Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Shell neemt aanbevelingen Reclame Code mee aankomend jaar

Shell neemt aanbevelingen Reclame Code mee aankomend jaar

DEN HAAG (ANP) - Shell heeft goede voornemens om de reclames voor volgend jaar in lijn te brengen met de reclamecode, nadat het bedrijf vijf aanbevelingen kreeg van de Reclame Code Commissie dit jaar. "We nemen de aanbevelingen heel serieus en houden hier in het volgende jaar ook zeker rekening mee in onze campagnes", aldus een woordvoerster van de oliemaatschappij.

De commissie heeft de multinational in 2022 zeker vijf keer aanbevolen "niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken", vanwege reclames op de radio, in de krant of op de website. Zo beweerde Shell op de radio onder meer "één van de grootste aanjagers van de energietransitie in Nederland" te zijn. In een aantal kranten stond hetzelfde.

Op de website prees Shell CO2-compensatie aan met de slogan: "Maak het verschil. Compenseer CO2". Ook dit was volgens de RCC een misleidende milieuclaim, aangezien de compensatie niet gegarandeerd de volledige klimaatschade ongedaan maakt van het gebruik van fossiele brandstoffen.

Shell liet ook weten het deels oneens te zijn met de commissie. Zo vindt de multinational dat de gemiddelde Nederlandse consument weet dat met CO2-compensatie niet alle nadelige gevolgen voor het klimaat worden weggenomen. Wel kan compensatie volgens Shell een zinvolle bijdrage leveren aan het beperken van het effect van CO2-uitstoot. Daardoor vindt het bedrijf dat de advertenties voor compensatie niet misleidend waren.

De organisatie Reclame Fossielvrij zegt dat alle reclames van de fossiele industrie misleidend zijn. "Geen van allen noemen ze de schade die olie en gas veroorzaken, terwijl dit de hoofdmoot van het verdienmodel van Shell is", zegt een woordvoerster. "Ook als Shell aankomend jaar beter oplet met de campagnes blijven de reclames het idee geven dat het bedrijf oké is." De organisatie pleit voor een algeheel verbod op fossiele reclames.

Meer uit Financieel

Chinese premier: economische samenwerking met Italië versterken

JOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.

1 uur geleden
Krant: EssilorLuxottica wil belang nemen in modehuis Armani

ROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.

2 uur geleden
Britse regering wil meer eigen productie belangrijke grondstoffen

LONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.

4 uur geleden
VS werken aan alternatieven voor importheffingen, meldt Bloomberg

WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse regering werkt aan alternatieve plannen voor de importheffingen van president Donald Trump, voor het geval het Hooggerechtshof de meeste heffingen ongeldig verklaart. De VS willen die dan zo snel mogelijk vervangen door andere opties, melden ingewijden aan persbureau Bloomberg.

19 uur geleden
Bedrijfsleven België: honderden miljoenen aan schade door staking

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Het bedrijfsleven in België verwacht dat de schade door de driedaagse staking volgende week door Belgische vakbonden honderden miljoenen euro's zal bedragen. Dit meldt het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), de grootste werkgeversorganisatie van België, na een rondvraag onder sectoren en bedrijven.

22 uur geleden
Eigenaar Daily Mail sluit deal voor overname Britse Telegraph

LONDEN (ANP/RTR/AFP) - Het Britse mediabedrijf DMGT, eigenaar van de krant Daily Mail, heeft een deal gesloten om zijn concurrent The Telegraph over te nemen. Daarmee is volgens het mediabedrijf 500 miljoen pond gemoeid, zo'n 568 miljoen euro. Met de overname kan DMGT een van de grootste rechtse mediagroepen in het Verenigd Koninkrijk worden.

23 uur geleden
Reuters: moederbedrijf Nexperia verzocht ingreep in te trekken

AMSTERDAM (ANP/RTR) - Het Chinese moederbedrijf van Nexperia heeft Nederland verzocht de ingreep door demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken) bij de Nijmeegse chipmaker terug te draaien. Persbureau Reuters heeft hierover documenten ingezien.

1 dag geleden