Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Shell neemt aanbevelingen Reclame Code mee aankomend jaar

Shell neemt aanbevelingen Reclame Code mee aankomend jaar

DEN HAAG (ANP) - Shell heeft goede voornemens om de reclames voor volgend jaar in lijn te brengen met de reclamecode, nadat het bedrijf vijf aanbevelingen kreeg van de Reclame Code Commissie dit jaar. "We nemen de aanbevelingen heel serieus en houden hier in het volgende jaar ook zeker rekening mee in onze campagnes", aldus een woordvoerster van de oliemaatschappij.

De commissie heeft de multinational in 2022 zeker vijf keer aanbevolen "niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken", vanwege reclames op de radio, in de krant of op de website. Zo beweerde Shell op de radio onder meer "één van de grootste aanjagers van de energietransitie in Nederland" te zijn. In een aantal kranten stond hetzelfde.

Op de website prees Shell CO2-compensatie aan met de slogan: "Maak het verschil. Compenseer CO2". Ook dit was volgens de RCC een misleidende milieuclaim, aangezien de compensatie niet gegarandeerd de volledige klimaatschade ongedaan maakt van het gebruik van fossiele brandstoffen.

Shell liet ook weten het deels oneens te zijn met de commissie. Zo vindt de multinational dat de gemiddelde Nederlandse consument weet dat met CO2-compensatie niet alle nadelige gevolgen voor het klimaat worden weggenomen. Wel kan compensatie volgens Shell een zinvolle bijdrage leveren aan het beperken van het effect van CO2-uitstoot. Daardoor vindt het bedrijf dat de advertenties voor compensatie niet misleidend waren.

De organisatie Reclame Fossielvrij zegt dat alle reclames van de fossiele industrie misleidend zijn. "Geen van allen noemen ze de schade die olie en gas veroorzaken, terwijl dit de hoofdmoot van het verdienmodel van Shell is", zegt een woordvoerster. "Ook als Shell aankomend jaar beter oplet met de campagnes blijven de reclames het idee geven dat het bedrijf oké is." De organisatie pleit voor een algeheel verbod op fossiele reclames.

Meer uit Financieel

ABN AMRO: populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven

AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.

50 minuten geleden
Vliegtuigen wijken uit naar Maastricht door staking België

MAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.

6 uur geleden
Veel uitval treinritten door staking in België

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.

10 uur geleden
Bloomberg: hernieuwde interesse mijnbouwer BHP in overname Anglo

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.

12 uur geleden
Chinese premier: economische samenwerking met Italië versterken

JOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.

13 uur geleden
Krant: EssilorLuxottica wil belang nemen in modehuis Armani

ROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.

14 uur geleden
Britse regering wil meer eigen productie belangrijke grondstoffen

LONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.

16 uur geleden