Rutte: strenger handhaven in steden met veel besmettingen
DEN HAAG (ANP) - In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag, momenteel de grootste coronabrandhaarden, wordt strenger gehandhaafd op de coronaregels. Die afspraak heeft het kabinet gemaakt met de burgemeesters van de grote steden. Ook kan er gerichter ingegrepen worden op plekken waar veel besmettingen plaatsvinden, meldt premier Mark Rutte vrijdag.
Ministers Hugo de Jonge en Ferd Grapperhaus spraken donderdag met de burgemeesters van deze drie steden over de situatie. Door strenger en gerichter te handhaven, kan worden voorkomen dat grote delen van de horeca dicht moeten, als er bijvoorbeeld enkele locaties zijn waar veel mensen besmet raken. Alleen die café's of restaurants worden dan gesloten.
De nieuwe besmettingscijfers zijn zorgelijk, maar zijn nog geen aanleiding voor nieuwe landelijke maatregelen, laat Rutte verder weten. Uit het coronadashboard bleek vrijdag dat er 1270 nieuwe besmettingen zijn. Ook het reproductiegetal, dat aangeeft hoeveel mensen door een coronapatiënt besmet raken, ging over de signaalwaarde heen. Die ligt op 1, terwijl het getal sinds vrijdag op 1,17 ligt. Daarmee zijn twee van de zogenoemde signaalwaarden, die aangeven wanneer de verspreiding zorgelijke proporties aanneemt, overschreden. Maar, benadrukt ook het ministerie van Volksgezondheid, vooralsnog is het aantal ziekenhuisopnames relatief laag. De meeste nieuwe besmettingen zijn onder jongeren, en zij worden minder vaak ernstig ziek.
Gesprekken
Wel zegt Rutte dat gesprekken met onder meer studentenverenigingen "worden geïntensiveerd" om besmettingen tegen te gaan. Ook komt er een campagne die zich speciaal richt tot jongeren, die volgens de premier een "duidelijke, maar eerlijke" boodschap zal bevatten.
Zonder het direct te koppelen aan de stijging van de afgelopen dagen, benadrukt de premier nogmaals dat het kabinet meer dwingende maatregelen kan nemen om het virus te bestrijden. Dit zal volgens hem eerder op regionaal of lokaal niveau dan op landelijk niveau gebeuren, zoals nu ook is afgesproken met de grote steden.
Meer uit Politiek
EDE (ANP) - JA21-leider Joost Eerdmans stelt het kabinet voor de keuze: verdere samenwerking met zijn eigen partij of met het linkse PRO. "Met beide blijven samenwerken gaat niet", zei Eerdmans op het congres van zijn partij in Ede.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Premier Rob Jetten heeft op Veteranendag in Den Haag het "zo erg" genoemd dat veteranen elkaar zaterdag niet als vanouds kunnen ontmoeten. Het programma van de traditionele dag is in verband met de hitte flink uitgekleed: het defilé en de bijbehorende manifestatie op het Malieveld zijn afgelast.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
1 dag geleden