Schouten wil dat 450.000 werkenden ook pensioen gaan opbouwen
DEN HAAG (ANP) - Het is de bedoeling dat de komende vijf jaar zo'n 450.000 mensen die wel werken voor een baas maar geen pensioen opbouwen, dat alsnog gaan doen. Minister Carola Schouten (Pensioen) neemt verschillende adviezen van de Stichting van de Arbeid over die daartoe moeten leiden.
De meeste mensen bouwen pensioen op via hun werkgever, maar niet iedereen. Ongeveer 900.000 mensen behoren tot deze zogeheten 'witte vlek'. Vaak werken zij voor bijvoorbeeld callcenters of uitzendbureaus.
Schouten wil het kleine bedrijven makkelijker maken om een pensioenregeling aan te bieden aan hun werknemers via een simpelere systematiek. Vooral in sectoren met een "lagere organisatiegraad" kan zo'n "basispensioenregeling" uitkomst bieden, denkt de minister.
Meldplicht
Ook moeten werkgevers hun personeel erop attenderen dat zij geen pensioen opbouwen. Dat kan bijvoorbeeld door een melding op de loonstrook en in het pensioenoverzicht. Ook gaat de Stichting van de Arbeid alle sectoren zonder pensioenregeling aanschrijven met het dringende advies om wel zo'n regeling op te tuigen.
De meldplicht wordt waarschijnlijk vastgelegd in de nieuwe pensioenwet, die wederom vertraagd is. De Tweede Kamer heeft meer tijd nodig voor de behandeling ervan. Waarschijnlijk gaat de wet in per 1 juli 2023. Vanaf dan gaat een overgangsperiode in van vier jaar.
Over verschillende maatregelen wordt nog gesproken, bijvoorbeeld het verlagen van de zogeheten toetredingsleeftijd. Veel bedrijven die een regeling aanbieden, doen dat vanaf 21 jaar. Dat moet 18 jaar gaan worden, mits bijvoorbeeld de werkgevers hiermee instemmen.
Drempel
Verder wordt er nog over gesproken om de wachttijd voor toetreding te vervangen door een 'drempel'. Dat houdt in dat werknemers ergens eerst acht weken moeten werken, en daarna vanaf de eerste werkdag met terugwerkende kracht pensioen opbouwen. Nu tellen die eerste acht weken nog niet mee.
In de Kamer was al langer onvrede over de 'witte vlek'. GroenLinks en de PvdA, maar ook coalitiepartijen CDA en ChristenUnie hadden aandacht gevraagd voor de kwestie. Aanstaande woensdag debatteert de Kamer verder over de nieuwe pensioenwet.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
12 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden