Schoof steunt protest Iran en roept regime op geweld te stoppen
DEN HAAG (ANP) - Het demissionaire kabinet steunt de demonstranten in Iran. "Het regime in Iran slaat met keiharde hand elke vorm van protest neer. Met vele doden tot gevolg. De moedige mannen en vrouwen op de straten van Iraanse steden verdienen onze steun", twitterde premier Dick Schoof maandag.
Hij roept de machthebbers in Teheran op te stoppen met het onderdrukken van de protesten. "Nederland roept het Iraanse regime met klem op te stoppen met dit geweld, mensen die onterecht zijn gearresteerd vrij te laten, en de toegang tot internet te herstellen. We staan pal voor de rechten van het Iraanse volk."
Volgens minister David van Weel (Buitenlandse Zaken, VVD) voelt het Iraanse bewind de druk van een mogelijk ingrijpen door de Verenigde Staten. Hij denkt dat de Iraanse leiders daarom ook contact hebben gezocht met Washington, zei de bewindsman in het WNL-radioprogramma Sven op 1. Het regime staat "zwaar onder druk" door de protesten.
Minstens 500 doden
De Amerikaanse president Donald Trump heeft eerder gedreigd met een mogelijk militair ingrijpen in Iran als het regime doorgaat met het hard onderdrukken van de opstand. Volgens een mensenrechtenorganisatie zijn bij het neerslaan van de demonstraties al meer dan vijfhonderd mensen omgekomen.
De druk op Iran moet verder worden opgevoerd, vindt Van Weel. Nederland zal volgens hem nieuwe Europese sancties tegen Iran steunen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
22 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
24 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
25 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
26 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
27 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
2 uur geleden