Saba op dreef met vaccinaties
THE BOTTOM (ANP) - Op Saba is vrijdagmiddag (lokale tijd) bekendgemaakt dat meer dan 1100 mensen zijn ingeënt tegen het coronavirus sinds afgelopen maandag is begonnen met vaccineren. Op het eiland wonen bijna tweeduizend personen.
Dat betekent dat in een week tijd meer dan de helft van de bevolking een injectie heeft gekregen met het vaccin van Moderna. Nederland heeft vorige week 1500 Moderna-vaccins afgeleverd op het kleinste eiland in het Caribische deel van het Koninkrijk.
Saba heeft ruim 1450 volwassen bewoners. De overheid zegt dat zeker 80 procent van de volwassen bevolking zich heeft aangemeld voor een coronaprik. Maar ze hoopt dat meer mensen zich alsnog melden. Saba heeft als streven negentig procent van de volwassenen te vaccineren. Zaterdag en maandag is daartoe nog een mogelijkheid. Daarna vindt er over vier weken de tweede vaccinatieronde plaats.
Volgens het hoofd van het departement van gezondheid van Saba, Koen Hulshof, lijkt het er op dat Saba volgens planning in mei ‘open’ kan voor toerisme. ’’Er hangt een hele positieve sfeer rond het vaccinatietraject. De mensen die een injectie hebben gekregen, dragen met trots een button met de tekst ‘I got vaccinated’.’’ Verder helpen volgens Hulshof veel vrijwilligers bij het vaccineren van de bevolking.
Meer uit Binnenland
DELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
48 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
2 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
21 uur geleden