Schoof ziet bij 'coalition of the willing' eendracht met VS
LONDEN (ANP) - De vooral Europese bondgenoten die Oekraïne na een staakt-het-vuren willen beschermen zaten donderdag veel op één lijn met hun Amerikaanse gesprekspartners, constateert demissionair premier Dick Schoof. Hij zag bij een videovergadering van de zogenoemde coalitie van bereidwillige landen "brede overeenstemming dat de druk op Rusland verder opgevoerd moet worden". Voor het eerst schoven vertegenwoordigers van de Amerikaanse regering en kringen rond president Donald Trump aan.
Europese landen dringen al maanden aan op extra strafmaatregelen tegen Rusland en extra hulp voor Oekraïne. Dat is de enige manier om Rusland aan de onderhandelingstafel te krijgen en te laten instemmen met een bestand, houden ze Trump voor. Die trok de afgelopen tijd juist de handen af van Kyiv en probeerde Moskou gunstig te stemmen, maar lijkt daarvan wat terug te komen.
Schoof spreekt van een "goede bijeenkomst waar de onderlinge eenheid tussen zowel de partners in de coalition of the willing als de Amerikaanse aanwezigen de boventoon voerde". Veel aanwezigen waren het volgens de premier erover eens dat ze Rusland moeten "raken waar het echt pijn doet, bijvoorbeeld door sancties op Russische olie en banken".
Behalve Trumps Oekraïne-gezant Keith Kellogg praatten bij de videovergadering vanuit Londen ook twee senatoren mee. Zij hebben een pakket harde sancties voorgesteld dat al is verzekerd van de vereiste parlementaire steun. Het is slechts wachten op een seintje van Trump, zegt senator Lindsey Graham, een oudgediende Republikein naar wie de president nog weleens luistert. Oekraïne en zijn Europese medestanders hopen al maanden vurig dat het tot sancties komt.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.
1 dag geleden