SCP: zes op tien Nederlanders ontevreden over de politiek
DEN HAAG (ANP) - De ontevredenheid over de politiek is verder toegenomen, meldt het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) donderdag in hun nieuwe editie van het Continu Onderzoek Burgerperspectieven (COB). Afgelopen najaar was 60 procent van de Nederlanders ontevreden over de politiek in Den Haag, ten opzichte van 49 procent in het voorjaar van 2022.
62 procent van de ondervraagden vindt dat het de verkeerde kant op gaat met het land, terwijl dat eerder in 2022 nog 46 procent was. Die onvrede is volgens het SCP niet los te zien van de politiek; bijna de helft van de mensen die vindt dat het de verkeerde kant opgaat, verwijst naar de politiek. Het vertrouwen in de Tweede Kamer is in het najaar van 2022 gedaald naar 43 procent (was 52 procent), het vertrouwen in de regering naar 41 procent (was 50 procent).
Politici en met name de regering wordt vooral een gebrek aan daadkracht en visie verweten. Verder zijn mensen negatief over de grote afstand tussen 'Den Haag' en de gewone mensen, vinden de ondervraagden politiek onbetrouwbaar en is er het idee dat politici blijven zitten, hoeveel fouten ze ook maken.
Opstapeling
De ontevredenheid is volgens het SCP gevolg van een opstapeling van meerdere maatschappelijke problemen. Naast zorgen over de politiek zijn mensen bezorgd over de hoge prijzen, inkomensverschillen, immigratie, tekort aan betaalbare woningen en de klimaataanpak. Mensen maakten zich eind 2022 vooral zorgen om immigratie, stijgende prijzen en de stikstofcrisis.
Ook de economische zorgen zijn toegenomen; 73 procent verwacht dat het slechter zal gaan met de economie, begin 2022 was dat 63 procent. Die zorgen komen vooral door de stijgende prijzen van energie en boodschappen. Nederlanders geven hun eigen financiële situatie een 7,3, dat cijfer is stabiel gebleven.
Verder geeft 85 procent van de ondervraagde Nederlanders aan nog steeds tevreden te zijn met hun eigen leven. Volgens het planbureau is het al tijden zo dat mensen tevreden zijn met hun eigen leven, bezorgd over de maatschappij en kritisch op de politiek.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
12 uur geleden