Schouten: landelijk vervoersverbod op nertsen
DEN HAAG (ANP) - Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, komt er een landelijk verbod op het vervoeren van nertsen en mest van die dieren. Dat laten de ministers Carola Schouten (Landbouw) en Hugo de Jonge (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer weten.
Zoals eerder aangekondigd gelden nu voor alle nertsenhouderijen extra hygiënevoorschriften en een bezoekersverbod voor de stallen waarin de nertsen zitten. Tot dusver golden alleen verscherpte maatregelen voor bedrijven waar al dieren besmet waren geraakt.
De maatregelen blijven overal van kracht totdat duidelijk is op welke nertsenhouderijen het coronavirus rondwaart. Verder krijgen mensen die met nertsen werken het dringende advies zich te laten testen als zij klachten hebben die kunnen duiden op infectie met het coronavirus.
Extra onderzoek
Het kabinet gaat er vooralsnog vanuit dat de besmettingen die op vier Brabantse nertsenhouderijen zijn aangetroffen, geen infectiegevaar opleveren voor de directe omgeving. In lucht- en stofmonsters die zijn genomen, is het virus niet aangetroffen.
Maar als het virus langere tijd rond blijft gaan onder nertsen, kan dat op termijn ook tot nieuwe infecties bij mensen leiden. Daarom wordt extra onderzoek gedaan, met name bij de pups die de afgelopen weken zijn geboren. Als die ook besmet zijn, bestaat het risico dat zo'n 'reservoir' ontstaat.
Dicht
De uitkomsten van dat onderzoek worden volgende week besproken met deskundigen op het gebied van zoönosen, ziektes die van dier op mens kunnen overgaan of omgekeerd. Schouten sloot eerder deze week niet uit dat bedrijven geruimd moeten worden, als blijkt dat het virus bij nertsen kan blijven circuleren.
Voor de nertsenhouderijen in Nederland is hoe dan ook het einde in zicht. Uiterlijk in 2024 moeten ze allemaal dicht. Sommige partijen zouden graag zien dat het kabinet de coronacrisis aangrijpt om dat te bespoedigen. Maar daar ziet Schouten alleen kans toe als nertsenhouders er zelf voor kiezen eerder te stoppen.
Meer uit Gezond
DEN HAAG (ANP) - Toenmalig zorgminister Tamara van Ark drong in het najaar van 2020 aan op opnieuw een strenge lockdown om de sterke stijging van het aantal coronabesmettingen te dempen. Dat heeft zij gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Het kabinet besloot in oktober van dat jaar evenwel tot een milder maatregelenpakket, dat niet het gewenste effect had. De harde lockdown kwam er in december alsnog.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nederlandse zorg zat een aantal keer dicht tegen 'code zwart' aan tijdens de coronapandemie, zei voormalig minister Tamara van Ark van Medische Zorg tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Uiteindelijk kwam het net niet zo ver, maar Van Ark zei dat ze er wel op had geoefend.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De problemen in de zorg waren tijdens de coronapandemie zo acuut, dat het kabinet eigenlijk zelden ruimte zag om de gevolgen van beperkende maatregelen op de lange termijn mee te wegen in het beleid. Dat heeft voormalig zorgminister Tamara van Ark gezegd in een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Veel jongeren die in de zwaarste vorm van gesloten jeugdzorg hebben gezeten en daar te maken hebben gehad met misstanden, wachten nog steeds op "erkenning, nazorg of financiële hulp". Dat stelt Jason Bhugwandass in een nieuw rapport. "De problemen van de jongeren hebben twee jaar langer kunnen sudderen en het gebrek aan erkenning en opvolging is een extra beschadiging geweest."
2 dagen geledenKAMPALA (ANP/AFP/RTR) - De topman van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, heeft bij een bezoek aan Oeganda de inspanningen van het land geprezen om de verspreiding van een ebola-uitbraak te beperken. Het epicentrum van de uitbraak ligt in buurland de Democratische Republiek Congo. In Oeganda zijn tot nu toe negentien bevestigde gevallen gemeld, en twee doden.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Tijdens de coronacrisis had er meer aandacht kunnen zijn voor eenzaamheid. Dat zei topambtenaar Mark Roscam Abbing, destijds verantwoordelijk voor de langetermijnstrategie tegen corona, tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
2 dagen geledenALPE D'HUEZ (ANP) - Sportevenement Alpe d'HuZes heeft dit jaar iets meer dan 25 miljoen euro opgeleverd, een recordbedrag. Dat laat de organisatie weten. Die belooft dat al het geld wordt besteed aan wetenschappelijk onderzoek naar kanker.
6 dagen geleden