Shorttracksters na bereiken finale: missie voor helft geslaagd
BEIJING (ANP) - De Nederlandse shorttracksters kijken met vertrouwen uit naar de finale van de aflossing bij de Olympische Spelen, komende zondag. Suzanne Schulting, Selma Poutsma, Xandra Velzeboer en Yara van Kerkhof plaatsten zich woensdag in het Capital Indoor Stadium overtuigend. "De missie is voor de helft geslaagd", zeiden de Oranje-vrouwen opgetogen.
De shorttracksters bleven in de eerste halve eindstrijd China voor. Canada en Zuid-Korea, die zich in de tweede halve finale ook plaatsten voor de finale, waren minder snel dan Nederland.
"Ik vond het zelf vrij zenuwslopend", aldus Velzeboer. "De Italianen vielen in onze race al vrij snel. En tussen de 1500 meter van de mannen en onze relay was er niet gedweild, waardoor het ijs er niet super bij lag. We lagen direct voor en moesten goed, maar voorzichtig doorschaatsen. De finale halen was het belangrijkste."
Superzenuwachtig
"Je bent superzenuwachtig voor zo'n rit", vertelde Schulting, die twee dagen eerder een zilveren medaille behaalde op de 500 meter. "Je weet al twee maanden dat deze rit gaat komen. China en Italië zijn niet de minste tegenstanders. Op zo'n moment, dat Italië valt, is dat ergens een opluchting. Maar er kwam juist een nieuwe spanning bij. De spanning dat we niet te veel risico moesten gaan nemen. Dat is dan het nieuwe zenuwslopende."
Nederland ging goed met de nieuwe situatie om. Schulting vond de manier waarop overtuigend. "We reden China gewoon los. Ze hadden moeite met volgen. Ik denk dat dat heel erg veel vertrouwen geeft. Ook als je die andere halve finale ziet, wij waren gewoon veel sneller. Ik vind dat wij het beste relayland zijn."
Vier jaar geleden pakten de Oranje-shorttracksters brons bij de Spelen, nadat ze zelf de B-finale wonnen en twee landen in de A-finale werden gediskwalificeerd. De doelstelling is nu om de A-finale te winnen. Van Kerkhof: "Als zij onze rit terugkijken, zijn zij denk ik banger voor ons dan wij voor hen", zei ze over de teams van Canada en Zuid-Korea.
Meer uit Sport
WAVER (ANP) - De hockeyers van Oranje hebben in de Pro League gelijkgespeeld tegen koploper België. Lang stond de ploeg van bondscoach Jeroen Delmee op voorsprong in Waver, maar zeven minuten voor tijd maakte Tom Boon gelijk: 2-2. Vervolgens verloor Oranje de shoot-outserie.
7 uur geledenLONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
14 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
14 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
19 uur geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
21 uur geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
1 dag geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
1 dag geleden