Rutte wil nog niks zeggen over excuses voor slavernijverleden
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet heeft vrijdag een besluit genomen over het aanbieden van excuses voor het slavernijverleden, maar premier Mark Rutte wilde er tijdens zijn wekelijkse persconferentie niets over kwijt. Minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) bevestigde voorafgaand aan de ministerraad echter dat hij het "een groots moment en een mooi moment" vindt dat het kabinet dit nu eindelijk gaat doen.
De minister zei daarmee als eerste kabinetslid dat er inderdaad excuses komen. Donderdag hadden ingewijden het plan van het kabinet al bevestigd na berichtgeving van RTL Nieuws hierover. Volgens Rutte heeft Weerwind niet voor zijn beurt gesproken en is hij niet op zijn vingers getikt, maar wil het kabinet "een gepast moment" kiezen om het besluit naar buiten te brengen. Rutte zei dat er medio december een nadere mededeling van het kabinet hierover komt.
Weerwind liet vrijdagochtend in het midden wie excuses zou aanbieden en waar, bijvoorbeeld de koning of in Suriname. "We gaan nu de ministerraad in. Ik weet zeker dat de ministerraad daar een wijs besluit over gaat nemen." De minister benadrukte dat het een belangrijk besluit is. "Wanneer je uitspreekt dat je een gedeeld verleden hebt, kun je ook de pagina openen naar een gedeelde toekomst. Dat doe je samen en dat doe je door deze uitspraak te doen."
Eerder hebben onder meer de gemeenten Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, De Nederlandsche Bank en de provincie Noord-Holland excuses aangeboden voor hun rol in het slavernijverleden. De gemeente Middelburg wil dat op een later moment doen.
Donderdag bevestigden ingewijden al dat het kabinet in december excuses gaat maken voor het Nederlandse slavernijverleden. Dit zou samenvallen met de kabinetsreactie op het rapport van het adviescollege Dialooggroep Slavernijverleden. Een van de aanbevelingen van het college is om excuses aan te bieden.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Oud-Kamervoorzitter Khadija Arib heeft haar conflict met het presidium van de Tweede Kamer bijgelegd, schrijft de huidige voorzitter Thom van Campen in een brief. Het conflict ging over het onderzoek dat het presidium in 2022 naar Arib liet instellen na twee anonieme brieven over haar gedrag. Na mediation zijn Arib en het presidium tot een oplossing gekomen.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil over vier jaar, samen met Europese bondgenoten, een plan in gang hebben gezet om de afhankelijkheid van de Verenigde Staten voor de veiligheid van het Nederlandse grondgebied sterk te verminderen. Dat staat in de internationale veiligheidsstrategie die minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.
23 uur geledenDEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieën richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.
1 dag geleden