Rutte: suggesties over zorgsalarissen zijn 'populistisch'
DEN HAAG (ANP) - "Ik vind het echt populistisch." Zo beoordeelt premier Mark Rutte de "suggestie" dat zorgpersoneel er de komende tijd niet financieel op vooruitgaat. De salarissen in de zorg gaan er juist op vooruit, aldus de premier op kritiek vanuit de oppositie.
De oppositiepartijen hameren op een beloning voor zorgmedewerkers op de lange termijn. Zorgpersoneel kan later dit jaar op een eenmalige bonus van 1000 euro netto rekenen. Volgens de volledige oppositie moet er ook structureel meer bij komen, en moet het kabinet helpen de arbeidsomstandigheden te verbeteren. De Tweede Kamer steggelt al tijden over een voorstel hiertoe.
Dat is niet de taak van de regering, stelt het kabinet. Dat is aan de werknemers en werkgevers om in de collectieve arbeidsovereenkomsten vast te leggen. Bovendien zorgt het systeem in de zorg er al voor dat die lonen juist wel stijgen, aldus premier Rutte. De lonen gaan tussen de 3 en 5 procent omhoog. Dat komt ook omdat de zorgsalarissen zijn gelinkt aan salarissen in de private sector.
Rutte ongeduldig
"Mevrouw Marijnissen wekt nu de indruk dat er in de zorg geen loonstijgingen zijn. Die zijn er wel", aldus een ongeduldige Rutte in debat met de SP-leider. "Er komt fors geld bij." Het is "populistisch en zo makkelijk" om te suggereren dat het zorgpersoneel er niets bij krijgt.
Daarnaast wijst Rutte op de ongekende recessie waar Nederland op afkoerst door het coronavirus. Als alleen zorgmedewerkers extra beloond worden, is dat weer oneerlijk tegenover politieagenten en onderwijzers. En voor extra loonsverhogingen in de publieke sector is nu eenmaal niet onbeperkt ruimte in de overheidsfinanciën. "Dit is straks keuzes maken in schaarste", aldus de premier.
Meer uit Gezond
BILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
1 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
5 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) werd tijdens de eerste coronagolf verrast door het besluit van het kabinet om geen bezoek meer toe te staan in verpleeghuizen. Toenmalig hoofdinspecteur curatieve gezondheidszorg Marina Eckenhausen zei tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie dat de inspectie dat besluit graag van tevoren had geweten.
6 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - De quarantaineperiode voor de passagiers van cruiseschip Hondius in Nederland is voorbij. Geen van deze passagiers die op het schip zaten waar in april het hantavirus uitbrak, werd uiteindelijk ziek, meldt het RIVM. Eén persoon blijft langer in quarantaine, want die is in nauw contact geweest met iemand die later is opgenomen met het virus.
6 dagen geleden