Rutte: we leren zelfde les als bij oplopen Koude Oorlog
MADRID (ANP) - De NAVO leert net als in de gespannen slotfase van de Koude Oorlog dat je oorlog vermijdt door sterk te zijn, stelt premier Rutte. Daarom is het "echt heel belangrijk" dat de westerse militaire alliantie de lidstaten in de buurt van Rusland versterkt, zei hij op de NAVO-top in Madrid.
De top "biedt de kans om te laten zien dat de NAVO terug is", zei Rutte. Het bondgenootschap, dat de veiligheid van de lidstaten moet waarborgen, leek jarenlang aan belang in te boeten maar geldt sinds de Russische oorlog tegen Oekraïne weer als broodnodig.
Rutte memoreerde dat de NAVO in de jaren tachtig met succes koos voor een harde koers tegen de Sovjet-Unie. Die les "zijn we nu weer aan het leren. Je kunt het gevaar van een confrontatie alleen verminderen door sterk te zijn."
Turkije
De NAVO staat bovendien op het punt weer te groeien, constateerde Rutte tevreden. Dat dinsdagavond de weg vrij werd voor Zweden en Finland om toe te treden, noemt hij "al een hoogtepunt van de top".
De NAVO-top dreigde te worden overschaduwd als het Turkse verzet tegen de verwelkoming van Zweden en Finland was blijven voortduren, zeggen bronnen rond de Nederlandse delegatie in Madrid. Het succes van de top zou daarmee staan of vallen, was de algemene stemming. Er was daarom enorm veel opluchting toen Turkije het dinsdagavond met de twee aspirant-leden eens werd en zijn verzet opgaf.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
8 uur geleden