Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Schiphol berekent nog hoe hoog de stijging van havengelden wordt

Schiphol berekent nog hoe hoog de stijging van havengelden wordt

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol weet nog niet hoeveel meer luchtvaartmaatschappijen moeten gaan betalen om de komende jaren gebruik te blijven maken van de luchthaven. Daar wordt volgens financieel topman Robert Carsouw nog aan gerekend, zei hij vrijdag in een toelichting op de jaarcijfers. De gesprekken over deze zogeheten havengelden beginnen in maart. De luchtvaartmaatschappijen moeten deels de grote investeringen van Schiphol gaan dragen, die gestopt worden in het vernieuwen en onderhoud van het vliegveld. Dat kan leiden tot hogere ticketprijzen, als maatschappijen die kosten gaan doorberekenen.

Carsouw wil geen percentages of getallen noemen voordat hij deze heeft besproken met de luchtvaartmaatschappijen. Het gaat in de gesprekken over de tariefsverhogingen over de periode 2025-2027. Luchtvaartmaatschappijen hadden eerder al kritiek op de verhogingen van de afgelopen jaren en hadden daarover een klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder vond de prijsstijgingen echter redelijk, omdat Schiphol maatregelen had genomen om te herstellen van de coronacrisis.

Inmiddels loopt er ook een procedure bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) over de kwestie. Die uitspraak verwacht Carsouw uiterlijk in april. Maar Schiphol en de luchtvaartmaatschappijen moeten rond die tijd opnieuw om tafel voor nieuwe tariefsverhogingen. De financieel topman lijkt, ondanks de kritische houding van airlines, optimistisch. "Het is onze dure plicht om uit te leggen waarom deze verhogingen goed zijn", zegt Carsouw. "We moeten toelichten waarom we dat doen, en waarom deze verhogingen van belang zijn. Voor de luchtvaartmaatschappijen, maar ook voor hun reizigers."

Vernieuwingsplannen

De havengelden moeten een bijdrage leveren aan de vernieuwingsplannen van Schiphol. Daarvoor investeert de luchthaven in totaal 3 miljard euro tot 2027. Dat geld gaat bijvoorbeeld naar het bouwen van extra bagagekelders, maar ook naar de aanschaf van tilhulpen en andere apparatuur om bagageafhandelaars fysiek te ontlasten. Ook het afgelopen jaar namen de investeringen toe, met 52 procent vergeleken met 2022 tot 678 miljoen euro.

Drie jaar geleden kondigde Schiphol aan de havengelden in drie stappen te verhogen met 37 procent. Maar in november vorig jaar besloot de luchthaven het gebruik van Schiphol dit jaar niet met 12 procent te verhogen, maar met 14,8 procent. Opnieuw tot ontevredenheid van de luchtvaartmaatschappijen.

Meer uit Financieel

Installateurs zien geen stagnatie in de verkoop van warmtepompen

WOERDEN (ANP) - Nederlanders laten dit jaar nog op grote schaal warmtepompen installeren. Van een stagnatie in de markt is geen sprake, zeggen grote installatiebedrijven.

18 minuten geleden
Campari neemt Frans cognacmerk Courvoisier over

SESTO SAN GIOVANNI (ANP/BELGA) - Het Italiaanse sterkedrankenconcern Campari heeft het Franse cognacmerk Courvoisier overgenomen. Het is de grootste overname in de geschiedenis van Campari, ook bekend van drankmerken als Aperol en Grand Marnier. Het bedrijf legde zo'n 1,1 miljard euro voor het merk neer.

50 minuten geleden
Onderzoek: hogere durfinvesteringen in Europa, wel minder deals

AMSTELVEEN (ANP) - In Europa is het totale bedrag aan durfinvesteringen in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen, ondanks een daling van het aantal deals in de regio en wereldwijd. Dat meldt het advies- en accountantsconcern KPMG in zijn kwartaalonderzoek naar de investeringen van durfinvesteerders. Die investeerders nemen vaak grotere risico's door geld te steken in bijvoorbeeld startende ondernemingen.

52 minuten geleden
Experts betwijfelen slaapapneu-schikking Philips op lange termijn

DEN HAAG (ANP/BLOOMBERG) - Ook na Philips' schikking van 1,1 miljard dollar in de Verenigde Staten zijn er nog open eindjes in de slaapapneu-affaire bij het zorgtechnologieconcern. Experts vragen zich af of de schikking, die moet voorzien in het afhandelen van gezondheidsclaims die al zijn binnengekomen, ook betrekking heeft op toekomstige claims voor lichamelijke aandoeningen die later ontstaan. Kankersoorten die volgens onderzoekers kunnen ontstaan door afbrokkelend schuim van de machines, kunnen zich pas over jaren aandienen.

1 uur geleden
PostNL: onze onderaannemers runnen hun bedrijf wel zelfstandig

ANTWERPEN (ANP) - PostNL benadrukt dat de onderaannemers met wie het bedrijf samenwerkt zelfstandig hun onderneming runnen en medewerkers aansturen. Daarmee reageert het postbedrijf op de aanklacht tegen de Belgische tak van PostNL. Volgens het Belgische Openbaar Ministerie zou PostNL te veel gezag hebben over medewerkers in dienst van onderaannemers.

1 uur geleden
50.000 euro boete voor maken illegaal middel tegen tomatenvirus

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie legt twee bedrijven in Zuid-Holland elk een geldboete op van 50.000 euro voor het maken en gebruiken van een niet-toegelaten gewasbeschermingsmiddel. Dit middel was bedoeld tegen het zeer besmettelijke Tomato Brown Rugose Fruit Virus (ToBRFV).

1 uur geleden
Justitie eist boete van ruim 24 miljoen euro voor PostNL België

ANTWERPEN (ANP) - Het Openbaar Ministerie in België heeft in een zaak tegen de Belgische tak van PostNL een boete geëist van 24,4 miljoen euro. Volgens de aanklager hebben twee onderdelen van het postbedrijf, PostNL Cargo en PostNL Pakketten, enkele jaren op een onwettige manier personeel van derden ingezet. Zo werd een beroep gedaan op werknemers van een ander bedrijf, maar was het PostNL die het meeste gezag over hen had.

2 uur geleden