ik kom tot de conclusie dat er onvoldoende ruimte is om de dingen te doen op een manier die effectief is en die aansluit bij wie ik ben en wil zijn. Amsterdammers hebben recht op goede zorg en op kwaliteit bij alle dienstverlening vanuit de lokale overheid. Mijn ideaal was en is om hier een bijdrage aan te leveren, maar in de praktijk ben ik te vaak onderwerp van gesprek", zo zegt ze daarover.
Prominente functie
Burgemeester Femke Halsema laat in een reactie namens het stadsbestuur weten het besluit van Rijxman te respecteren. "Wij hebben waardering voor het werk dat ze heeft verricht om Amsterdam vooruit te helpen en vinden het jammer dat ze vertrekt. Het vraagt moed om een prominente functie in het openbaar bestuur te aanvaarden, maar ook om te erkennen dat een rol niet bij je past."
Het college gaat de komende tijd de werkzaamheden van Rijxman verdelen over de andere wethouders.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat het ongebreideld verzamelen van data door bedrijven online wordt aangepakt. Bedrijven verdienen geld aan het verzamelen en doorverkopen van data die worden verzameld via cookies en accountgegevens.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Coalitiepartijen D66, VVD en CDA zouden het mooi vinden als Moerdijk kan blijven, maar willen dan wel zeker weten dat op een later moment de discussie over het Brabantse dorp niet opnieuw begint. Net als de oppositie is de coalitie ontevreden over het proces.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Meerdere partijen blijven kritisch over het plan van minister Sophie Hermans (VVD) voor het verbeteren van vrouwengezondheid. De gezondheidsminister publiceerde donderdag de uitwerking ervan, maar volgens Lisa Vliegenthart van PRO en Sarah Dobbe ontbreken het geld en de concrete aanpak om de problemen echt aan te pakken.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Progressief Nederland (PRO) wil geen voorkeur uitspreken over de toekomst van Moerdijk. "Die vraag vind ik te makkelijk," zegt Kamerlid Ani Zalinyan als andere Kamerleden van zowel oppositie als coalitie er in een debat over doorvragen. "Het helpt niet om te debatteren over behoud of niet. Dat kunnen we allemaal niet beloven." Het Kamerlid wil wel dat er "snel duidelijkheid" komt over het vervolgproces.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona.
1 dag geleden