Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Scheepvaart verdient het meeste geld sinds 2008

Scheepvaart verdient het meeste geld sinds 2008

DEN HAAG (ANP//BLOOMBERG) - Het zijn gouden tijden voor de wereldwijde scheepvaartindustrie. De sector verdient het meeste geld sinds 2008 door een combinatie van een stijgende vraag naar goederen en een mondiale leveringsketen die bezwijkt onder het gewicht van de coronapandemie waardoor vrachtprijzen door het dak gaan.

Of het nu gaat om reusachtige containerschepen die vol gestapeld zijn met containers, bulkschepen die in hun ruimen duizenden tonnen steenkool kunnen opslaan, of gespecialiseerde schepen die ontworpen zijn om auto's en vrachtwagens te transporteren. De inkomsten van bijna elk type schip rijzen de pan uit. De koopvaardijvloot is goed voor het verschepen van ongeveer 80 procent van de wereldhandel. De prijsstijgingen hebben daardoor invloed op vrijwel iedere tak van de economie.

De oorzaken van de hausse zijn tweeledig. Zo is er door de economische heropleving na de coronacrisis een toenemende vraag naar goederen en grondstoffen. Daarnaast blijft het virus de mondiale bevoorradingsketen verstoren door bijvoorbeeld sluitingen van terminals en congesties in havens waardoor er minder goederen over zee kunnen worden vervoerd.

Bevriezen

Volgens Clarkson Research Services, onderdeel van 's werelds grootste scheepsmakelaar, boekt de scheepvaartsector de hoogste dagelijkse winsten sinds 2008. De enige achterblijvers zijn de olie- en gastankermarkten waar onder andere sprake is van overcapaciteit.

Momenteel kost het omgerekend meer dan 12.000 euro om een container van China naar Europa te vervoeren. Daarmee zijn de prijzen voor transport van allerhande spullen in een jaar tijd met meer dan 500 procent gestegen. De prijsstijging was voor 's werelds grootste containerrederij A.P. Møller-Maersk al reden de winstraming voor dit jaar met bijna 5 miljard dollar (4,2 miljard euro) te verhogen. Het Franse CMA CGM, de op twee na grootste rederij ter wereld, maakte bekend de vrachttarieven voorlopig te bevriezen om langetermijnrelaties met klanten goed te houden.

De herstellende wereldeconomie zorgt er ook voor dat er meer grondstoffen worden aangevoerd. Dat doet de inkomsten van bulkschepen die industriële grondstoffen vervoeren goed. In die sector bereikten de inkomsten onlangs het hoogste punt in elf jaar. Er zijn zelfs bulkvervoerders die onderzoeken of er een mogelijkheid is om containers op hun dekken te vervoeren. De vooruitzichten zijn namelijk aanhoudend positief, aldus kenners.

Meer uit Financieel

Energiecentrales Vattenfall definitief naar Tata Steel

VELSEN-NOORD (ANP) - De drie energiecentrales van Vattenfall bij het terrein van Tata Steel Nederland komen begin volgend jaar definitief in handen van de staalfabrikant. De twee bedrijven hebben hierover een definitieve overeenkomst ondertekend.

1 uur geleden
Zeeland Refinery kan doorgaan ondanks sancties tegen Lukoil

PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - De olieraffinaderij Zeeland Refinery bij Vlissingen komt niet stil te liggen door de Amerikaanse sancties tegen de Russische medeaandeelhouder Lukoil. Dat verzekert het Franse olieconcern TotalEnergies, dat voor 55 procent eigenaar is van de raffinaderij. Lukoil heeft de andere 45 procent in handen.

3 uur geleden
SnowWorld fuseert met Britse branchegenoot Snowcentres

ZOETERMEER (ANP) - SnowWorld gaat samen met de Britse branchegenoot Snowcentres. Dat heeft de uitbater van skihallen vrijdag bekendgemaakt. De nieuwe groep telt twaalf locaties in vijf landen: Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, België en Frankrijk.

3 uur geleden
Zuid-Korea en VS bereiken akkoord over handel en veiligheid

SEOUL (ANP/RTR) - De Zuid-Koreaanse president Lee Jae Myung zei vrijdag dat Zuid-Korea en de Verenigde Staten het eens zijn geworden over samenwerking op het gebied van handel en veiligheid. Vorige maand ontmoette de leider van het Aziatische land de Amerikaanse president Donald Trump.

3 uur geleden
Lidstaten willen financiële buffer in EU-begroting 2026

BRUSSEL (ANP) - Een meerderheid van de EU-lidstaten wil in de EU-begroting voor 2026 voldoende speelruimte houden voor onvoorziene gebeurtenissen. Het Europees Parlement voelt daar niet veel voor en wil nu al zoveel mogelijk budget vastleggen. De lidstaten en het parlement onderhandelen vrijdag om tot een definitief akkoord te komen.

3 uur geleden
Netbeheerders en bouwers zoeken 5000 technici voor stroomnet

DEN HAAG (ANP) - Voor de uitbreiding van het elektriciteitsnet zoeken netbeheerders, aannemers en de overheid de komende vijf jaar 5000 extra technici. Daarvoor willen ze samen investeren in opleidingen en de begeleiding van nieuwe werknemers, meldt koepelorganisatie Netbeheer Nederland. Ze krijgen daarvoor een subsidie van 25 miljoen euro uit het Klimaatfonds.

3 uur geleden
Birkenstock wint zaak tegen Scapino over namaaksandalen

UTRECHT (ANP) - Birkenstock heeft een rechtszaak gewonnen van Scapino over het namaken van populaire sandaalmodellen van het Duitse merk. De rechter in Utrecht oordeelt dat de Nederlandse schoenwinkelketen met de verkoop van vergelijkbare sandalen inbreuk heeft gemaakt op het auteursrecht van drie Birkenstock-modellen.

4 uur geleden