Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Scheepvaart verdient het meeste geld sinds 2008

Scheepvaart verdient het meeste geld sinds 2008

DEN HAAG (ANP//BLOOMBERG) - Het zijn gouden tijden voor de wereldwijde scheepvaartindustrie. De sector verdient het meeste geld sinds 2008 door een combinatie van een stijgende vraag naar goederen en een mondiale leveringsketen die bezwijkt onder het gewicht van de coronapandemie waardoor vrachtprijzen door het dak gaan.

Of het nu gaat om reusachtige containerschepen die vol gestapeld zijn met containers, bulkschepen die in hun ruimen duizenden tonnen steenkool kunnen opslaan, of gespecialiseerde schepen die ontworpen zijn om auto's en vrachtwagens te transporteren. De inkomsten van bijna elk type schip rijzen de pan uit. De koopvaardijvloot is goed voor het verschepen van ongeveer 80 procent van de wereldhandel. De prijsstijgingen hebben daardoor invloed op vrijwel iedere tak van de economie.

De oorzaken van de hausse zijn tweeledig. Zo is er door de economische heropleving na de coronacrisis een toenemende vraag naar goederen en grondstoffen. Daarnaast blijft het virus de mondiale bevoorradingsketen verstoren door bijvoorbeeld sluitingen van terminals en congesties in havens waardoor er minder goederen over zee kunnen worden vervoerd.

Bevriezen

Volgens Clarkson Research Services, onderdeel van 's werelds grootste scheepsmakelaar, boekt de scheepvaartsector de hoogste dagelijkse winsten sinds 2008. De enige achterblijvers zijn de olie- en gastankermarkten waar onder andere sprake is van overcapaciteit.

Momenteel kost het omgerekend meer dan 12.000 euro om een container van China naar Europa te vervoeren. Daarmee zijn de prijzen voor transport van allerhande spullen in een jaar tijd met meer dan 500 procent gestegen. De prijsstijging was voor 's werelds grootste containerrederij A.P. Møller-Maersk al reden de winstraming voor dit jaar met bijna 5 miljard dollar (4,2 miljard euro) te verhogen. Het Franse CMA CGM, de op twee na grootste rederij ter wereld, maakte bekend de vrachttarieven voorlopig te bevriezen om langetermijnrelaties met klanten goed te houden.

De herstellende wereldeconomie zorgt er ook voor dat er meer grondstoffen worden aangevoerd. Dat doet de inkomsten van bulkschepen die industriële grondstoffen vervoeren goed. In die sector bereikten de inkomsten onlangs het hoogste punt in elf jaar. Er zijn zelfs bulkvervoerders die onderzoeken of er een mogelijkheid is om containers op hun dekken te vervoeren. De vooruitzichten zijn namelijk aanhoudend positief, aldus kenners.

Meer uit Financieel

Schiphol mocht contract met bouwers voor A-pier niet beëindigen

AMSTERDAM (ANP) - Schiphol is de komende tijd mogelijk nog veel geld kwijt aan een in 2021 beëindigd contract met bouwbedrijven Ballast Nedam en TAV voor de A-pier. De luchthaven was niet tevreden over de kwaliteit en voortgang en stopte de samenwerking voortijdig, maar volgens de rechtbank in Amsterdam waren de tekortkomingen daarvoor niet ernstig genoeg. De partijen kunnen nu samen tot een oplossing proberen te komen, anders buigt de rechter zich daarover.

4 minuten geleden
ECB ziet mogelijkheid dumping van Chinese producten in Europa

FRANKFURT (ANP) - De Europese Centrale Bank (ECB) wijst in een blog op de mogelijkheid van dumping van goedkopere Chinese producten op de Europese markt. De handelsspanningen tussen China en de VS zouden ervoor kunnen zorgen dat Chinese export wordt omgeleid naar het eurogebied. "In een ernstig scenario zou dit extra aanbod en de bijbehorende lagere importprijzen de inflatie in het eurogebied tot 0,15 procentpunt kunnen verlagen", stellen deskundigen uit Frankfurt woensdag.

33 minuten geleden
Nipte groei voor economie eurozone in tweede kwartaal

LUXEMBURG (ANP) - De economie van de eurozone is in het tweede kwartaal van dit jaar toch iets gegroeid. Volgens het Europese statistiekbureau Eurostat bedroeg de groei 0,1 procent in vergelijking met een kwartaal eerder. Economen hadden vooraf gerekend op een stagnatie, oftewel nulgroei, in het eurogebied.

1 uur geleden
Toetjesmaker Danone beleeft beste beursdag sinds april 2022

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Toetjesmaker en voedingsconcern Danone is op de beurs in Parijs woensdag tot zo'n 8,5 procent meer waard geworden. Daarmee beleefde het aandeel de grootste koersstijging sinds april 2022. Beleggers reageerden enthousiast op de verkoopcijfers die de verwachtingen van analisten overtroffen.

1 uur geleden
Verkooprecord Toyota door heffingen Trump en populaire hybrides

TOKIO (ANP/BLOOMBERG) - Toyota heeft anders dan veel andere autofabrikanten in de eerste helft van dit jaar geprofiteerd van de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump. Met name in de eerste maanden van 2025 kochten Amerikanen nog snel een auto van de Japanse producent, wat Toyota betere verkopen dan ooit opleverde. De eveneens Japanse branchegenoten Honda en Nissan hadden juist veel last van de heffingen.

1 uur geleden
Duitse economie krimpt in tweede kwartaal

WIESBADEN (ANP/BLOOMBERG) - De Duitse economie is in het tweede kwartaal van 2025 licht gekrompen, na een groei in de eerste drie maanden van het jaar. Volgens het Duitse federale statistiekbureau Destatis kromp de grootste economie van Europa met 0,1 procent vergeleken met het vorige kwartaal. De krimp kwam overeen met de gemiddelde verwachting van economen.

1 uur geleden
Porsche nog somberder door Amerikaanse heffingen

STUTTGART (ANP/BLOOMBERG) - Porsche heeft voor de derde keer dit jaar zijn vooruitzichten verlaagd door Amerikaanse importheffingen. De sportautofabrikant uit Stuttgart voorziet dat zijn winstpercentage dit jaar kan dalen tot 5 procent. In april mikte het bedrijf nog op minstens 6,5 procent en daarvoor op meer dan 10 procent.

2 uur geleden