Rutte: persoonlijk ingezien dat slavernij het heden beïnvloedt
DEN HAAG (ANP) - Naast een maatschappelijke bewustwording en "verandering in het denken", heeft premier Mark Rutte zelf ook een omslag doorgemaakt in zijn denken over de rol van de slavernij in het heden. "Daar wil ik open over zijn", zei de premier in zijn toespraak. "Het lag achter ons dacht ik, maar ik had het mis. Het werkt door in het hier en nu." Hij noemde daarbij racistische stereotypen en sociale ongelijkheid als voorbeeld.
De premier dacht "lange tijd" dat het nemen van verantwoordelijkheid "voor iets wat zo lang geleden is" niet op een betekenisvolle manier kon gebeuren. Maar daar is hij anders over gaan denken, onder meer door de moord op George Floyd en de toeslagenaffaire. Ook een debat over deze onderwerpen tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen van 2021 droeg bij aan het veranderen van inzicht. "Het is een optelsom."
Rutte vindt dat het aan iedereen zelf is om te bepalen of er excuses voor het slavernijverleden moeten komen. Volgens peilingen steunt vier op de tien dat de overheid daar excuses voor maakt. Het kabinet heeft ook geen onderzoek gedaan naar hoeveel draagvlak er voor is in de samenleving. Wel "voelde" de ministersploeg dat er nu excuses moesten komen.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden